7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Profesionalios tekstilės meno gijos

Kauno Pelėdų kalne

Silvija Juozelskytė
Nr. 33 (1440), 2022-10-21
Dailė
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.

Šį kartą menininko paroda ypatinga tuo, kad kviečia pamąstyti apie kūrėjo santykį su meno mokykla, kuri davė pamatus, pradžią tolesnei kūrybai. Apie tai, kiek mokyklos būna svarbios, kaip ir kiek svarbūs mūsų mokytojai. Tam gera proga – Kauno meno mokykla švenčia 100-mečio jubiliejų. Ši meno mokykla gali didžiuotis išugdžiusi ne vieną žymią, iškilią Lietuvos meno asmenybę. Visus 2022 metus kiekvieną mėnesį pristatoma vis nauja paroda, kviečianti miesto svečius į šios mokyklos alumnų menininkų parodas, susitikimų, prisiminimų vakarus.

 

Felikso Jakubausko personalinė paroda „Miestui ir pelėdoms“ tęsia Kauno meno mokyklos 100-mečiui skirtą parodų ciklą. Per atidarymą, sutapusį su autoriaus gimimo diena, rinkosi Kauno inteligentija, buvę bendraklasiai, draugai.

 

Šis menininkas visada pasižymėjo itin dideliu darbštumu, nuosekliu produktyvumu. Autorius pelnė begalę Lietuvos ir užsienio apdovanojimų, jo darbų yra įsigiję užsienio šalių muziejai ir kolekcininkai. Jo darbų braižas atpažįstamas, o „vizitine kortele“ yra tapęs audimo raštas – ruoželis. Ritmingos lietuviško ruoželio faktūros išsiskiria jo klasikinio gobeleno fone.

 

Jakubauskas ir bešnekučiuojant prasitarė, kad jam disciplinos suteikia ruoželis. Vienoje ekspozicijos dalyje eksponuojami ir pirmieji audimo pavyzdžiai iš 1965 m., jie atsirado iš mokyklos privalomosios mokomosios programos. Tai įvairios audimo technikos, senosios tekstilės kilimų fragmentų kopijos, saviraiškos laisvei palikti austi ruoželio pavyzdžiai. Čia labai aiškiai matyti, kaip jį, anuomet dar mokinį, ruoželis „užkabino“. Eksperimentuojama skirtingo storio siūlais, sudedant kelias spalvas, naudojant spalvos perėjimus, įtraukiant atspalvius. Kai priėjome prie šių darbų, iškart pagavau mintį, ką norės pasakyti pats gobeleno meistras, ir abu šypsojomės. Čia aiškiai matyti pirmosios ruoželio užuominos, o dabar Jakubausko abstrakčioje tapiserijose daugybė jų virtuoziškai susipina, liejasi kompozicinėmis dėmėmis, linijomis. Per daugelį metų įvaldęs šią techniką, autorius minėjo išaudęs apie 200 darbų. Tai labai didelis skaičius dirbant tokia laiko ir kantrybės reikalaujančia technika.

 

Verta paminėti, kad studijos Vengrijoje sustiprino Jakubausko audimo pagrindus. Šioje šalyje esanti aukštoji mokykla pasižymi geru tekstilės meistrų paruošimu. Tuo metu joje buvo net trys atskiros tekstilės specialybės: audimo, siuvinėjimo ir tekstilės šilkografijos (spaudos ant audinio). Pasirinkus atskirą tekstilės audimo specialybę, visas dėmesys jai ir buvo skiriamas. Bet Feliksas Jakubauskas nepamiršta ir pačios pradžios, savo pirmųjų mokymų Kauno meno mokykloje. Jis sakosi jaučiantis nostalgiją šiai mokyklai, nes ji labai daug davė ir yra verta pagarbos.

 

Ekspozicijoje esančiame televizoriaus ekrane viena kitą keitė fotografijos. Jose užfiksuoti 1965 m. kadrai, kuriuose Feliksas jaunų menininkų draugijoje, su klasės draugais: Naujųjų metų sutikimas, laisvalaikio akimirkos. Per parodos atidarymą prisiminta ir skaudi netektis: prieš keletą dienų po sunkios ligos mirė dailininkas ir ilgametis šios mokyklos pedagogas Andrius Valius (1928–2022). Jis buvo laukiamas ir šiame atidaryme, bet, deja...

 

Galvojant apie mokytojus, mokyklas ir kūrėjus, belieka neatsakytas klausimas, koks būtų buvęs dėstytojas Feliksas Jakubauskas.

 

Paroda veikia iki lapkričio 8 d.

Menų akademijos „Pelėdų kalno“ galerijoje (A. Mackevičiaus g. 27, Kaunas)

 

Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.
Parodos fragmentas. Autorės nuotr.