7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Abstrakcijų tipai Agnės Juodvalkytės kūryboje

Neringa Krikščiūnaitė
Nr. 5 (1199), 2017-02-03
Dailė
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės

Įsivaizduokite kiemą, kuriame ant virvės kabo skalbiniai. Įsivaizduokite, kad tai ne kiemas, o parodinė erdvė. Įsivaizduokite, kad aplinkui jus ne džiūstantys skalbiniai, o įvairiaspalvės drobės. Menininkė Agnė Juodvalkytė būtent ir padžiauna drobes projektų erdvėje „Kabinetas“, pirmojoje personalinėje parodoje, pavadintoje „Traces“, norėdama išplėsti ne tik tapybos technines prasmes, tačiau ir suteikti/sukurti kitokį žiūrėjimo būdą į pačią tapybą.

Agnei nereikia įprasta maniera sukabinti savo paveikslų ant sienų, kad jie būtų patogūs žiūrėjimui. Menininkė kiekvienai spalvai, kuri atsiranda jos erdviniuose paveiksluose (atrodo, tai būtų vienas geriausių terminų, kurie gali apibūdinti Agnės Juodvalkytės tapybos darbus), tarsi paima naują medžiagos atraižą ir taip perdangstydama, uždangstydama, įpjaudama, išpjaudama, iškirpdama ir sukuria savo paveikslą. Jos kūriniai – tai tarsi iš porėmių išimtos drobės, nudažyti audiniai, pagaliau galintys laisvai kristi žemyn. Nebeįtempti, nepaženklinti statybinių kabių, sudžiaustyti ant virvių, suguldyti ant grindų, laisvai prikabinti prie sienų.

Agnė Juodvalkytė savo erdviniais tapybos darbais iš tiesų kuria abstrakčius paveikslus. Vis dėlto kabančios prie sienos ar nuo lubų, ar suguldytos ant grindų, drobės tampa paveikslais. Gali matyti, kaip menininkė dėlioja spalvas, renkasi, kokio ilgio audinius pakloti ar pakabinti šalia jau esančiųjų. Jaunos menininkės kūryba tampa savotiška dėlione, kurią pagaliau užbaigus, atsiveria paveikslas.

Kai kur, galbūt, gali pasirodyti, jog audiniai yra sudėlioti bet kaip. Tačiau menininkės darbuose chaoso ir harmonijos santykis – labai svarbus. Nuo preciziškai sulankstytų drobių yra pereinama iki, rodos, bet kaip numesto audinio ant grindų. Toks menininkės poelgis gali būti palyginamas su itin emocingu teptuko brūktštelėjimu drobėje.

Kitas aspektas, kuris yra labai svarbus Agnės Juodvalkytės kūryboje, yra ne tik tai, kaip menininkė pateikia savo kūrinius, tačiau ir tai, kas jos drobėse, audiniuose yra vaizduojama. Agnės Juodvalkytės drobėse dominuoja žydra, geltona ir žalia spalva. O per šias spalvas – tokia pati abstrakcija. Tik kiek kitokio pobūdžio negu toji, kurią ji konstruoja iš įvairių tapytų audinių. Jeigu tai, ką matome parodoje, yra ganėtinai griežtų formų abstrakcija, su aiškiomis linijomis, aiškiais spalvų perėjimais, kuriuos žymi skirtingi audiniai, tai pačiuose audiniuose, drobėse esantys vaizdiniai yra kur kas lengvesni, neturintys aiškaus pradinio taško ir aiškios pabaigos. Spalvos tiesiog driekiasi menininkės drobėse be jokio loginio paaiškinimo ar lengvai suvokiamo racionalumo, tačiau čia jo visiškai ir nereikia. Drobėse išsilieja menininkės emocijos, vidinis chaosas, kuris, vėliau, jau kombinuojant drobes kartu į vieną kūrinį, tampa racionaliau suvokiamu kūriniu. Agnė Juodvalkytė savo kūryba suderina kelis abstrakčiosios tapybos tipus: spalvomis grįstą abstraktųjį meną, geometrinę abstrakciją bei gestinę abstrakciją. Žinoma, dar būtų galima paminėti ir intuityviają arba emocinę abstrakciją, tačiau emocinis pamatas dažniausiai egzistuoja beveik visose tapybos kryptyse.

Pats parodos pavadinimas „Traces“, gali būti verčiamas keliomis prasmėmis, tiek „pėdsakais“, tiek „fiksavimu“, tiek „sekimu“. Todėl galbūt geriausia šią pirmąją personalinę Agnės Juodvalkytės parodą būtų lietuviškai įvardinti „pėdsakų sekimu“, kadangi menininkės kūryboje svarbu tampa ir pėdsakai, palikti dažų jos drobėse, įvairiuose audiniuose bei šių pėdsakų sekimu ir tai, kaip jie sukonstruoja galutinį Agnės Juodvalkytės kūrinį.

Jeigu trumpai reikėtų įvardinti, kokia yra Agnės Juodvalkytės kūryba, drąsiai būtų galima teigti, kad tai yra kitokio tapybos materialumo paieškos. Menininkė visą savo kūrybinį dėmesį skiria ne dažams ar potėpiams, o medžiagiškumui – drobei. Agnė Juodvalkytė savo kūryboje naudoja neištemptas drobes, o patys audiniai surinkti iš įvairiausių vietų, daugiausia jos senelės rankų darbo, sukuria ir savitas, iš praeities atsineštas istorijas. Tokiu kūrybiniu principu menininkė ne tik priverčia pažvelgti kitaip į tapybą – žvelgti ne tik kaip dažais sugebama sukurti istorija, tačiau ir ant ko ta istorija yra rašoma, ir kaip šis istorijos pagrindas gali paveikti žiūrovą. Jaunoji tapytoja drobes išbalina, skalbia, lanksto, perkloja, perdažo. Menininkės kūryboje svarbu tampa ne tik kaip menininkė elgiasi kūrybiniame procese su drobe, tačiau ir jos galutinis eksponavimo būdas. Drobės tai kabo kaip draperijos, tai guli dailiai sulankstytos ant stalų. Tokios pateikimo variacijos papildo Agnės Juodvalkytės kūrinių perskaitymo būdus.

Taigi, įsivaizduokite kiemą, kuriame ant virvės kabo skalbiniai. Įsivaizduokite, kad tai ne kiemas, o parodinė erdvė. Įsivaizduokite, kad aplinkui jus ne džiūstantys skalbiniai, o įvairiaspalvės drobės. Šiuolaikinių projektų erdvėje „Kabinetas“ menininkės Agnės Juodvalkytės paroda „Traces“ gali padėti šį jūsų mintyse atsiradųsį vaizdą konvertuoti į tikrovę.

Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės paroda „Traces", nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės paroda „Traces", nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės
Agnės Juodvalkytės parodos „Traces" fragmentas, nuotr. D. Žuklytės-Gasperaitienės