Muzika Parnaso viršūnė liko tuščiaIn memoriam Mstislavui RostropovičiuiSaulius Sondeckis
Pabaiga. Pradžia Nr. 754 Kartą vienas iš svečių paklausė: girdi, greta tokių titanų, kaip Jūs ir Jūsų draugai, ko verta mūsų, muzikos nykštukų, veikla? Į tai maestro rimtai ir pagarbiai atsakė: „Nenuvertinkite taip savęs. Atlikėjų pripažinimo diapazonas labai platus. Čia kaip armijoje, kiekvienas turi savo laipsnį. Todėl tikras muzikas jau yra pažymėtas generolo antpečiais. Be didelio gerų muzikos generolų būrio nebus ir muzikos Napoleonų.“ Daug pasakojo apie savo pedagoginę veiklą, mokinius. Neužmirštu jo pasakytų žodžių: „Nepiktnaudžiaukite treniruodami savo mokinių pirštų bėglumą ar virtuoziškumą. Ugdykite jų smegenų darbą, reakciją, dėmesį, susikaupimą ir orientaciją. Išmokite analizuoti savo klaidas ir trūkumus. Gavę kvietimą koncertuoti, niekada nesakykite „ne“, „negaliu“, „nespėsiu pasiruošti“. Artistas kaip karys turi būti visada pasiruošęs eiti į žygį.“ Iki paryčių užsitęsusių vakaronių „desertas“ visada būdavo jo linksmi pasakojimai. Kai kurie išliko neužmiršti iki šiol. Vienų iš gastrolių Paryžiuje metu tuometinis Prancūzijos prezidentas G. Pompidou, didelis meno mėgėjas, išreiškė negirdėtą diplomatiniame protokole pageidavimą atvykti į TSRS pasiuntinybę ir pareikšti savo pagarbą didžiajam pasaulio muzikui. Tokio Prezidento mandagumo vizito dar niekas nebuvo girdėjęs. Visa pasiuntinybė sujudo. Politiniu požiūriu susitikimas su Prezidentu buvo ypač svarbus TSRS pasiuntiniui. Būtent tomis dienomis „šaltojo karo“ vėjai nebuvo palankūs Sovietų Sąjungai. Priėmimo metu prie stalo buvo sakomos gražios kalbos, šlovinamas Maestro, bet vis užsimenama ir apie svarbią abiejų šalių draugystę. Žodis suteikiamas vakaro kaltininkui. Prieš pradėdamas kalbėti, M. Rostropovičius paprašo, kad jo pasisakymą verstų Ekscelencijos prezidento vertėjas. Pasiuntinys V. Červonenka pastebimai sunerimo. Slavos kalba buvo trumpa: „Jūs čia visi daug kalbėjote apie Prancūzijos ir TSRS, prancūzų ir rusų tautų draugystę. Man regis, tokios draugystės negali būti...“ Išklausęs vertimą, po ilgos pauzės dar kartą pakartoja: „Taip, draugystės neturi būti ir nebus“. Sutrikęs vertėjas verčia tekstą. Červonenkos akys žaibuoja, o ilga prezidento nosis jau liečia vyno taurės kraštus. M. Rostropovičius kalba su pauzėmis ir toliau: „O draugystės negali būti... todėl (čįî)... [ilga pauzė], kad Prancūziją ir prancūzus galima tik mylėti...“ Humoristines improvizacijas kurdavo spontaniškai. Daug bendravęs, pastebėjau, kad jo pasakojimai retai kartodavosi. Bet vieną teko dažnokai girdėti. Melomanas klausia: „Koks Jūsų žmonos balsas?“ Slava atsako: „Sopranas“. Įkyrus interesantas nesustoja: „Lyrinis ar dramatinis?“ – „Scenoje lyrinis, namuose – dramatinis“, – rimtai paaiškino M. Rostropovičius. Išvarginti tokio kasdienio „krūvio“, savaitei įpusėjus, mes jau patys sunkiai keldavomės rytais. O M. Rostropovičiui viskas nė motais. Kasryt 10 val. nevėluodamas nė minutės (visą gyvenimą buvo nepaprastai punktualus ir pareigingas), jis, vėl savo energija uždegdamas orkestrą, pradėdavo vadovauti repeticijai, išlaikydamas kūrybinį tonusą visą darbui skirtą laiką. Tokia dinamiška dienotvarkė nesikeitė devynias dienas, iki pat antrojo „Toskos“ spektaklio. Bet išvakarėse mūsų visų ramybę sudrumstė nelauktas (ačiū Dievui, nedidelis) stenokardijos priepuolis. Sukruto visi žymiausi Vilniaus kardiologai. Norėjo skubiai paguldyti į ligoninę, bet M. Rostropovičius tvirtai sako: „Ne. Vakare turiu koncertą Šiauliuose, o pažadėtų koncertų niekad neatšaukiu, nesvarbu, kur jie būtų: Londone, Maskvoje ar Šiauliuose. Jaučiuosi jau geriau, todėl į koncertą važiuosiu.