7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Esu mašina

Pokalbis su menininke Jurgita Juodyte

Nr. 35 (1272), 2018-11-02
Dailė
Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.
Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.

Dundant kliudomų bėgių ritmui 2018 m. spalio 12 d. Kaišiadorių geležinkelio stotyje vyko Jurgos Juodytės meno ir inžinerijos vienos dienos projektas „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“. Penki projektoriai stoties perone įsijungė traukiniui atvykus ir rodė videoperformansą „Sudie“. Kūrinys – dedikacija laikui. Apie tai ir kalbamės su projekto autore.

 

Kodėl projektą nusprendei vykdyti Kaišiadoryse?

Kaišiadorių kultūros centras pakvietė surengti parodą. Parodos, kai pakabinamas paveikslėlis, kaip medijų menininkė nenorėjau. Džiaugiuosi, kad ir centro kuratorė Lina Urbanavičienė su manimi sutiko, juolab kad ten nedažnai eksponuojamas medijų menas. Esu sužavėta šios įstaigos drąsa ir atkaklumu (Kaišiadorių kultūros centras gavo Kaišiadorių savivaldybės finansavimą šiam projektui, taip pat užmezgė ryšius ir gavo leidimus iš „Lietuvos geležinkelių“). Kad ir maža, ši institucija dirbant leido išsaugoti idėjos laisvę ir pasidalino atsakomybe dėl projekto realizavimo. Sukūrėme vieną dieną veikiantį meno ir inžinerijos įvykį. Tai tarpdisciplininis meno projektas, jungiantis videoperformansą, mokslą ir kompiuterines technologijas.

 

Norėjai į meną įtraukti traukinį? Kodėl?

Norėjau labai tiesmuko ir tiesioginio traukinio dalyvavimo. Šiame projekte traukinį vertinu kaip savo kūno pakaitalą, kuris atliktų veiksmą – performansą. Traukinio judesio energiją mes panaudojome videoprojektoriams „užkurti“ ir meno kūriniui rodyti. Programa, instaliuota delno dydžio kompiuteryje, priima traukinio siunčiamą signalą ir siunčia jį vaizdo projektoriui. Geležinkelio stoties perone esantys penki projektoriai įsijungia traukiniui atvykus. Traukiniui išvykus videovaizdas išsijungia. Meno kūrinio ekspozicijos laikas griežtai priklausomas nuo traukinio Vilnius–Kaunas atvykimo į Kaišiadoris grafiko.

 

Kiek šį technologinį pasirinkimą veikė stočių romantika (susitikimai, išsiskyrimai, istoriniai įvykiai), kiek tranzitinės erdvės specifika su kinematografiniu atminties bloku, ar čia svarbiausias meno ir technologijos santykis?

Kinematografinis „kampas“ tikslus. Nebuvau apie jį pagalvojusi. Mašina, „sukanti“ filmo ritę ir dėl to atsirandantis vaizdas. Bet „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ svarbu ne tik tai. Vizualiai man buvo svarbu sujungti skirtingas materijas – traukinio galią, projektoriaus šviesą „tikroje“ tamsoje (naktyje) ir vaizdo projekciją.

 

Ką rodė įjungti traukinio ekranai?

Projektavau savo videoperformansą „Sudie“ (tik išardytą į penkias lygias dalis). Tai atsisveikinimo videoperformansas – todėl tematiškai jis labai tiko geležinkelio stočiai. Taigi ir romantikai. Projekcijose nufilmuoti miške pakabinti marškiniai. Metų laikai keičiasi, o jie ten plazda palikti. Videoperformansas yra čia: http://letmefix.lt/Jurga_Juodytė

 

Anotacijoje rašei, kad kūrinys – dedikacija laikui. Kaip?

Kūrinys fiksuoja laiko tėkmę. Vyriški marškiniai metams palikti miške – tai gedulo veiksmas. Marškiniai išliko beveik nepakitę, tačiau kito metų laikai. Gedulo faktas išlieka, nes praeitis yra dabarties dalis, nors ir kintanti. Filmavau vienus metus kas septynias dienas. O stotyje laikas visai kitoks, kinta labai greitai. Ištįsta, kai lauki traukinio, ir „susitraukia“, kai į jį vėluoji.

 

Kaip šiame kūrinyje suvoki technologiją? Humanizuoji ar kaip tik atvirkščiai?

Greičiau atvirkščiai. „Robotizuoju“ žmogų. Jaučiu, kad esu milžiniškas lokomotyvas, judantis link sekundžių tikslumu apskaičiuoto tikslo. Esu mašina. Pinigų uždirbimo, valgio gaminimo, buities ir pareigų vykdymo aparatas. Rinka reikalauja veikti tiksliai. Nestrigti, negesti, galvoti racionaliai. Ir, tiesą pasakius, būdama mašina nesijaučiu blogai – pavyksta pasiekti tikslų. Problema kyla, kai įvyksta trumpi sujungimai – dėl nesėkmių, negalavimų ar jausmų. „Robotukas“ dulkių siurblys nejaučia vienatvės, jis tiesiog daro savo darbą.

Mechanizmai ir technologijos apskritai yra neatsiejama mūsų dabarties dalis. Kartais neaišku, kodėl jos „veikia“ arba kodėl „neveikia“. Technologijos darosi labai sudėtingos ir paslaptingos – po pilku dangteliu. Tai ne „nuoga“ murzina mechanika. Kai pažinimas sudėtingas, lengva nuslysti į kažkurią vieną pusę: atsiribojimo ar sudievinimo.

 

Kas buvo svarbiausia? Gal kas nors pačiai išėjo netikėta?

Didžiausias atradimas man pačiai – kad, atrodytų, technologiškai sudėtingas idėjas įmanoma įgyvendinti. Ir tada jos neatrodo tokios jau sudėtingos. Reikia bendradarbiauti, klausti, aiškintis, pasakoti.

 

Kaip supratau, rezultatu esi patenkinta. Ar iš šio projekto vystosi nauji sumanymai?

Turiu viziją kitai vietai, kitam laikui ir mašinai.

 

Ar kita vieta bus judresnė?

Tai bus pati gyvybingiausia vieta, kokią tik rasiu. Noriu, kad vaizdas slystų per skubančius žmones intuityviai dingdamas jų periferiniame matyme ir mąstyme.

 

Ar buvo kokių atsiliepimų? Reakcija iš stoties praeivių?

Buvo klausimų, padrąsinimų, pagyrimų, vienas pasiūlymas tapti mergina, vienas grasinimas dėl sekimo technologijų, du įspėjimai dėl meno nederančiose vietose, vienas apgailestavimas dėl sugedusių kopėčių. Buvo žmonių, ėjusių pro šalį, buvo žmonių, laukusių traukinio kartu, kad pamatytų meno kūrinį. Visiems paprasčiau, kai šiuolaikinis menas yra savo vietoje – galerijoje, kai ramiai sau tūno vienas, laukia, kol kas nors ateis. Bet jei menas „išeina“ laukan – jis „lįs į akis“, jį bus sunkoka ignoruoti. Teks įdėti pastangų abejingumui. Arba klausimui.

 

Ačiū už pokalbį.

Parengė Monika Krikštopaitytė

 

Įvykio dokumentacija:

https://www.facebook.com/jurgita.juodyte.16/videos/10156667763997383/

Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.
Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.
Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.
Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.
Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.
Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.
Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.
Jurgita Juodytė, projekto „Traukinys įjungia meną. Menas sustabdo traukinį“ fragmentas. 2018 m. Autorės nuotr.