7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Martynas Černiauskas „Naujieji vasiukai“ Rotušėje

Nr. 3 (1282), 2019-01-18
Dailė Anonsai

Paroda veikia iki sausio 23 d.


Jaunosios kartos menininko Martyno Černiausko paroda „Naujieji Vasiukai“ – tai vieno iš Lietuvos kurortų foto dokumentacija. Joje siekiama užfiksuoti šiandieninį Šventosios miestelio vaizdą. Bene prieš dešimtmetį prasidėjęs prieš krizinis statybų bumas tapo nevykusiu jaukaus kurorto miestelio plėtros projektu. Dabartinės Šventosios veidą sudaro pastatų įvairovė: čia pinasi seni, išklypę mediniai nameliai, nauji ištaigingi stikliniai pastatų kompleksai ir pastatai vaiduokliai, anuomet greitai iškilę, bet jau keletą metų saugomi vien gamtos prieglobsčio.


Foto dokumentacijoje susikoncentruojama ties 2007 metais prasidėjusio projekto „Jūros namai“ palikimu. „Jūros namai“ anuomet išsikėlė tikslą pastatyti 22 daugiabučių kompleksą. Namai buvo statomi tarp Baltijos jūros ir Šventosios upės krantų, šalimais planuota įrengti ir jachtų uostelį. Projektą tikėtasi užbaigti 2009 metų pabaigoje (jachtų uostelį 2013 m.), tačiau, prasidėjus pasaulinei finansinei krizei, jis buvo sustabdytas ir pastatyti, bet neįrengti namai beveik dešimtmetį neliečiami stovėjo gamtos prieglobstyje. 2016 metų pabaigoje pastatų kompleksą perpirko kita NT bendrovė. Naujas vardas (projektas pervadintas „Jūros panorama“) ir nauji siekiai žadėjo greitus rezultatus (vos per porą metų įrengti net 8 daugiabučius). Šiuo metu liko tik neveikianti „Jūros panoramos“ internetinė svetainė ir pora apsauginių, prižiūrinčių apleistus pastatus. Kaip atskleidžia foto dokumentacija, progreso nematyti ir vizualiai. Prie pastatų komplekso 2018 m. balandžio mėnesį nedirbo nei įranga, nei žmonės – daugiabučiai stovėjo užkonservuoti.


Atsitiktinumas ar ne, tačiau šalia pastatų komplekso jau virš dešimtmečio planuojama įrengti laivybos uostą. Abiejų iniciatyvų pasisekimas panašus. Tai dar ilgiau užsitęsęs ir dar daugiau klausimų sukėlęs projektas, už kurį atsakinga ne įmonė, o valstybė. Dar 1989 m. pasirodė pirmieji uosto projektai, tačiau dėl nesutarimų tarp Palangos miesto savivaldybės ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos, jokie planai nebuvo įgyvendinti. Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą 2004 metais, buvo imtasi prašymų statybos lėšoms gauti. 2011 metais dalinai atidarytas uostas dėl netinkamo projekto per keletą dienų buvo užneštas smėliu ir vėl uždarytas. Dabar Europos Sąjunga atsisako finansuoti kelintą kartą atnaujinamą projektą. Uosto statuso keitimas iš valstybinio į municipalinį šiuo metu nagrinėjamas Seime. Parodą fotografas pavadino skambiu „Naujųjų Vasiukų“ pavadinimu, pateikdamas aliuziją į legendinį Iljos Ilfo ir Jevgenijaus Petrovo romaną „Dvylika kėdžių“ ir ten kuriamą utopiją. Į kontekstą įtraukiant ir fiasko virtusį Šventosios uosto projektą, menininkas skatina atkreipti dėmesį į urbanizacijos plėtrą gamtos sąskaita bei netvarius miesto planavimo sprendimus. Nepaisant patrauklių dokumentuoto komplekso vizijų, projektas įstrigęs laike jau daugiau kaip dešimtmetį. Paradoksalu, tačiau vos per šimtą metrų nuo „Jūros panoramos“ jau kyla naujas, šiek tiek mažesnis kompleksas. Net išlaikant optimizmą ir tikintis, jog šviesiai ateičiai „užkonservuotą“ projektą pavyks prikelti kelintam gyvenimui, iškyla klausimas – kas čia apsistos? Ar sovietiniais, „Nakvynė 5 eurai“ reliktais padabintai Šventajai ir toliau kursime utopinę ateitį su baseinais ant stogo, stikliniais 9-aukščiais ir 29 metus rengiamais kruiziniais terminalais?


Skrydžiai į kosmosą iš „Naujųjų Vasiukų“ – jau 2040 metais!

Parodos kuratorė ir teksto autorė  – Martyna Jurkevičiūtė

 

Žymos: