Dailė

Lietuva Venecijos bienalėje

kronika

Birželio 9 d. prasidedančioje Venecijos bienalėje Lietuvai atstovaus Nomeda ir Gediminas Urbonai. Po to, kai 2007 m. vasario mėn. pradžioje „Lietuvos rytas“ išplatino pasakojimą apie Nomedos ir Gedimino Urbonų projektą „Villa Lituania“ Venecijos bienalei, visuomenėje, žiniasklaidoje ir vyriausybinėse įstaigose diskutuojama apie šį kontroversišką projektą, į kurį įtraukta istorinė Lietuvos ambasada Romoje ir tarptautinės balandžių lenktynės, bei spėliojama, ar menininkai sugebės įgyvendinti savo sumanymą.

Šis projektas jau sulaukė ir tarptautinio susidomėjimo. Prancūzijos ir Vokietijos televizijos kanalas „ARTE TV“ iš visų Venecijos bienalės dalyvių pasirinko Urbonus ir dar tris menininkus, apie kuriuos sukurs dokumentinį filmą šios vasaros TV transliacijoms. Šio kanalo žurnalistas Gustavas Hoferis teigia: „Dokumentiniam filmui pasirinkau Urbonus, nes šių menininkų tarptautinis pripažinimas nuolat auga ir jie kuria tikrai ambicingą, įkvepiantį projektą Venecijos bienalei.“ Urbonai taip pat bus pristatyti specialiame „Vogue Uomo“ žurnalo numeryje, skirtame Venecijos bienalei.

Nomeda ir Gediminas Urbonas gerai žinomi kaip medijų meno kūrėjai, kurių projektai skatina publikos kultūrinę ir politinę vaizduotę. Paprastai jų daugiasluoksniai projektai atsispiria nuo simbolio, tačiau vėliau tampa politinės ir pilietinės tikrovės dalimi.

Urbonų inicijuota „Pro-testo laboratorija“ – simbolinis pilietinis aktas dėl „Lietuvos“ kino teatro uždarymo, prasidėjęs 2005 m. kaip tarptautinės parodos „Populizmas“ dalis, įgavo realią politinę išraišką: šiuo metu kova dėl „Lietuvos“ kino teatro išsaugojimo nagrinėjama valstybiniu mastu.

Vienas iš šio projekto sudedamųjų dalių „Pro-testo laboratorijos archyvas“ buvo įvertintas tarptautiniame kontekste ir apdovanotas kaip geriausias užsienio meninis projektas Gvangdžu bienalėje Pietų Korėjoje 2007 metais. Archyvas taip pat buvo eksponuotas parodoje „Vietų baigtis: mūsų nerimo paminklai“ 2-ojoje tarptautinėje Maskvos bienalėje ir bus netrukus pristatytas didelėje parodoje „Creative Nostalgia“ Prate, Italijoje.

Urbonų projekto Venecijos bienalėje tikslas – atkreipti dėmesį į „Villa Lituania“, tarpukario Lietuvos ambasados Italijoje, kuri laikoma paskutine Rusijos okupuota Lietuvos teritorija, likimą. Meniniame projekte keliamas „Villa Lituania“ klausimas taip pat susipina su realiais šiandienos politiniais procesais. Lietuvos Respublikos Seimas dalyvauja derybose dėl pastato susigrąžinimo ar patirtos žalos kompensavimo. Tuo tarpu menininkai derasi su Romos miesto savivaldybe dėl leidimo pastatyti laikiną balandinę. Joje būtų auginami ir treniruojami paukščiai pirmosioms balandžių lenktynėms Venecijos bienalėje. Nepaisant praktinių ir politinių iššūkių, su kuriais susiduria menininkai, įgyvendindami savo idėjas, projektas „Villa Lituania“ turi aiškią simbolinę prasmę: „taikos balandžio“ siuntimas iš Venecijos į Romą yra pilietinės savigarbos veiksmas istorinio susitaikymo dvasia.

ŠMC inf.