“ Derybos truko ilgai, tačiau nei medicinos profesūra, nei mes valingai užsispyrusio maestro sprendimo nepakeitėm. Ypač jaudinosi Operos ir baleto teatro vadovai. Po jau įvykusio pirmojo „Toskos“ spektaklio triumfo, M. Rostropovičiaus koncertas Šiauliuose jiems buvo visai nepakeliui. Į Šiaulius atvykome laimingi. Koncertas – dabartinio Šiaulių universiteto, tuometinio Pedagoginio instituto, salėje. Užeiname į užkulisius. Po kelionės pavargusiam M. Rostropovičiui nėra net kur prigulti, kojas ištiesti. Jis atsisėdo kėdėn ir iš karto užmigo. Stebiu: rankos nusvirusios, galva siekia pilvą, atrodo, ir nebekvėpuoja. Pradedu rimtai nerimauti, ar nebus vėl su juo kas bloga nutikę? Gilus, visą kūną atpalaiduojantis poilsis truko gal 15 minučių. Slava staigiai atgyja, žvaliai keliasi – nuovargio pėdsakų lyg nebuvę. Koncerte grodamas visiškai iškrauna emocijas, o vakarienės metu, kaip įprasta, savo žavesiu galutinai „nuginkluoja“ koncertą organizavusius šiauliečius. M. Rostropovičiaus sugebėjimą trumpu poilsiu kompensuoti didžiulį nuovargį vėliau dažnai matydavau per mūsų bendras gastroles.
Sužinojęs, kad sunkios būklės M. Rostropovičius, iš Paryžiaus atvežtas į Maskvą, vis neatšaukia savo 80-mečio jubiliejaus šventės kovo 27-ąją Kremliuje, buvau tikras – Slava išgyvens ir savo šventės sulauks. 60-metį jam Baltuosiuose rūmuose, Vašingtone, suruošė R. Reaganas, 70-metį – savo rezidencijoje, Eliziejaus laukuose Paryžiuje, Prancūzijos prezidentas J. Chiraqas, 75-mečio proga jis buvo pagerbtas Didžiosios Britanijos karalienės Elžbietos II rūmuose Londone. 80-metį atšvęsti jam labai reikėjo savo Tėvynėje, Maskvoje, Kremliuje. O tai, ko Slava visa savo esybe siekė, visada pasiekdavo. Galingos valios pastangomis, vidinės energetikos jėga, giliai tikinčio žmogaus malda, jis, nors ir trumpam, nustūmė nenumaldomo likimo grėsmę, pasiekdamas paskutinį savo trokštamą tikslą. Neatlaikiusi didelio tarptautinės visuomenės pasipiktinimo ir spaudimo, didžiųjų valstybių vadovų prašymų, 1974-aisiais, praėjus metams nuo „Toskos“ spektaklio Lietuvoje, Sovietų Sąjungos vadovai išleido M. Rostropovičių gastrolėms į laisvąjį pasaulį. Į Sovietų Sąjungą jis nebegrįžo, o 1978-aisiais oficialiai paskelbta apie jam ir G. Višnevskajai atimamą TSRS pilietybę. M. Rostropovičius Sovietų Sąjungoje gražiuoju nebebuvo minimas. Per radiją buvo uždraustos jo įrašų transliacijos, jo pavardė išnyko net iš muzikos istorijos vadovėlių. Aišku, nutrūko ir jo ryšiai su Tėvyne ir čia likusiais draugais. 