7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

PAREMKITE
7 meno dienas
SMS žinute

Žvelgiant iš svetimo kailio

Joanos Kairienės paroda galerijoje „Artifex“

Kristina Pipiraitė
Nr. 4 (1325), 2020-01-31
Dailė
Joana Kairienė, ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.

Joana Kairienė parodoje „Kitas kailis“ išlaiko sau būdingą stilių, kuriam būdinga peržengti grafikos ribas įtraukiant tapybos elementus. Apgalvota ekspozicija ji įvilioja žiūrovą į performatyvumo aspektą turintį iliuzinį autorės apsinuoginimo ritualą, kai lankytojas kūrinius patiria liesdamas paviršius. Ekspozicija pradedama abstrakčiais darbais, menininkė leidžia žvelgti tik į paviršių – toksišką ir nepagaunamą, tačiau bylojantį apie žmogaus ir gyvūno sąlyčio taškus.

 

Keliaujant gilyn, Kairienės darbus reikia liesti, sklaidyti norint patekti į jų užkulisius. Per šį veiksmą menininkė metaforiškai palaipsniui išsineria iš dėvimų kailių, palikdama juos ant galerijos sienų bei perėjimų. Hipnotizuojančiais, ritmiškai besikartojančiais motyvais bei tapybiškais, raibuliuojančiais potėpiais Kairienė tarytum šoka viliotinį, įtraukdama į savo išmaniai suvaldytą ritualą. Atsipeikėji atsidūręs galutinėje galerijos patalpoje ir susivokęs, kad lįsdamas pro užsklandą esi apvilktas menininkės paliktu kailiu. Nors nusimesta daug drabužių, menininkės nuogos nepamatysime, ji persikūnijo į gėlę, garso instaliaciją, „Apsėstąjį“.

 

Šioje parodoje matyti Joanos Kairienės kūrybos pokyčių. Žmogus, kuris menininkės darbuose iki šiol slapstėsi už kasdienybės ir jos atributų, pagaliau išlindo į sceną. Kairienės „Apsėstasis“ – nuogas, apsuptas spermatozoidinių kirminų, įspraustas į jam skirtą gimdakarstį. Jis žvelgia iš transcendentinio pradžios-pabaigos momento. Bet pažiūrėjęs įdėmiau suvoki klydęs: nors parodoje daug žmogaus vaizdavimo, jo paties čia nėra. Tai tik gražiai sukabinti vaidmenys.

 

Atsirado netikėtų išraiškos formų bei medžiagų. Parodos dalimi tapo gyvas augalas ir garso instaliacija, papildantys vienas kitą. Difenbachija – augalas, dar vadinamas anytos liežuviu, parodoje yra tarsi nuodinga gyvatė, su kuria menininkė kalbasi tarsi Antoine’o de Saint-Exupéry Mažasis princas. Jos įrašyti pokalbiai atskleidžia konkrečius emocinius epizodus, kurie atitinka visos ekspozicijos dvasią – ritmišką balansavimą tarp konkretumo ir abstrakcijos.

 

Kita naujovė – sidabriniai dažai, kurie autorei simbolizuoja veidrodį. Daugiasluoksnė drobė „Giliai paviršutiniškas“ buvo įkvėpta garsiosios Andy Warholo frazės „Aš esu giliai dirbtinis asmuo“ („I am Deeply Superficial Person“). Darbas rodo menininkę dominančias temas: prieštaringumą, paviršutiniškumą ir šiuolaikinės mados siūlomus maskavimosi variantus.

 

Savo didelio formato darbus iš audinių menininkė vadina užuolaidomis, bet jos gal net labiau atlieka kaukės-išnaros funkciją. Darbai stilistiškai dera greta plačiaformačių drobių savo ritmiškai pasikartojančiais raštais bei aplikacijų naudojimu. Gyvatės odą imituojanti klijuotė-užuolaida su Užgavėnių kauke verčia galvoti apie vaidmenų kaitos pigumą ir greitumą. Nors šie kūrybiniai sprendimai sukelia daug minčių, vis dėlto Kairienės techninis posūkis – siuvimas – privertė ne tik trypčioti vietoje be konkrečios išvados, bet ir naujai pasigilinti į tai, iš ko yra pasiūti mano „kailiai“.

 

Paroda veikia iki vasario 1 d.

Joana Kairienė, ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, ekspozicijos fragmentas. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, „Giliai paviršutiniškas“. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, „Giliai paviršutiniškas“. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, „Užuolaida“. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, „Užuolaida“. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, „Apsėstasis“. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, „Apsėstasis“. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, „Apeigų rinkinys“. A. Vasilenko nuotr.
Joana Kairienė, „Apeigų rinkinys“. A. Vasilenko nuotr.