Pasaulyje

Gyvų klasikų festivalis

kronika

iliustracija
"Manderlay"

Trečiadienį prasidėjo 58-asis tarptautinis Kanų kino festivalis. Jo oficialioji programa buvo papildoma beveik iki pat atidarymo dienos. Kritikai pastebi, kad šiemet rengėjų dėmesio centre nebe politinės barikados, o patikrinti 9-ojo dešimtmečio "naujojo kino" veteranai.

Už Kanų festivalio programas atsako programų direktorius Thierry Fremaux, atėjęs į festivalį iš Liono sinematekos. Jis tęsia dar Naujosios bangos suformuluotos vadinamosios autorių politikos tradicijas. Dėl šios politikos kai kurie režisieriai kuria filmus specialiai Kanams, žinodami, kad jiems užtikrinta vieta konkurse. Kartais tai sukelia prancūzų kritikų pyktį, ypač tada, kai, kaip kad šiais metais, į konkursą nepatenka garsių prancūzų kūrėjų filmai (pvz., naujausias Franēois Ozono filmas turėjo pasitenkinti "Ypatingo žvilgsnio" programa, ten atsidūrė ir nauji Kim Ki-duko, Fatih Akino filmai). Jau įprasta Kanus kaltinti snobizmu, tačiau būtent tai ir leidžia Kanams pasipriešinti Holivudui. Pernai, kai "Auksine palmės šakele" buvo apdovanotas Michaelo Moore’o filmas, tas pasipriešinimas be abejo, buvo itin akivaizdus. Šiemet gal jis bus ne toks ryškus, juolab kad ir dokumentinių filmų konkurse nematyti, bet ne konkurse bus parodytas britų dokumentininko Adamo Curtiso diptikas "The Power of Nightmares", abejojantis gana populiaria teorija apie pasauliui gresiantį islamistų sąmokslą. Filmo autorius sako: "Kadaise politikai žadėjo žmonėms šviesią ateitį, dabar jie nori saugoti pasaulį nuo košmarų kurdami neegzistuojančias grėsmes".

Konkurse daug jau klasikais tapusių kino atnaujintojų, kurie šiemet (kai kurie – po ilgokos pertraukos) sukūrė naujus filmus. Gusas van Santas (2003 m. gavęs "Auksinę palmės šakelę" už "Dramblį") parodys filmą "Paskutinės dienos". Jame režisierius grįžta prie jį nuolat dominusios temos – jauno žmogaus autodestrukcijos ir jos priežasčių. Naujasis filmas – tai paradokumentinė fantazija apie Kurto Cobaino mirtį.

Kanų festivalio ir ypač jo direktoriaus Gilles’o Jacobo numylėtinis Larsas von Trieras (2000 m. "Auksinė palmės šakelė" už "Šokėją tamsoje") parodys "Dogvilio" tęsinį "Manderlay" – dar vieną filmą metaforą apie vergiją Amerikoje. Broliai Dardenne’ai (1999 m. "Auksinė palmės šakelė" už "Rozetą") sukūrė filmą "Vaikas", o Davidas Cronenbergas – "Prievartos istoriją" garsaus Johno Wagnerio komikso pagrindu.

Iš komikso atsirado ir Roberto Rodriguezo bei Franko Millerio "Nuodėmės miestas" ("Sin City"), kurį netrukus pamatys Lietuvos žiūrovai. Taip pat bus parodytas naujas Wimo Wenderso (1984 m. "Auksinė palmės šakelė" už "Paryžių, Teksasą") filmas "Don’t come knocking", Atomo Egoyano "When the Truth Lies", kito Kanų numylėtinio, dar vadinamo Europos kino filosofu, Michaelio Haneke’s ("Pianistė") filmas "Paslėpta", jame vaidina Juliette Binoche ir Danielis Auteuilis. Pastarasis režisierius prisimena Prancūzijoje vis dar gyvą vadinamąjį Alžyro kompleksą. Vienas labiausiai laukiamų festivalio filmų – Jimo Jarmuscho komedija "Broken Flowers". Filmo herojus (Bill Murray) netikėtai sužino, kad turi devyniolikmetį sūnų ir išsirengia ieškoti moters, kuri galėtų būti jo mama (šias moteris vaidina Jessica Lange, Sharon Stone, Tilda Swinton...).

Šiemet Kanuose – tikras veteranų antplūdis. Žiuri vadovauja dukart buvęs festivalio laureatu Emiras Kusturica. Kartu su juo konkurso filmus vertins režisieriai Agnes Varda, Benoit Jacquot, Fatih Akinas, Johnas Woo, aktoriai Salma Hayek, Nandita Dias, Javieras Bardemas, rašytoja, Nobelio premijos laureatė Toni Morrison. Interviu dienraščiui "Le Monde" Kusturica sakė, kad labai džiaugiasi galimybe dirbti žiuri:"Šių dienų kinas yra arba labai komerciškas, arba labai pedantiškas, todėl būsiu laimingas, jei žiuri galės sugebės rasti geriausią jų suderinimo būdą". Ne konkurse bus parodyti dviejų gyvų amerikiečių klasikų – George’o Lucaso ir Woody Alleno filmai – paskutinioji "Žvaigždžių karų" dalis ir "Match Point". Rusų kritikai jau spėjo pastebėti, kad programoje po daugelio metų nėra nė vieno rusiško filmo. Nėra ir lenkų, čekų… Šiemet Kanuose skirtingose (deja, ne pagrindinėse) programose bus parodyti ir du lietuvių filmai. Prestižinė "Quinzaine des realisateurs" gegužės 17 d. pateikia ilgai laukto Šarūno Barto filmo "Septyni nematomi žmonės" premjerą, joje rengiasi dalyvauti ir Lietuvos kultūros ministras Vladimiras Prudnikovas. "Kritikų savaitės" programoje bus parodytas Arūno Matelio dokumentinis filmas "Dešimt minučių prieš Ikaro skrydį". Tai pirmas kartas, kai Kanuose rodomi du lietuviški filmai.

Festivalį atidarė Dominiko Mollio filmas "Lemingas". Tai trečiasis jauno prancūzo, pas mus žinomo iš trilerio "Haris, draugas, linkintis jums gera", filmas. Dienraščio "Libération" kritikas atkreipia dėmesį į puikius vaidmenis filme sukūrusius Charlotte Gainsbourg, André Dussolier ir Charlotte Rampling. Pastaroji, pasak jo, pirmą kartą po Jeano Cocteau "Orfėjo", prancūzų kine sukūrė tokią įspūdingą Mirtį (ji vaidina pagrindinio filmo herojaus viršininko žmoną). "Leminge" kritikas įžvelgia Hitchcocko, Polanskio, Kubricko, Resnais filmų apie tamsias žmogaus psichikos puses įtaką.

Parengta pagal "Le Monde", "Liberaton", "Gazeta Wyborcza"