Dailė

Viešasis kuravimas ir eksponavimas

iliustracija
Viešo kuravimo projektas 3xpozicija.lt

Birželio mėnesį startuoja projektas 3xpozicija.lt, suvienijantis interneto meno ir galerinę erdvę. Jis siekia išbandyti viešojo kuravimo bei bendruomenės dalyvavimo kuriant meno kūrinius principus. Kadangi jis prasideda nuo interneto erdvės, trumpam supažindinimui pristatome D.U.K. (dažniausiai užduodami klausimai, pgl. angl. FAQ – frequently asked questions1).

Kas yra 3xpozicija.lt?

www.3xpozicija.lt projektas siekia sukurti bendruomenę, besidominčią aktualiomis fotografinėmis būsenomis ir eksperimentuojančią su viešojo kuravimo modeliais.

Tuo tikslu pradeda veikti elektroninis dienoraštis (angl. weblog), kuriantis kontekstą parodai ir kartu dokumentuojantis jos kuravimo procesą. 3xpozicija.lt bendruomenei kurti naudoja atviro kodo ir nemokamą bendruomenių ir dienoraščių kūrimo programą "wordpress" (liet. pažodžiui "žodžio spauda"). "3xpozicija" galima išskleisti kaip "ekspozicija", nes eksponuojamas ir menas, ir pats kuravimo procesas, arba kaip "3x" poziciją, tai yra neįvardintą poziciją ir tapatybę, kurią sukurs bendruomenė. Projektą inicijavo jauni menininkai ir kuratoriai Tadas Šarūnas ir Vytautas Michelkevičius. Elektroninis dienoraštis yra tik vienas iš projekto dalių, jį lydės jaunų menininkų paroda (2006 m. spalio ir lapkričio mėnesiais), katalogas ir žurnalas, tyrinėjantis postfotografinius procesus mene. Projektas rengiamas kartu su Lietuvos fotomenininkų sąjunga, Vilniaus miesto savivaldybe ir VšĮ "Mene".

Viešasis kuravimas – kas tai? Kur galima apie tai sužinoti daugiau?

Viešasis kuravimas pagrįstas kuratoriaus, kaip vienintelio meno kūrinio pristatytojo visuomenei, vaidmens nusilpimu ir jo transformacija. Viešasis kuravimas – tai kuravimo proceso atidavimas į bendruomenės ar net pačių žiūrovų rankas bei pačio kuravimo proceso paviešinimas. Viešojo kuravimo modeliai, teorijos ir praktika buvo išnagrinėti naujųjų medijų meno žurnalo "Switch" 2002 metų numeryje. Jame garsūs naujųjų medijų teoretikai bei meno praktikai ir kuratoriai aprašo skirtingus požiūrius ir patirtis apie viešąjį kuravimą, kolaboravimą bei žiūrovo dalyvavimą pačiame kuravimo procese. Christiane Paul, Whitney muziejaus kuratorė, kalba apie kolaboracinius kuravimo modelius ir viešąjį kuravimą. Naujųjų medijų teoretikas Levas Manovichius tyrinėja autorystės modelius naujosiose medijose. Allena Williams nagrinėja tinklo meno ir proceso santykį, pateikdama pavyzdžius iš kuratorystės praktikos. Nuorodas į šiuos tekstus galima rasti www.3xpozicija.lt.

Naujosios medijos: turinys ir procesas. Kas yra kas?

3xpozicija.lt elektroninis dienoraštis yra projekto procesas, pasireiškiantis kaip tinklo menas, o galutinis projekto etapas – paroda apie postfotografiją – tai projekto turinys. Taigi svarbiausia yra projekto kūrimo procesas, kai judėjimas ir bendruomenės aktyvumas įgauna pagreitį, o galutinė paroda įtraukia visą veiksmą į meno sferą ir fizinę erdvę.

Kaip susiję kontekstualumas ir elektroninis dienoraštis?

3xpozicija.lt elektroninis dienoraštis siekia Lietuvoje kontekstualizuoti ir postfotografinę problematiką, ir patį parodos egzistavimą ir galimybę ją viešai kuruoti. Tai reiškia, kad be paties kuravimo paviešinimo el. dienoraštis atlieka ir kontekstualizavimo funkciją.

