7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Apie „Šerkšną“ kitaip

Šarūno Barto filmas Ukrainos kino kontekste

Nr. 1 (1238), 2018-01-05
Kinas
Kadras iš filmo „Šerkšnas“
Kadras iš filmo „Šerkšnas“

Prieš pat Naujuosius šiuolaikiniam menui ir literatūrai skirtame tinklalapyje colta.ru pasirodė Vasilijaus Koreckio ukrainiečių kino apžvalga. Kritikas pradeda straipsnį teiginiu, kad jam asmeniškai pagrindiniu metų atradimu tapo naujasis ukrainiečių kinas. Aptardamas penkis pernykščius filmus, Koreckis išskyrė Šarūno Barto „Šerkšną“, pažymėdamas, kad svarbiausią Ukrainos metų filmą sukūrė lietuvių režisierius. Pateikiame „Šerkšnui“ skirtą straipsnio dalį.

 

Pagrindinis ukrainiečių metų kino projektas, nufilmuotas kelių šalių teritorijoje ir su reikšmingu finansiniu Ukrainos valstybės indėliu – tai bendros gamybos filmas (prancūzų pusei atstovauja Vanessa Paradis, sukūrusi mikroskopinį užsienio korespondentės vaidmenį), faktiškai dokumentuojantis karą Rytuose (vis kadre pasirodantys Ukrainos armijos kariai – tikri, kiekvienas jų sako stichišką asmenišką monologą apie karą, jo prasmę ir siaubingas aplinkybes). „Šerkšnas“ – geras pavyzdys, kaip dabar turi atrodyti teisinga propaganda: kaip vadinamoji natyvinė reklama, o ne bjaurus reklaminis blokas. Mikrobiudžetinis filmas (net nekyla mintis apie tai, kad kažkas kažką galėjo pavogti ir apskritai praturtėti šio projekto sąskaita), užsakytas iki marginalumo nepriklausomam autoriui, visada kūrusiam filmus ne apie didvyrius ir nugalėtojus, o apie atskirtuosius, patyrusius pralaimėjimą, nenormalius. Protagonisto mirtimi (pats realistiškiausias finalas kiekviename kare) pasibaigiantis siužetas. Požiūris į karinį Ukrainos ir maištingų „respublikų“ konfliktą kaip į Europos masto katastrofą, įtraukiančią į savo verpetą Baltijos šalių savanorius, lenkų muitinę, Europos nekomercines organizacijas ir spaudą (patys šlykščiausi filmo personažai). Pagrindinis veikėjas veža iš Lietuvos maisto ir aprangos krovinį Ukrainos armijai, ir frontui vis labiau judant į Rytus važiuoja gilyn į Donbasą, vedamas savižudiško susidomėjimo šio karo prigimtimi ir prasme. Ekrane 2016-ieji, bet veikėjų pokalbiuose dar juntama galimo rusų įsiveržimo į Baltijos šalis baimė. Kita pusė nedemonizuojama – ji tiesiog nerodoma, neturi balso, jos replikos – tai nematomų snaiperių kulkos, po savęs paliekančios mirusius kūnus ant sniego. Kita vertus, mes ir taip žinome, ką galėtų pasakyti nematomi respondentai: abiejų šio fronto pusių karių argumentai dažnai beveik identiški ir net sakomi ta pačia kalba.

 

Parengė K. R.

Kadras iš filmo „Šerkšnas“
Kadras iš filmo „Šerkšnas“
Kadras iš filmo „Šerkšnas“
Kadras iš filmo „Šerkšnas“
Kadras iš filmo „Šerkšnas“
Kadras iš filmo „Šerkšnas“