7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Bandymas sudominti šiuolaikiniu menu

Neringa Krikščiūnaitė
Nr. 28 (1180), 2016-09-16
Dailė
Julinas Urbonas, „Orgazmo karuselė". Galerija „Vartai"
Julinas Urbonas, „Orgazmo karuselė". Galerija „Vartai"

Rugsėjo 9-10 dienomis pirmą kartą Vilniuje vyko galerijų savaitgalis, kurio bene vienas pagrindinių tikslų buvo sukurti galerijų tinklą, o šio įvykio siekiamybė – pritraukti naujas auditorijas, tuos asmenis, kurie ne visuomet gali, nori ar žino apie galerijose (kokiose ir kur) vykstančius renginius. Vilniuje tokia iniciatyva vyko pirmą kartą, tačiau Lietuvoje šis įvykis jau trečias. Galerijų savaitgaliai jau yra įvykę Klaipėdoje (galerijų dienos) bei Kaune. Vilniuje renginys apjungė ne tik vietiniams ir miesto svečiams žinomas arba dar neatrastas galerijas, tačiau ir menininkų studijas. Viso šio renginio idėja įdomi ne tik tuo, kad per dvi dienas miesto grindinį mindantys žmonės migruoja ne nuo barų ir kavinių, o nuo galerijų iki kitų ekspozicinių erdvių, tačiau ir tuo, kad jo metu galima sudalyvauti ir įvairiose ekskursijose bei diskusijose.

Šis Vilniaus galerijų savaitgalis savotiškai atidarė parodų sezoną, savo informaciniuose šaltiniuose skelbdamas, kad „Šiuolaikinis menas grįžta iš atostogų!“. Galerijų savaitgalyje sudalyvavo septyniolika ekspozicinių erdvių – nuo galerijų, meno centrų iki menininkų studijų. Taigi, septyniolika erdvių, kuriose verda menas, septyniolika taškų, kuriuos per dvi dienas meno mylėtojai buvo kviečiami aplankyti. Itin didelis šio galerijų savaitgalio privalumas buvo tas, kad beveik visus taškus buvo galima pasiekti pėstute, tik iki didžiųjų menininkų dirbtuvių jau reikėjo į pagalbą telktis viešąjį transportą. Tačiau paguoda pasidaro menka, kuomet visas šias erdves reikia ne tik apeiti, tačiau ir bandyti perskaityti menininkų kūrinius, pristatomus parodose. Pamatyti yra ką, bet dvi dienos suteikia realią galimybę viską suspėti.

Lankantis galerijose, klausantis pasakojimų apie pristatomus menininkus ir atrandant naujas ekspozicijų vietas, kurios nors ir visuomet tarsi buvo prieš akis, bet į jas nebuvo užsukta, pasidaro smalsu, kokie dar tikslai ir siekiai yra išsikelti šio galerijų savaitgalio iniciatorių. Į šiuos klausimus bandė atsakyti diskusija „Galerijų savaitgaliai Lietuvoje: tradicijų formavimo iššūkiai ir plėtros kryptys“, į kurią, kas labai glumina, atėjo vos keli žmonės. Jos dalyviai buvo Vilniaus ir Kauno galerijų savaitgalio, Klaipėdos galerijų dienų organizatoriai: Andrius Pukis, Rasa Kavaliauskaitė, Skaistė Marčienė, Vytautas Michelkevičius, Lina Pranaitytė ir Vaida Stepanovaitė. Labiausiai liečiamos buvo tokios temos, kaip galerijų bendradarbiavimas, tokios veiklos tęstinumas, ko reikia, kad plėstųsi meno mylėtojų auditorija, ką duoda tokie galerijų savaitgaliai ir kaip po tokių renginių keičiasi ar nesikeičia galerijų lankytojų srautai. Į klausimą, kaip išplėsti galerijų lankytojų auditoriją, kaip ir buvo galima tikėtis, aiškaus ir konkretaus atsakymo nebuvo. Tačiau stebėtis nėra ko, nes eilinės masės sukvietimas į meno erdves yra didelis galvos skausmas ne tik Lietuvos, tačiau ir kitų šalių galerijoms bei muziejams.