1983-iaisiais buvau pakviestas diriguoti J.S. Bacho muzikos savaitės Ansbache atidarymo koncertą. Iškilaus J.S. Bacho muzikos interpretatoriaus, dirigento ir vargonininko Karlo Richterio įkurtas festivalis pripažįstamas kaip reikšmingiausias Europoje J.S. Bacho muzikos forumas. Į festivalį kviečiami įžymiausi atlikėjai, jam skiriamas ir didžiulis ne tik Vokietijos žiniasklaidos dėmesys. Tik atvykęs į Ansbachą iš smalsumo griebiau vartyti festivalio lankstinuką ir apstulbau – kitą dieną po atidarymo koncerto M. Rostropovičius Gumberto bažnyčioje groja J.S. Bacho Siuitas violončelei. Labai norėjau su juo susitikti, bet tokiame viešame, daug dėmesio traukiančiame renginyje tai būtų man labai pavojinga. Viešbutyje randu paliktą kvietimą. Šventės atidarymo proga festivalio globėjas, TSRS nekenčiamas „reakcionierius“, Bavarijos ministras pirmininkas Francas Jozefas Strausas kviečia į priėmimą. Man, kaip atidarymo koncerto dirigentui, priėmime dalyvauti būtina. Su nerimu širdyje po koncerto einu į vakarienę tikėdamasis, kad gal M. Rostropovičius dar nebus atvažiavęs. Kur tau. Tik įžengęs į didžiąją Kurfiurstų rūmų salę, patenku tiesiai į Slavos glėbį. Sublyksėjo fotoaparatų blykstės, publika pasitraukė užleisdama mums vieniems visą salės centrą. Koks džiaugsmas paparaciams: įžymiame festivalyje gimsta taip spaudai reikalingas skandalas, sovietinis dirigentas glėbesčiuojasi su savo „tėvynės išdaviku“. Ar dar reikia tarybinio piliečio „provokacijai“ geresnio nuotykio? M. Rostropovičius žaibiškai sumojo man gresiantį pavojų: „Jei nors viena nuotrauka pasirodys spaudoje, – kreipėsi jis į žurnalistus, – turėsite reikalą su manimi. Čia mano draugas, nedrįskite jo skriausti.“ Taip griežtai M. Rostropovičiaus pasakytų žodžių dar nebuvau girdėjęs. Tarė juos įtaigiai, kaip supykęs diktatorius pavaldiniams. Pasaulio galiūnus baidantys paparaciai neišdrįso nepaklusti M. Rostropovičiaus autoritetui, jam rodomai visuotinei pagarbai. Nė viena nuotrauka taip ir nepasirodė jokiame laikraštyje. Toliau rizikuoti Slava nebuvo linkęs: „Greičiau „nusiplaukime“, kad jie vėl nepradėtų...“ Nepaisydami kitą dieną abiem svarbių koncertų, visą naktį prakalbėjome M. Rostropovičiaus viešbutyje. Buvo apie ką pasikalbėti, prisiminti... Tai, kad šis įvykis išliko nepaviešintas, aiškinti nereikia. „Goskoncertui“ sužinojus, mano artistinė karjera būtų užsibaigusi 1983-iaisiais...
1989-ųjų lapkritį, gastroliuojant Romoje, viešbutyje netikėtai buvau pakviestas prie telefono. Skambino man nepažįstamas asmuo, prisistatęs M. Rostropovičiaus vadybininku, ir pasiūlė po metų gastroles Italijoje su didžiuoju maestro. Iš pradžių nepatikėjau. Pamaniau, gal koks pokštas. Po susitikimo Ansbache jokių ryšių su M. Rostropovičiumi nepalaikiau. Kaip buvau surastas ir kodėl gimė toks pasiūlymas – nesužinojau ir vėliau, bet gastrolės 1990-ųjų gruodį įvyko. Tai buvo pirmieji orkestro iš Lietuvos koncertai užsienyje su garsiuoju violončelininku. Tuomet tos gastrolės atrodė fantastiškos, neįtikėtinos. Po mėnesio jau laukė naujas susitikimas su M. Rostropovičiumi Ispanijoje. Jį lydėjo 1991-ųjų sausio įvykiai Lietuvoje. Pagroję gedulingą muziką Vilniaus sporto rūmuose pašarvotoms aukoms, jau kitos dienos, sausio 15-osios, ankstyvą rytą užsakomuoju reisu išskridome į Madridą. Savo lagamine vežiau Lietuvos televizijos žurnalistų paruoštą videofilmą ir krūvą kruvinus įvykius atspindinčių nuotraukų. M. Rostropovičius atrinko pačias ryškiausias, liepė jas padauginti ir per spaudos konferencijas pats dalijo žurnalistams. Su meile, užuojauta ir viltimi jis