7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Šviesė Čepliauskaitė

Šviesė Čepliauskaitė

Begalinis Oginskio polonezas

Koncertas ir konferencija Mykolo Kleopo Oginskio 250-osioms gimimo metinėms

 

Ilgesingą Mykolo Kleopo Oginskio (1765–1833) polonezo „Atsisveikinimas su Tėvyne“ melodiją šiemet girdime ypač dažnai, nes minime 250-ąsias jo autoriaus gimimo metines, o 2015-ieji Lietuvos, Baltarusijos ir Lenkijos prašymu yra UNESCO paskelbti M.K. Oginskio – įtakingo Abiejų Tautų Respublikos politiko ir diplomato, Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės iždininko, – metais.

 

Šiai daugialypiais talentais pasižymėjusiai XVIII–XIX a. sandūros asmenybei skirti koncertai šiemet vyksta visoje Lietuvoje bei Lietuvos ambasadose užsienyje. Juos puikiai papildė du renginiai, rugsėjo viduryje vykę Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmuose.

 

Rugsėjo 18 d. Lietuvos istorijos institutas, Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai ir Rietavo Oginskių kultūros muziejus organizavo tarptautinę mokslinę konferenciją „Mykolas Kleopas Oginskis. Asmenybė ir epocha“. Jos tikslas, pasak organizacinio komiteto pirmininkės Ramunės Šmigelskytės-Stukienės, „sutelkti M.K. Oginskio ir Oginskių giminės tyrinėtojus į bendrą diskusiją apie jo asmenybę ir gyvenamą epochą“. Tai liudija ir trijų konferencijos posėdžių temos: „Nuo Kozelsko iki Rietavo: kunigaikščių Oginskių istorija“, „Muzikinis M.K. Oginskio paveldas“ ir „M.K. Oginskio veikla“.

 

Valentinas Gelgotas,Juozas Domarkas, Lietuvos kamerinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Valentinas Gelgotas,Juozas Domarkas, Lietuvos kamerinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Giedraitis, Juozas Domarkas, Lietuvos kamerinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Vytautas Giedraitis, Juozas Domarkas, Lietuvos kamerinis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Mūza Rubackytė. D. Matvejevo nuotr.
Mūza Rubackytė. D. Matvejevo nuotr.
Šviesė Čepliauskaitė

Nusipelnęs ne tik muzikai

 Juozo Domarko vadovavimo Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui 50-mečio koncertas

 

Lietuvos nacionalinė filharmonija 74-ojo simfoninės muzikos vakarų sezono pradžios koncertą paskyrė maestro Juozo Domarko vadovavimo Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui 50-mečiui. Vakaro pradžioje į sceną greta profesoriaus Juozo Domarko įžengusi Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė apdovanojo maestro ordino „Už nuopelnus Lietuvai“ Didžiuoju kryžiumi.
 
Kažin, ar mylimiausias ir gabiausias Iljos Musino studentas 1964-aisiais pradėdamas vadovauti Filharmonijos simfoniniam orkestrui galėjo žinoti, kad teks ne tik diriguoti ir rengti programas, bet ir rūpintis kiekvienu orkestro muzikantu? Kad daugybę savo koncertinių išvykų į jo meną bei asmenybę vertinančias užsienio šalis teks derinti su pedagoginiu darbu? Kad teks iš naujo formuoti orkestrą, auginti naujus jo narius, teks pačiam rūpintis mušamųjų ir orkestrinio dirigavimo katedrų įkūrimu Lietuvos konservatorijoje (dabar Lietuvos muzikos ir teatro akademija)? Kad jauniesiems dirigentams teks padėti perprasti dirigavimo mokslo ir meno subtilybes ir globoti jau pradėjusius savarankišką veiklą? Kad taps ne tik daugelio Lietuvos kompozitorių kūrinių premjerų atlikėju, bet ir redaktoriumi? Ar tikėjosi jis tų iššūkių ir tokio nenuspėjamo dirigento, orkestro vadovo ir pedagogo gyvenimo, kurį Viktoras Gerulaitis jautriai aprašė knygoje „Orkestro byla“? Kažin... Maestro tiesiog ėjo pirmyn ir darė viską, kas nuo jo priklausė (ir netgi daugiau), siekdamas sukurti reprezentacinį Lietuvos simfoninį orkestrą, kuris pagrotų įvairiausio sudėtingumo muzikos kūrinius ir būtų vertas atstovauti Lietuvos kultūrai visame pasaulyje. Ir jam pavyko.