Galerijų savaitgaliai, galerijų dienos itin naudingos tuo, kad galerijos ima bendradarbiauti tarpusavyje. Šis Vilniaus galerijų savaitgalis buvo orientuotas į šiuolaikinį meną, todėl ir galerijos, dalyvaujančios šiame renginyje turėjo pasiūlyti žiūrovams būtent šiuolaikinio meno kūrinius. Galbūt stipriausiai šiuolaikinį meną, nors ir nenuostabu, pristatė galerija „Vartai“, savo erdvėse šiuo metu eksponuojanti Julijono Urbono ir Krišs Salmanis kūrinius. Ekskursijos po šią galeriją metu buvo išsakyta puiki latvių menininko Krišs Salmanis mintis, kad nebereikia klausti, ar tai, kas yra sukurta, yra menas, ar ne, o šį klausimą konvertuoti į kitą: ar tai yra geras menas, ar toks nėra. Kiekybę čia nusveria kokybė, todėl ir žvelgiant į paties menininko kūrinius nebedera klausti, kodėl tai menas, o verčiau reikėtų sau užduoti klausimą – ar tai geras menas, kodėl jis toks, o jei tai blogas – kas jį tokiu paverčia? Parodų salės „Titanikas“ lankytojams pristatė parodą „Postidėja IV. Karas“, kurioje menininkės moterys savo darbais imasi nagrinėti karą – ne tik tiesiogiai matomą, tačiau dažniausiai jaučiamą iš įvairių mus supančių aplinkos konstruktų – politikos, socialinio gyvenimo. Kuomet vyrai kariauja fiziniuose karuose, moterys kariauja savaip ir su kitais priešais. Didvyriškumą čia nulemia jau nebe fizinė jėga. Tačiau žvelgiant į parodoje eksponuojamus menininkių (Jurgos Barilaitės, Kristinos Inčiūraitės, Aurelijos Maknytės, Eglės Ridikaitės, Laisvydės Šalčiūtės, Lauros Zalos, Neringos Rekašiūtės, Sigitos Maslauskaitės ir kt.) kūrinius stipriai jaučiama šio matomo ir nematomo karo neviltis ir pralaimėjimas, kai kur – netgi demonstratyvus pasidavimas. Visiškai priešingą nuotaiką sukuria paroda, vykstanti galerijoje „Akademija“ bei pristatanti „2 Easy Fashion“ kūrinius. Tai pirmoji „2EF“ asmeninė paroda, pavadinta ‚Aš esu rožių tapytojas, o jam patinka rožės. Todėl mes sutariam“. Ekspozicija, kaip ir visa „2EF“ kūryba, yra atpalaiduojanti, lengva, meditatyvi – tiesiog nebūtina į viską žiūrėti rimtai ir meną maišyti su gera doze malonumo.

„Šiuolaikinis menas grįžo iš atostogų“ – tikriausiai būtų per drąsu teigti, kad toks menas apskritai gali nusiraminti ir išvykti atostogų arba nustoti nors trumpam egzistuoti. Galybė transformacijų, pokyčių, naujų ir be galo senų temų; skirtinga, kvaila ir labai protinga tų temų interpretacija bei įvairios naudojamos prieigos, medžiagos – visa tai sudaro šiuolaikinio meno branduolį. Tokį branduolį (kiek jis prisirpęs, o kiek ne – tai jau kitos diskusijos tema) galerijų savaitgalis ir bandė parodyti. Lankytojai surado naujas galerijas, atrado naujus menininkų vardus ir jų kūrinius, kurie jiems sukėlė minčių ir klausimų. Renginyje dalyvavusios galerijos užmezgė bendrą tinklą. Tikimės, kad tokį tinklą, į kurį papuls ir dar didesni projektai.

Julinas Urbonas, „Orgazmo karuselė". Galerija „Vartai"
Julinas Urbonas, „Orgazmo karuselė". Galerija „Vartai"
Krišs Salmanis, „V". Galerija „Vartai". Nuotr. Neringos Krikščiūnaitės
Krišs Salmanis, „V". Galerija „Vartai". Nuotr. Neringos Krikščiūnaitės
Laura Zala, „Kūnas – kovos laukas". Parodų salės „Titanikas". Nuotr. Neringos Krikščiūnaitės
Laura Zala, „Kūnas – kovos laukas". Parodų salės „Titanikas". Nuotr. Neringos Krikščiūnaitės
2EF, „Always be unsmartly dressed, unweel groomed, unrelaxed, unfriendly, unpolite and in complete uncontrol" (A. ir R. Gataveckų piešinys). Galerija „Akademija". Nuotr. Neringos Krikščiūnaitės
2EF, „Always be unsmartly dressed, unweel groomed, unrelaxed, unfriendly, unpolite and in complete uncontrol" (A. ir R. Gataveckų piešinys). Galerija „Akademija". Nuotr. Neringos Krikščiūnaitės