kalbėjo apie Lietuvą, jam brangius, laisvę mylinčius mūsų šalies žmones. Filmuota medžiaga buvo rodoma per Ispanijos televiziją. Visus mūsų koncertus M. Rostropovičius užbaigdavo liūdna J.S. Bacho Sarabanda iš Penktosios Siuitos violončelei solo, tą pačią, kurią grojo 1989-aisiais tūkstantinei miniai ant Berlyno sienos griuvėsių, ir neužmiršdavo paskelbti, kad šis atlikimas skiriamas Lietuvai, aukoms Vilniuje pagerbti. Pilnos klausytojų salės, didelis žiniasklaidos dėmesys M. Rostropovičiui, o kartu ir mums buvo ypač reikšmingos Lietuvai. Tos gastrolės buvo ir didelė moralinė paspirtis agresiją atlaikiusiai mūsų Tėvynei. Išvykos metu kilo mintis vieno koncerto honorarą paaukoti vaistų labdarai sužeistiesiems Lietuvoje. Gavau skubų atsakymą iš tuometinio sveikatos ministro J. Oleko su vaistų sąrašu, kurių trūko Lietuvoje. Pagalbos kreipiausi į gastrolėse mus lydinčius ispanus. Kadangi sausio 15-ąją prasidėjo karas Kuveite, didesnio kiekio vaistų Ispanijoje, kaip NATO valstybėje, buvo neįmanoma gauti. Palydovai, negalėdami padėti, prasitarė apie mūsų problemas M. Rostropovičiui. Jis man ir sako: „Žinau, turite 30 000 vokiškų markių (iš tikrųjų buvome surinkę 15 000, vadinasi, likusius pridėjo jis pats), bet kodėl man apie savo kilnų ketinimą nieko nesakai?“ Sujungęs mūsų surinktus ir savo skirtus pinigus, energingai griebėsi koncerto dieną ieškoti galimybių medikamentams gauti. Kreipėsi net į savo draugus – Ispanijos karališkąją šeimą, o per „Raudonojo kryžiaus“ centrą Šveicarijoje gavo vaistų net su didele nuolaida. Jau ir taip išaugusi mūsų surinkta suma de facto dar kartą padvigubėjo. Laimingi skridome namo, iki lubų vaistų dėžėmis prikrautu lėktuvu. Pasibaigus gastrolėms, atsisveikinant M. Rostropovičius vienoje koncerto programoje užrašė: „Brangūs draugai lietuviai, kolegos, muzikos mylėtojai. Kaip brangenybę savo atmintyje saugau susitikimus su jumis, deja, jau nuėjusius praeitin. Ašaros žuvusioms aukoms, maldos dėl Jūsų ateities – tai tie išgyvenimai, kuriais dabar perpildytas mano gyvenimas... Tepadeda Jums Dievas.“ Dievas išklausė maldas: ir M. Rostropovičiaus, ir visos lietuvių tautos, ir paties Popiežiaus Jono Pauliaus II... Lietuva atsilaikė, o subyrėjo imperialistinis monstras Sovietų Sąjunga. 1991-ųjų rugpjūtis grąžino mus į nepriklausomų valstybių šeimą, atnešė Lietuvai pripažinimą ne tik de facto, bet ir de jure. Prieš 50-metį grubiai nutrauktus mūsų šalies ryšius su pasauliu buvo būtina skubiai atnaujinti, susigrąžinti Lietuvai visapusį ekonominį ir kultūrinį bendradarbiavimą. Ir čia pirmųjų lietuvių kultūros pasiuntinių Europoje vedliu tampa M. Rostropovičius. 1991-ųjų gruodžio 5-ąją svarbiausioje Romos koncertų salėje – Accademia Nazionale di Santa Cecilia – pradedamas ypač reikšmingas tarptautinis festivalis „Senieji ir naujieji keliai į Indiją“, skirtas Amerikos atradimo 500-osioms metinėms pažymėti. Festivalio renginiai numatyti visiems jubiliejiniams 1992 metams, jie aprėpia visą pasaulį, visus žemynus. Koncertai suplanuoti žymiausiose salėse ir teatruose, pasaulio kultūros paveldo šventovėse: Romoje – Šv. Petro bazilikoje ir Koliziejuje, Atėnuose – Akropolyje, Sankt Peterburge – Ermitaže, net Peru, senojo inkų miesto Maču Pikču griuvėsiuose, ir kitur.
