Dailė

Fragmentiški akvarelės žaidimai

Galerijos "Znad Willi" dešimtmečiui

Ermina Taujenytė

iliustracija
Jolantos Snieżko darbas
O. Posaškovos nuotr.

Lenkų meno galerijoje "Znad Willi", pagrindinėje parodoms skirtoje salėje, vyksta Jolantos Snieżko darbų paroda.

"Znad Willi" galerijoje yra ir nuolatinė pardavimui skirta ekspozicija, ir keičiama – joje šiuo metu ir "nutūpė" vitražistės Jolantos Snieżko akvarelės darbų paroda. Gegužės 2 d. buvo švenčiamas šios galerijos dešimtmetis, sutraukęs daugybę svečių. Autonomiškos kultūros židinys leidžia sukurti savitą, šiltą atmosferą, visuomet juntamą "Znad Willi" galerijoje.

Vitražistės J. Snieżko pasirinkta išraiškos priemonė – akvarelė leido subtiliai išreikšti norimą motyvą: Vilniaus senamiesčio gatveles (Benediktinų, Totorių), senąsias bažnyčias, Užupio vaizdus. Jie tarsi iliustruoja vietą, kur įsikūrusi ekspozicija – senamiesčio širdyje.

Daugelyje darbų pasitaiko dekoratyvus paukščio motyvas, "stebuklingo paukščio" atvaizdas. Išdidūs, mitologijoje ir literatūroje garbinami paukščiai – povas, kovas, gandras – stilizuota maniera, gracingai "išpiešiami" kaip gėrio ir laimės nešėjai. Paukščio vaidmuo įvairiuose darbuose skirtingai interpretuojamas: miesto sargai, globėjai, net kūrėjai (Kovas atėjo – kovai sugrįžo). Dažniausia paukščiai vaizduojami poromis, sukuriant vidinio bei išorinio pasaulio harmoniją.

J. Snieżko darbų plotai skaidomi į kelias erdves, kuriose naudojami skirtingi motyvai. Stilizuoti paukščiai, gėlės, medžiai iškyla kartu su bažnyčiomis, gatvėmis, namų fragmentais. Smulkios, grafiškos detalės derinamos su vyraujančiais plotais, kurie pretenzingai paliekami neužtapyti akvarele. J. Snieżko tyčia palikti balto, švaraus lapo lopinėliai žaidžia su žiūrovo fantazija, kuri jau pati nuspalvina ir užpildo visą erdvę. Tokia maniera artima japonų menininkams, kurie palikdami kuo daugiau "nepaliestos" erdvės priverčia žiūrovus pajusti stipresnį ryšį su vaizduojamu pasauliu. Jolantos Snieżko darbai taip pat priverčia atidžiau ir iš arčiau žvilgtelėti į smulkias detales, spinduliuojančias saikingu rafinuotumu. Pastelinės spalvos, palikti balti plotai sukuria ramią, romantišką vidinę atmosferą.

Dekoratyvumu, erdvės išskaidymu J. Snieżko darbai artimi Gustavo Klimto kūrybai. Savo romantišku subtilumu J. Snieżko brėžia paralelę su Sigutės Ach kūryba, jai taip pat būdingas dekoratyvus požiūris į supančią aplinką.

Vaizduojamuose darbuose, kaip minėjau, interpretuojami senamiesčio vaizdai. Šiuo metu niokojamame Vilniaus senamiestyje trūksta vientisumo, vyrauja fragmentiškumas. Tai ir perteikia J. Snieżko. Pasirinktu grafišku akvarelės liejimu autorei puikiai pavyksta perteikti senojo, istorinio miesto impresiją. Fragmentiškumą sukuria ir kelių erdvių naudojimas, žaidimas planą apverčiant iš vertikalios į horizontalią padėtį. Šis erdvės žaismas sukuria iliuziją, jog viename darbe parodyti keli vidiniai pasauliai, lyg sukarpyti planai, kad žiūrovas galėtų pamatyti kitą, besislepiantį, paslaptingą pasaulį. Šioje paslapties kupinoje erdvėje gyvena sudekoratyvinti veikėjai – stebuklingoji paukštė, fleitininkas ("Fleitininkas", "Giesmė paukščiui"). Realistiški ir dekoratyviniai fragmentai vienas kitą papildo.

Dažnas ir gėlių motyvas. Tačiau, kaip ir visi kiti, jis suvokiamas dviprasmiškai. Gėlės kartais realistiškos, o kartais sudaro dekoratyvų augalinį ornamentą. Beveik visuose darbuose figūruoja gamtos motyvai – urbanistiką taip siekiama priartinti prie natūros. Tik keturių metų laikų cikle " Pūčkoriai" nerasime realistiškų senamiesčio fragmentų. Priešingai, minimalistiškai dekoruotas, paukščių, gėlių apsuptas namelis sukuria žaismingumo įspūdį. Šie keturi darbai išsiskiria ryškiu koloritu ir sukuria vientisą ornamentą.

Lenkų meno galerijos "Znad Willi" dešimtmečio proga eksponuojama Jolantos Snieżko darbų paroda tiesiog paskandina akvarele nuspalvinto senamiesčio fragmentuose.