7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Apverstas pasaulis

Andriaus Kviliūno projektas Jono Meko vizualiųjų menų centre

Kęstutis Šapoka
Nr. 12 (1206), 2017-03-24
Dailė
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.

Kadaise Andrius Kviliūnas lankėsi Lenkijoje, Gdanske, ir šio miesto parke aptiko keistą vietą – apleistą bunkerį, aprašinėtą grafičiais, apkrautą žaislais, pridegiotą žvakučių. Pasipainiojo rusiškai mokantis garbaus amžiaus lenkas – dviratininkas, kuris pradėjo pasakoti neseną bunkerio istoriją. Pasirodo, jame vietinis maniakas nužudė savo dukrą – dar vaiką, o gal ir daugiau vaikų.

Šis bunkeris greitai tapo „piligrimystės“ vieta, kurioje žmonės degioja žvakutes, palieka žaislus, o kažkas dažais užrašė „Dieve, kodėl tu mus palikai?“ ir šalia nupiešė kryžių. Kviliūnas šį pasakojimą filmavo mobiliuoju telefonu. Tačiau tik sėdęs medžiagos montuoti pastebėjo, kad nufilmuota aukštyn kojomis. Ir staiga netyčia „apverstas“ pasakojimas ir apverstas kryžius virto simboliu, transcendentinio blogio metafora. Montažo neprireikė.

Šis kūrinys, pavadintas „Apverstu pasauliu“, ir tapo centrine parodos ašimi, o likusius videokūrinius-pasakojimus Kviliūnas sukoncentravo aplink ją – tarsi Dante’s pragaro ratus. Taigi, aplink ašį pradėjo burtis videokūriniai, susiję su (ne)tikėjimo, kaip gyvenimo prasmės ir pateisinimo ieškojimo, leitmotyvu, taip pat kūriniai, kuriuose skleidžiasi gyvenimo / mirties temos.

Parodos ašis – (ne)tikėjimas, t.y. religinė plotmė, gyvenimas ir mirtis, sudarantys esminių ženklų trikampį. Transcendentinėje / teologinėje vertybinėje vertikalėje (gyvenimo) prasmė kyla iš apačios į viršų (link Dievo ar transcendencijos), o Kviliūno projekte ši vertikalė apverčiama.

Gyvenimo, mirties ir (ne)tikėjimo sampynoje įvairiai sąveikauja naivumas, puikybė, atgaila ir nušvitimas, tikrovė ir iliuzija, beje, dažnos kategorijos Kviliūno videofilmuose. Gėris ir blogis, tiek transcendentine, tiek pačia žemiškiausia, netgi buitine (čia įdomus autentiškas regioninis panevėžietiškas matmuo – aplinka, aukštaitiška tarmė ir pan.) prasme visada tarpsta vienas šalia kito. Iš to atsiranda kontraversijos, egzistenciniai prieštaravimai.

Tiesa, Kviliūno parodoje vertybinis trikampis apverstas dėl centrine ašimi tapusio filmo apie žudiką maniaką. Šio pasakojimo fone gyvenimo / mirties, taip pat (ne)tikėjimo leitmotyvai jungiasi tarpusavyje paradoksaliai, gana makabriškai, todėl religinis / gyvenimo prasmės teminis lygmuo persmelkiamas niūrokų perversinių, netgi demoniškų motyvų.

Apskritai Kviliūnas savo kūryboje natūraliai derina „žemąjį“ ir „aukštąjį“ stilių – banalybę ir prasmę, rupią tikrovę ir pakylėtą estetiką, jungdamas subjektyvią patirtį su bendrakultūrinės ikonografijos tradicija. Žinoma, tokios jungtys mene įprastos. Tačiau ne apie naujumą kalbama, o apie tai, ką ir kaip jas naudodamas sugeba pasakyti menininkas.

Ekspoziciją JMVMC Kviliūnas instaliuoja dubliuodamas parodos teminę koncepciją – filmas apie maniaką atsiduria stende centrinėje galerijos dalyje tarsi „juodasis altorius“, apdedamas žaislais, saugomais nuo vaikystės (beje, kai kurie jų tiesiogine žodžio prasme užraugti stiklainiuose), tada aplink atsiranda kiti videofilmai, įkomponuoti daiktų, objektų, kompozicijų, tapybos objektų sangrūdoje.

Čia ir apversta sudžiūvusi eglutė, kurią Kviliūnas vežėsi namo troleibusu, vaistažolių su žaisline mašinyte (o po jais – nuorūkos) pripilta vaza – pasakojimas apie tai, kaip po studijų baigimo Kviliūnas su Justinu Vaitiekūnu važiavo į Nidą ir sudaužė Kviliūno tėvo mašiną. Per stebuklą liko gyvi... Vėlgi – susipynę gyvenimo, mirties, buities motyvai, įsikomponuojantys į teminius (pragaro) parodos ratus. Nubyrėję nuo eglutės, butelyje užraugti spygliai ir t.t. Visa ta iš pažiūros netvarkinga sangrūda vis dėlto yra Kviliūno gyvenimo, įvairių istorijų išklotinė. Instaliacija to vadinti nesiverčia liežuvis, nes formalumo čia nėra, Kviliūnas tiesiog atveria savo kraujuojančią širdį, atlieka naivią išpažintį, kovoja su puikybe, atgailauja ir (ne)nušvinta.

 

Paroda veikia iki balandžio 8 d.

JMVMC (Malūnų g. 8, Vilnius)

Dirba antradieniais–penktadieniais 12–18 val., šeštadieniais 12–16 val.

Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.
Ekspozicijos fragmentas. M.Krikštopaitytės nuotr.