Dailė Taškas ir kambarysLidos Dubauskienės paroda galerijoje „Kairė–dešinė“Jurga Armanavičiūtė
Stebėdama Lidos Dubauskienės personalinę parodą „• ir kambarys“, dar tebevykstančią galerijoje „Kairė–dešinė“, veik neabejoju, kad ji tapo įsimintinu įvykiu ne tik man. Visi Lidos meniniai prisistatymai yra įsimintini. Pernai jos darbai stebino didžiosiose ŠMC salėse lietuvių skulptūros ir grafikos parodoje. „• ir kambarys“ – pastaraisiais metais Lidos sukurtų estampų serija – patraukia dėmesį dėl kelių priežasčių. Galerijoje rodoma Dubauskienės kūryba – nesiužetiška, priešingai nei jos artimų kolegių E. Kuckaitės ar L. Šalčiūtės. Tai formuoja specifinį kūrinių „skaitymo“ ir tyrinėjimo principą, nepriklausantį nuo dailėje tradiciškai (tebe)populiarių kontekstų (kultūrinio, politinio, socialinio, etc.). Lida nekvestionuoja, netyrinėja, neaktualizuoja, nemoralizuoja ir netematizuoja. Tyrinėdama atskirus ekspozicijos „gabalus“, regiu subtilius, meistriškai atliktus vaizdus, iš kurių nesklinda nei moralė, nei „stiliaus paieškos“, nei kiti pananašūs, Lidos darbams net nereikalingi dalykai. Tačiau menininkės parodai duota tema galutinai nenutraukia trapaus konkretybės siūlo. Erdvėje („kambaryje“) judąs objektas („taškas“) – tai, kas viso labo mesteli santūrią užuominą, bet neįspraudžia žiūrovo į aiškiai artikuliuojamos problemos kampą. Parodos pavadinimas veikiau virsta laisvai interpretuojama, griežtų riboženklių nenubrėžiančia poteme. Svarbiausia parodos „• ir kambarys“ paveikslais perteikiama žinia yra pati grafika su jai būdingais technologiniais niuansais, reikalaujančiais ir profesionalumo, ir patirties, ir kruopštumo, ir talento, ir sugebėjimo talentą nukreipti teisinga kryptimi. Turbūt ir nežinančiam grafikos techninių subtilumų akivaizdus medžiagos pojūtis, tobulas klasikinių grafikos technikų valdymas. Lidos darbai vienu metu balansuoja ties viešumo ir privatumo, atvirumo ir kameriškumo riba. Dėl to greičiausiai „kaltas“ dvidalis ekspozicijos kontarstas. Tačiau tai netrukdo intensyviai darbų komunikacijai su žiūrovu. Itin asmeniški, saikingai mistifikuoti juodi estampų kvadratai aktyviai veikia savo buvimu, specifiniu iš(si)dėstymu sienų plokštumose. Kitokie gretimoje salėje kabantys didelio formato darbai (pernai rodyti parodoje „Erdvė, plokštuma, kūnas“), pajėgūs drąsiai pretenduoti į aukščiausio lygio grafikos meno parodas, kurios autorei iš tiesų nėra didžiausia siekiamybė. Šiek tiek žinant Lidos kūrybą, nesunku pastebėti, kad nauja, ypač po netrumpo laiko tarpo surengta, personalinė paroda nėra sąlyga parodyti ką nors radikaliai kitokio nei ankstesnė grafika. Lida ištikima nuoseklaus ir tikslingo darbo suformuluotai, meistriškai įvaldytai savo meninei sistemai. Visa ekspozicija sudaro sklandžios kalbos įspūdį. Nepaisant skirtingų paveikslų dydžių, technikos ar labiausiai į akis krintančio kontrasto tarp dviejose galerijos salėse esančių skirtingų darbų serijų, ekspozicija atvirai byloja apie gerą erdvės pajautimą, gebėjimą ją valdyti. Ryškėja mokėjimas iš atskirų kūrinių sukurti tai, kas formuoja bendrą, itin paveikią parodos nuotaiką. |