Muzika

Pirmoji lietuviška opera kompaktinėje plokštelėje

kronika

"Muzika, kuri skamba neįtikėtinai savaimingai ir spontaniškai [...], yra tiesiog užburianti", - rašo Raymondas Tuttle, recenzuodamas kompaktinę plokštelę "Bronius Kutavičius. Last Pagan Rites". Ši 2001 m. išleista plokštelė buvo pirmasis lietuviškas "Ondine" įrašų kompanijos projektas. Šį rudenį "Ondine" išleido dar vieną lietuvišką CD - "Bronius Kutavičius. Lokys". "Bronius Kutavičius yra vienas unikaliausių ir stipriausių šiandienos muzikos kūrėjų, - teigė įrašų kompanijos vadovas Reijo Kiilunenas. - "Ondine" didžiuojasi galėdama tarptautinei publikai pristatyti Kutavičiaus naujosios operos "Lokys" įrašą, kur pagavi muzikos drama kuriama kerinčia kompozitoriaus muzikos kalba ir puikiu atlikimu."

B. Kutavičiaus opera "Lokys" (2000) neabejotinai buvo labiausiai laukta 1999/2000 m. koncertinio sezono nacionalinė premjera. Tai pirmoji nauja opera, nepriklausomybės metais pastatyta pagrindinėje Lietuvos operos scenoje, ir pirmasis "Vilniaus festivalio", įtakingiausio tokio pobūdžio krašto renginio, scenos veikalo užsakymas. Projektą inspiravo JAV gyvenančios lietuvių rašytojos Aušros Sluckaitės libretas pagal Prospero Merimée novelę "Lokys", o jį realizuoti pakviesti žymūs lietuvių menininkai - kompozitorius B. Kutavičius, teatro režisierius Jonas Jurašas, dailininkas Mindaugas Navakas; sutelktos rimtos operos solistų pajėgos - Vladimiras Prudnikovas, Vytautas Juozapaitis, Inesa Linaburgytė, Irena Zelenkauskaitė ir kiti. Muzikiniam operos pastatymui vadovavo dirigentas Martynas Staškus.

"Lokys" - trečioji B. Kutavičiaus opera, tačiau pirmasis kompozitoriaus muzikos veikalas LNOBT scenai. Prieš kūrinio premjerą kompozitorius prisipažino nuo seno svajojęs parašyti tradicinę operą XIX a. stiliumi su dideliu orkestru, choru, baletu. Operos ašis - meilės ir likimo drama, realaus ir anapusinio pasaulių susidūrimas. Šie gana tipiški romantinei operai motyvai "Lokyje" yra vieninteliai saitai su tokia operos tradicija.

Nors kompozitorius teigia siekęs atsiriboti ir nuo XX a. operinės muzikos stereotipų (ypač vokalo), "Lokio" sąsajos būtent su šio amžiaus operos tradicija yra akivaizdžios. Muzikinėje partitūroje individualios kompozitoriaus idiomos natūraliai susipina su įvairių epochų muzikos stilizacijomis, o muzikinės medžiagos įvairovę bei greitą sceninio veiksmo kaitą valdo instrumentinei muzikai būdingi principai: minimalizmui tipiški repeticija ir transponavimas, modernizmui artimi polifoniniai kontrastai, postmoderizmui - koliažo technika, ekstramuzikinės formos.

Naujoji kompaktinė plokštelė įrašyta 2001 m. Vilniaus plokštelių studijoje. Ji yra bendras "Vilniaus festivalio", Lietuvos operos ir baleto teatro, Muzikos informacijos ir leidybos centro ir suomių įrašų kompanijos "Ondine" leidinys.

LMILS inf.