Juozas Domarkas. D. Matvejevo nuotr.
Juozas Domarkas. D. Matvejevo nuotr.
Mūza Rubackytė, Juozas Domarkas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Mūza Rubackytė, Juozas Domarkas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Šviesė Čepliauskaitė

Kalbėti pasitelkus muziką

 

Pianistę Guodą Gedvilaitę kalbina Šviesė Čepliauskaitė

 

 

Improvizacijos, ramuma, temperamentinga elegancija – visi šie Guodos Gedvilaitės koncertinių programų ir kompaktinių plokštelių pavadinimai puikiai charakterizuoja ir pačią pianistę, ir turtingą spalvų bei atspalvių jos pasirenkamos muzikos paletę. Gyvendama, dėstydama ir koncertuodama Vokietijoje, ji visuomet atranda laiko sugrįžti į Lietuvą. Gimtojoje šalyje šiais metais G. Gedvilaitė jau dalyvavo penkių L. van Beethoveno koncertų maratone Klaipėdoje, koncertavo, vedė kūrybinio meistriškumo seminarus ir vertino festivalio-konkurso „Muzika be sienų“ dalyvius Druskininkuose, o lapkričio 23 d. pakvies savo gerbėjus į rečitalį „Įkvėpimai“ (Vilniaus fortepijono muzikos festivalio programoje) Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje.
 
Neseniai Druskininkuose baigėsi festivalis-konkursas „Muzika be sienų“. Kokie Jūsų, kaip vertinimo komisijos narės, įspūdžiai? Kaip jaučiatės klausydama ir vertindama jaunuosius menininkus, kai dar neseniai pati buvote tokio vertinimo objektu?
Konkursas yra „antimeninis“ renginys. Dalyvaudami tokiame renginyje atlikėjai dažniausiai galvoja, kaip turėtų pagroti, kad įtiktų žiuri nariams. O žiuri nariai privalo geriau ar blogiau atlikėją įvertinti. Tokios nuostatos dažnai labai varžo atlikėjus, išlenda visokios baimės, nepasitikėjimas savimi. Konkursą galėčiau prilyginti grojimui egzamine, nes tai visai kitas jausmas nei skambinant koncerte. Nors esu žiuri narė ir turiu kažkaip vertinti dalyvius, pirmiausiai noriu išgirsti muzikantą, menininką, asmenybę ir įdomų pašnekovą. Pati visuomet stengiuosi kalbėti pasitelkusi muziką ir pianistinę techniką, tad šie kriterijai man svarbiausi klasifikuojant atlikėjus. Juk greitai skambinti arba garsiai reikštis nėra didelis menas. Visuomet sąžiningai ir objektyviai vertinu jaunuosius atlikėjus.

 

Guoda Gedvilaitė. U. Arenso nuotr.
Guoda Gedvilaitė. U. Arenso nuotr.
Šviesė Čepliauskaitė

Tarp muzikavimo ir mąstymo apie muzikos prasmę

Donatas Katkus, Muzikos atlikimas. Istorija. Teorijos. Stiliai. Interpretacijos, Vilnius, Tyto alba, 2013 (naujas leidimas), 612 p.

Donato Katkaus knygos „Muzikos atlikimas“ neperskaitysite vienu prisėdimu kaip kokio įdomaus romano, nors prielaidų tam lyg ir būtų. Pirmoji – gan kontroversiška autoriaus, dažnai aštriu ir kartais keistoku humoro jausmu dangstančio savo jautrumą, gilią erudiciją ir begalinę meilę muzikai, asmenybė. Antroji – knygos pratarmėje pabrėžiamas faktas, kad vien interpretacijos teorijos kurso pavadinimas dar ir dabar gąsdina studentus. Ar gali būti labiau intriguojanti romano pradžia? Trečioji – įdomiai ir patraukliai apibūdindamas kiekvienos epochos dvasią, Donatas Katkus, kaip ir Viktoras Gerulaitis istorinėje apybraižoje „Muzikos stilių raida“ (Muzikos švietimo centras, Vilnius, 1994), prikelia skaitytojo vaizduotei šimtmečiais nutolusius kolegas muzikus ir jų gyvenimo bei kūrybos aplinką. Tuo panašumas su romanu ir baigiasi. Ir gerai. Nes ši knyga turėtų atrasti garbingą vietą kiekvieno besidominčio muzika, o ypač atlikėjų ir pedagogų, asmeninėje bibliotekoje kaip informacijos ir kūrybinio įkvėpimo šaltinis.