Kinas

Ar pas mus auga arbūzai?

krėsle prie televizoriaus

iliustracija
Scarlett Johansson ir Woody Allenas filmuojant „Lemiamą tašką“

Woody Alleno „Lemiamas taškas“ (LNK, 13 d. 22.30) – vienas svarbiausių pastarųjų metų filmų. Galiu net pasakyti, kad filmas man paaiškino kai kuriuos reiškinius ir žmones, su kuriais susiduriu jau ne pirmus metus. Pirmiausia tai – naujieji turtuoliai, jauni, energingi žmonės, kurie vis dažniau mus moko liberalizmo tiesų. Anksčiau jie pardavinėjo metalą ir medieną. Paskui privatizavo degtinės fabrikus ir televizijas, papirkinėjo politikus. Dabar jie kartais leidžia sau atsikvėpti ir steigia galerijas, meno centrus, privatizuoja kino studijas, stato prabangius namus, kino teatrus ir milžiniškas parduotuves. Bet jie yra stebėtinai nekultūringi, nors galbūt ir skaito knygas ar net yra baigę aukštuosius mokslus. Žinoma, jie pakankamai civilizuoti ir net žino, koks dailininkas, filmas ar modeliuotojas laikomi madingais. Tačiau jų nekultūringumas kur kas gilesnis: jie negerbia žmonių, jiems svetimos humanistinės vertybės. Iš tikrųjų jie funkcionuoja tik pirmykščių instinktų, vagių garbės kodekso ir populiariosios kultūros lygmenyje. Kadaise panašius prasimušėlius aprašė Balzacas. Vėliau istoriją apie troškimuose susipainiojusį provincialą „Amerikietiškoje tragedijoje“ papasakojo Theodoras Dreiseris. Regis, Allenas rėmėsi juo, tik režisierius herojui ir jo laikui yra daug griežtesnis. Jis nebeturi iliuzijų ir net nebando teisinti personažo, nes suvokia, kad jis ir yra tikrasis šių laikų didvyris. Tikrovės šeimininkas. Užtat Allenas turi daug humoro bei ironijos ir supranta, kad šioje visuomenėje jo herojus niekad nesulauks atpildo.

„Lemiamas taškas“ pasakoja buvusio teniso žaidėjo provincialo Kriso (Jonathan Rhys Meyers) tapimo finansininku istoriją. Jis iškilo ne ypatingų gabumų dėka, bet todėl, kad buvo patrauklus, patiko moterims, mokėjo prisitaikyti kiekvienoje draugijoje. Pažintis ir vedybos su milijonieriaus dukra Chloje (Emily Mortimer) jam atvėrė kelius į tai, ką lietuviškai vadiname „elitu“. Sparčiai kopiant aukštyn jaunuoliui netikėtai iškilo kliūtis: žavi meilužė Nola (Scarlett Johansson) praneša, kad laukiasi jo kūdikio. Moteris nesutinka nei dingti iš herojaus gyvenimo, nei atsikratyti vaiko. Ji ima kelti grėsmę, todėl turi būti pašalinta.

Allenas visada buvo moralistas, ieškantis harmonijos šių laikų chaose. Ir šįkart lengvabūdiškas pasakojimo tonas bus apgaulingas. Man „Lemiamas taškas“ – niūrus trileris, nes neišgirsime jokių personažo sąžinės priekaištų ar kaltės prisipažinimo. Tai nusikaltimo be bausmės istorija.

Jameso Gray 2000 m. filmo „Jardai“ (LTV, 8 d. 23.30) herojus Leo (Mark Wahlberg) kadaise buvo nubaustas už nusikaltimą, kurio nepadarė. Dabar jis pradeda naują gyvenimą, pradeda dirbti savo įtakingam dėdei Frenkui (James Caan), atnaujina seną draugystę su Vilu (Joaquin Phoenix) ir jo mergina (Charlize Theron). Tačiau netrukus prieš savo valią jis vėl atsidurs skolų, šantažo, žmogžudysčių pasaulyje. Padėtyje be išeities...

Režisierius su šiuo tamsos ruožu susidūrė asmeniškai – jo tėvas buvo kaltinamasis sudėtingoje korupcijos byloje. Tačiau pirmiausia atkreipia dėmesį filmo stilius, nes „Jardai“ – barokiškas, net dekadentiškas filmas apie gangsterius. Čia nėra aiškaus padalijimo į gerus ir blogus. Gėris ištirpsta dviprasmiškose moralinėse situacijose.

