Dailė Grafika esamuoju laikuBienalė „Now art now future“ prasidedaAistė Paulina Virbickaitė „Koks popsas“, – galvojau gurkšnodama vyną Kaune, Ryšių istorijos muziejuje vykusioje „Present time / Esamasis laikas“ spaudos konferencijoje, pavirtusioje lengvu performansu. Šią mintį nulydėjo šypsena, nes ne viskas, kas gerai, yra populiaru, tačiau ir ne viskas, kas populiaru, yra blogai. Kad grafikos bienalė „Now art now future“ yra „gerai“, žinau jau senokai, nes turėjau malonumo sekti jos įvykius nuo pat pirmųjų renginių 2005-ųjų gegužę. Pati bienalė vyks kitais metais, o praėjusios savaitės renginyje „Present time“ buvo duotas startas pasiruošimams. Kadangi visi žinome, jog menininkai suskumba ruoštis renginiams tik paskutinėmis minutėmis, bienalės organizatoriai (menininkė Jūratė Rekevičiūtė ir Klaipėdos kultūrų komunikacijų centras) nusprendė skatinti kurti jau dabar. Paprastas, logiškas ir pateisinamas žingsnis – iki pat 2008-ųjų gegužės vyks kūrybinės dirbtuvės ir grafikos profesionalams, ir norintiems susipažinti su grafikos meno principais, kūrybinės menininkų „kovos“, vaizdo ir garso projektai, parodų atidarymai. Spėju, kad negalintys neorganizuoti bienalės rengėjai ilgainiui „Now art now future“ pavers nenutrūkstančiu renginiu. Tai džiugu, nes iki šiol jų organizuoti projektai – įdomūs, naudingi ir tikrai reikalingi. Keista, kad visi šie apibūdinimai tinka ir meniniam (kūrinių kokybės, koncepcijos), ir populiariajam (edukaciniam, socialiniam, net pramoginiam) bienalės aspektams. Yra tik viena „bėda“ – apie entuziazmo ir idėjų kupinus bienalės renginius visada sunku rašyti, nes visko labai jau daug. Todėl ir paminėjau žodį pop, kuris asocijuojasi su Da Vinčio kodu, rašymu be lietuviškų ženklų, reklamščikų ir internautų žargonu, plačiomis šypsenomis ir širdutėmis ant purvinų autobuso langų. Visa tai įtraukia, nes yra kasdienybės dalis, – ta, kuri nėra buitis, nuobodulys ir abejingumas. Tik viena „smulkmena“ – „Now art now future“ projektai nėra paviršutiniški. „Gyvename, kuriame, jaučiame, vartojame glaustesnėj erdvėj ir didesniu tempu nei vakar. Pakito individo ir visuomenės santykis. Pakito moralinių vertybių skalė. Kiekvienas turi galimybę skleisti žinią. Vienodų požymių gausoj svarbiausios vertybės – talentas ir individualumas“, – skelbia projekto kūrėjai. Ir jie gana kryptingai įgyvendina išsikeltus tikslus populiarinti grafikos meną, provokuoti visuomenę, žiūrovus, kūrėjus naujai, „nevaldiškai“ suvokti modernias kultūros idėjas. Tikslai nėra itin originalūs. Dažnas kultūrinis projektas deklaruoja panašias programas, tačiau organizatoriai vis dar retai atsipalaiduoja ir apie meną kalba su plačiomis šypsenomis, atvirai ir paprastai kviesdami draugauti ir tiesiog džiaugtis. Kita priežastis, dėl kurios man labai patinka šis projektas – noras ir sugebėjimas dirbti įvairiuose Lietuvos miestuose, neapsistojant „prestižinėje“ sostinėje. Tai ne tik prasminga ir socialu, tai ir labai įdomu. Štai Kaune vykusiame renginyje surengto tiesioginio internetinio tilto metu galėjome stebėti (ir net šiek tiek girdėti) Šiaulių „Laiptų“ galerijoje vykusį Olgos Mikulinos parodos atidarymą. Olga – praėjusių metų bienalės herojė, viena iš penkiolikos moterų, kurias Panevėžio moterų pataisos namuose menininkai mokė linoraižinio, oforto technikos, atspaudų gamybos. Atsidariusioje parodoje eksponuojami jau laisvėje sukurti Olgos grafikos darbai. Pačių darbų nemačiau, tačiau visai smalsu stebėti kitame mieste vykstantį atidarymą, kurio metu buvo nepalyginti daugiau šypsenų, gėlių ir kalbų nei įprasta man, Vilniaus gyventojai. Šios tiesioginės transliacijos stebėjimą (ir dalyvavimą joje) gražiai paįvairino Ryšių istorijos muziejaus eksponatai – įvairiausi senoviniai telefonai ir kitos ryšio priemonės, šiandien beviltiškai lėtos ir grubios, išstumtos mobiliųjų telefonų ir interneto. Turbūt viena iš projekto sėkmės priežasčių yra ta, kad organizatoriai suvokia šiuos pokyčius bei tiesioginę jų įtaką įvairiems gyvenimo aspektams, o kartu ir meno suvokimui bei kūrybai. „Tikrą draugo šypseną keičia dvitaškis ir skliaustelis. Nesakome, kad tai blogai – tiesiog tokie esamojo laiko požymiai“, – sakė organizatorė ir kuratorė J. Rekevičiūtė. Grafikos bienalei nuolat vykti esamuoju laiku „padės“ ir pristatytas naujas tinklalapis www.nowart.eu. Grafiniais ženklais išmargintame tinklalapyje (galinčiame būti neblogu internetinio meno pavyzdžiu) ne tik pateikiama informacija – nuo gegužės 3 d. jame nuolat tiksi laikrodis, skaičiuojantis ir esamąjį laiką, ir laiką iki pirmosios kūrybinės dirbtuvės pradžios. Beveik neabejoju, kad iki to laiko jau būsite pamiršę šį tekstą, kaip ir projekto pavadinimą, tačiau jei jis jus netikėtai pagaus kur nors gatvėje, nepulkite slėptis – esu beveik tikra, kad pažintis bus smagi. |