Dailė

Monumentų abėcėlė

Intervencijos laikraštyje projektas

iliustracija

"Monuments Vilnius" yra iš įvairių istorinių Vilniaus paminklų sudaryta abėcėlė. Paminklai reikalingi pažymėti įvykiams, kurių materialiai neapčiuopiame: jie nėra atminties priedas - jie veikiau užpildo esminį trūkumą ir sukuria aplinką išgyvenimui, kurio kitaip nepatirtume. Kokios yra materialios atsiminimo ir užmiršimo strategijos? Būtų pernelyg paprasta teigti, kad memorialai primena, o paminklų griovimas veda į užmarštį; atmintis ir užmarštis nėra nuoseklus linijinis procesas, bet įtempta kova - kiekviename paminkle kažko atsisakyta ar kažkas pamiršta, kiekvienas griovimas kažką paliko po savęs kaip atmintį.

Mariana Deball

Niujorko menininkė Mariana Deball tyrinėja viešosios erdvės transformacijas. Ją domina ne tik materialūs objektai fizinėje erdvėje (pavyzdžiui, paminklai), bet ir istorijos aktualizavimas informacinėje erdvėje. Menininkė ypač domisi politinius pokyčius lydinčiais paminklų griovimais ir atstatymais. Marianos Deball meniniai projektai dažniausiai vyksta ne galerijose, o laikraščių puslapiuose. Visą vasarą menininkė rinko medžiagą apie istorinius Vilniaus paminklus ir taip siekė užrašyti iki tol jai nepažįstamo miesto istoriją. Monumentai virto raštu, piktogramiška abėcėle, kuria užrašytos dailės puslapio antraštės. Menininkė pasitelkė gana racionalų (de)kodavimo būdą - pavyzdžiui, Mindaugo paminklas - raidė M, Zappos - Z; tačiau daug erdvės palikta ir atsitiktinumui. Dažniausiai pasikartojančioms balsėms žymėti parinktos Žaliojo tilto skulptūros - jos pastaruoju metu dažnai tapdavo viešų ir privačių diskusijų objektu. Marianos projektas įsiterpia į kitus laikraščio tekstus kaip svetimkūnis, o kartu kaip vizualus dabartyje vykstančio praeities perrašymo pavyzdys. Statiški ilgaamžiai paminklai tėra raidės, kurių kaimynystę lemia gramatinės normos. Monumentų abėcėlė skatina pažvelgti į mūsų istorinės atminties ženklus kitu rakursu. Siekiama ne primesti "žvilgsnį iš šalies", bet palyginti skirtingas patirtis.

Marianos Deball laikraštiniai projektai vyko Meksikoje ("El Noroeste", 2001 06 01 - pirmas puslapis pakeistas abėcėle, sudaryta iš laikraštyje spausdintų nuotraukų), Olandijoje ("Volkskrant", 2002 03 14 - sudarytas kalendorius iš pirmame puslapyje 3 mėnesius spausdintų fotografijų) ir Austrijoje ("Der Standard", 2002 02 02 - abėcėlė, sukurta naudojant Rugsėjo 11-osios spaudos fotografijas).

L. K.