Kadangi postfotografinės tendencijos Lietuvoje praktiškai netyrinėtos, tai el. dienoraštis pateikia nuorodų į postfotografijos reiškinį nagrinėjančias parodas, tekstus ir menininkus. Be to, kiekvienas prisijungęs dalyvis įdėdamas savo pranešimą gali motyvuotai argumentuoti, kas ir kodėl yra svarbu postfotografijai Lietuvos kontekste. Taigi kiekvienas prisideda prie konteksto kūrimo, ir atvirkščiai, postfotografijos kontekstas bus identifikuotas toks, kokį jį apibūdins 3xpozicija bendruomenė.

Kodėl kuravimui pasirinktas elektroninis dienoraštis? Kaip jis veikia?

Elektroninis dienoraštis kuravimui pasirinktas dėl to, kad jis yra lanksčiausia ir labiausiai leidžianti įsitraukti bendruomenei į patį procesą sistema. Interneto tinklalapis susideda iš dviejų pagrindinių raktažodžių modulių, sudarytų iš gairių, dar vadinamų kategorijomis. Vienas gaires (tematiką) laisvai kuria ir papildo bendruomenė, kitos yra nuorodų (įvykusių parodų, vaizdų, tekstų) baseinas, kurį lygiagrečiai pildo projekto dalyviai. Visos gairės reiškiasi per gairių debesį (žemėlapį), kur kiekviena gairė pagal populiarumą keičia savo spalvą ir šrifto dydį. Taigi visuomet galima vizualiai matyti, kas bendruomenei aktualiausia.

Ar šiuolaikinę fotografiją galima vadinti postfotografija? O gal ji neturi nieko bendro su fotografija?

Galima sakyti, kad postfotografija – tai ta fotografija, kuri neatitinka įprastinės fotografijos sampratos. Tokiu būdu iškart pradedama ieškoti galvoje stereotipų arba, teisingiau, nusistovėjusių mitų "kas yra fotografija". Ieškoma tam, kad būtų galima lengviau padaryti skirtį. Keletas mitų apie fotografiją:

– fotografija yra cheminiu procesu gautas atvaizdas;

– fotografija reprezentuoja realybę;

– fotografija yra tiesa arba jos įrodymas;

– fotografija yra vizuali;

– fotografija yra statiškas laiko akimirkos atvaizdavimas.

Taigi projektas yra daugiau keliantis klausimus, nei atsakantis į juos. Kita vertus, mąstant apie fotografiją galima atsiriboti nuo pačios fotografijos medijos ir bandyti ją pertekti per judančio atvaizdo medijas (videomeną) ar net eksperimentus su garsu ir garso meną. Taip postfotografija galima pavadinti šiandieninio meno tendencijas, kurios iš pirmo žvilgsnio neturi jokio ryšio su fotografija, nors iš tikrųjų jas sieja gilesni technologiniai, estetiniai, komunikaciniai ar konceptualūs ryšiai.

Šiuo metu parodos kryptis yra apibūdinama kaip "postfotografija: menas, medijos, mitai", tačiau negalima būti tikriems, ar tokia kryptis išliks iki parodos atidarymo spalio mėnesį.

Projektas, inicijuotas jaunų menininkų ir kuratorių, nuo birželio mėnesio atiduotas į bendruomenės rankas, nuo kurios priklausys galutinis turinys ir jo kryptys.

Kas ir kaip gali dalyvauti parodos kuravimo procese?

Dalyvauti gali kiekvienas iš mūsų (menininkas, fotomenininkas, fotografas, menotyrininkas, kuratorius, kritikas, filosofas, popkultūrininkas ar kita/s), kuriam įdomus ir aktualus šis projektas. Kiekvienas bendruomenės narys (t.y. kiekvienas, prisiregistravęs šiame tinklalapyje) gali rašyti pranešimus, dėti vaizdus, diskutuoti, kritikuoti ir komentuoti.

Bendruomenės dalyvavimas svarbus tuo, kad ji:

– gali siūlyti parodos temas bei argumentuoti ir motyvuoti jų reikalingumą;

– gali siūlyti ir padėti išrinkti būsimos parodos pavadinimą (rašydama pranešimus, komentuodama ir aktyviai komunikuodama).

Klausimus sugalvoti ir atsakyti padėjo Vytautas Michelkevičius

_______________________

1 Dažniausiai interneto tinklalapiuose naudojama atmintinė tam tikra tema klausimų–atsakymų forma.