Dar vieną filmą, kuriame pagrindinį vaidmenį kuria Markas Wahlbergas, šįvakar parodys TV3 (23.50). Tai – 1996 m. Jameso Foley sukurta „Baimė“. Wahlbergo herojus narkotikų platintojas įsimyli pasiturinčių tėvų dukrą Nikolę (Reese Witherspoon). Mergina laimingai praranda nekaltybę, bet greitai jai teks nusivilti, nes vaikinas ima visaip terorizuoti jos šeimą.

Televizija padaro mus priklausomus nuo kasdienės nusikaltimų ir baimių dozės. „Kietas“ trileris kiekvieną vakarą žada palaimingą miegą? Tada nepamirškite Anthony Wallerio filmo „Kaltas“ (BTV, 10 d. 21.30). Filmo herojus (Bill Pullman) yra teisininkas, dviejų dukterų tėvas, gražių namų savininkas, girtuoklis ir erotomanas. Kartą jis išprievartauja savo naują sekretorę (Gabrielle Anwar). Bijodamas, kad mergina paviešins jo elgesį, jis užsako ją nužudyti savo ką tik iš kalėjimo paleistam sūnui.

Amerikiečių filmai (išskyrus beviltiškas komedijas paaugliams) kažkaip įtartinai siekia apginti mus nuo sekso, įtikinti, kad jis visada kelia grėsmę. Philo Jeanou filmo „Galutinis tyrimas“ (LNK, 9 d. 22.40) herojus yra San Francisko psichiatras Aizekas (Richard Gere). Jis gydo pacientę (Uma Thurman) nuo jos dramatiškų prisiminimų, nori suprasti jų esmę, todėl susitinka su merginos seserimi Hiter (Kim Basinger). Tarp jųdviejų įsiplieskia aistra, bet Hiter turi vyrą – psichopatą ir sadistą (Eric Roberts)... Kaip supratote, visiems filmo herojams neteks nuobodžiauti. Jei prie viso to dar pridursite Quentino Tarantino šedevrą „Nužudyti Bilą“ (LNK, 10 d. 22.30) ir „Krikštatėvį“ parašiusio Mario Puzo dukters Dorothy Ann Puzo filmą „Šaltas kaip plienas“ (TV3, 8 d. 0.15), pasakojantį apie Los Andželo policininko sūnų (Brad Davies), kuris siekia atkeršyti savo tėvo žudikui, jaunojo žudiko kursų tikrai neprireiks.

Kas lieka tuos kursus jau seniai baigusiems? Juk jau nėra jokių galimybių pakeisti skonį ir pasinerti į šokių, dainų ir kitokių lietuviškų grožybių dešimtukus. Lieka seni filmai arba filmai apie senovę (jie nelabai ir skiriasi). Pagal Valerio Massimo Manfredi bestselerį sukurtas Dougo Leflerio „Paskutinis legionas“ (LNK, 7 d. 21.20) nukels į Romos imperijos žlugimo laikus. Filmo herojus jaunasis Romulas Augustas vyksta į Britaniją tikėdamasis čia suburti savo šalininkų legionus ir pasipriešinti Romą puolantiems barbarams. Filme vaidina Colinas Firthas, Benas Kingsley, Peteris Mullanas ir Aishwarya Rai.

1958 m. amerikiečių klasiko Roberto Wise’o sukurtame filme „Plaukti tyliai ir giliai“ (LTV2, 7 d. 19.45) susitiko dvi skirtingų laikotarpių didžiosios žvaigždės – Clarkas Gable’as („Vėjo nublokšti“) ir Burtas Lancasteris. Jie vaidina JAV jūrų laivyno karininkus, Antrojo pasaulinio karo metais povandeniniame laive kovojančius su japonais. Abu karininkai nejaučia vienas kitam simpatijų, kai kas sako, kad režisierius puikiai pasinaudojo įtampa, kilusia tarp senstelėjusio gražuolio ir naujojo vyriškumo etalono.

Charlesas Bronsonas taip pat buvo vyriškumo etalonas. Richardo Fleischerio 1974 m. filme „Misteris Madžestikas“ (LTV2, 8 d. 19.45), sukurtame pagal garsiojo Elmore’o Leonardo romaną (rašytojas buvo ir filmo scenaristas), jis vaidina Vietnamo karo veteraną. Vyriškis atvyksta į Kolorado valstijos užkampį, tikėdamasis ramaus fermerio gyvenimo. Tačiau svajonės apie gausius arbūzų derlius greitai sudūžta. Madžestikas tampa svarbiausiu mafijos priešu ir kovoja.

Jūsų – Jonas Ūbis