Festivalio garbės komitete – Italijos ministras pirmininkas Giulio Andreotti, kiti įžymūs visuomenės veikėjai, kitų valstybių vadovai, į jį įtrauktas ir Lietuvos Aukščiausiosios Tarybos pirmininkas Vytautas Landsbergis, kuris į mūsų koncertą M. Rostropovičiaus pastangomis buvo atskraidintas specialiai jam pasiųstu lėktuvu. Renginį palaimino pats Popiežius Jonas Paulius II. Dalyvių sąrašas tiesiog stulbinantis: L. Berio, L. Maazelis, R. Mutti, V. Gergijevas, P. Domingo, M. Argerich ir t.t. Festivalio Garbės meno vadovas – Y. Menuhinas. Atidarymo koncertas patikėtas Lietuvos kameriniam orkestrui, o mūsų solistas – M. Rostropovičius. Vargu ar reikia sakyti, kad perpildytoje salėje mūsų klausėsi elitinė publika, o koncertas turėjo didelį pasisekimą. Šiuo atveju ne tai buvo svarbiausia. Lietuvai buvo atstovaujama aukščiausio rango renginyje, o pasauliui prisistatėme ypač svariai ir reikšmingai. Festivalio konferencijos diskusijose suteiktas žodis tuometiniam Lietuvos valstybės vadovui V. Landsbergiui taip pat buvo labai svarbus. Ir vėliau man ne kartą dar teko koncertuoti su M. Rostropovičiumi: Ispanijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, susitikti jo apsilankymų Vilniuje metu. Paskutinį kartą matėmės Sankt Peterburge. Maestro pageidavimu, su savo vadovaujamu Valstybinio Ermitažo orkestru atlikau jo patvirtintą programą iš XIX amžiaus danų ir rusų kompozitorių kūrinių. Tame renginyje Ermitažo teatre M. Rostropovičius ir G. Višnevskaja pristatė jų pastangomis išleistus Danijos princesės Marijos Fiodorovnos, caro Aleksandro III žmonos ir Nikolajaus II motinos, dienoraščius. Po išsiskyrimo su Lietuvos publika 1973-aisiais M. Rostropovičius vėl pasirodė tik po 20-ties metų. Šį kartą – 1993-ųjų spalio 2 d. Nacionalinio operos ir baleto teatre su Vašingtono simfoniniu orkestru. Orkestras atvyko iš šalies, kuri 50 metų nepripažino Lietuvos okupacijos, o mūsų trispalvei visą tą laiką leido plevėsuoti Filadelfijos laisvųjų tautų alėjoje. Simboliška ir prasminga buvo matyti šiame koncerte diriguojantį didįjį lietuvių tautos draugą ir jam talkinantį solistą pianistą Ignatą Solženicyną – rašytojo sūnų... Vėliau Lietuvos muzikų kontaktai su M. Rostropovičiumi labai prasiplėtė. Jis atvėrė kelius į pasaulį Lietuvos baletui, dirigavo Nacionaliniam simfoniniam orkestrui, Kauno valstybiniam chorui, grojo kartu su pianistu Petru Geniušu, o pastaruoju metu iki pat mirties skyrė itin daug dėmesio R. Kubilienės vadovaujamam savo vardo paramos Lietuvos vaikams fondui. M. Rostropovičius mėgo pasakoti apie savo šeimos lietuviškas šaknis. Varšuvos kapinėse palaidoto jo protėvio Rastrapavičiaus antkapiniame paminkle nurodyta, kad šis kilęs iš Lietuvos Didžiosios Kunigaikštytės. Matyt, lietuviško kraujo Rostropovičių giminėje tikrai būta, juk ir jo tėvo tėvavardis – Leopold Vitoldovič – byloja apie giminės lietuvišką ir lenkišką praeitį. M. Rostropovičiaus lietuvybę vertėtų moksliškai patyrinėti mūsų istorikams. Kad ir kur nuvestų Rostropovičių šeimos genealoginio medžio šakos, jis visada išliks mums savas, brangus, neužmirštamas. Šiandien didžiajam Lietuvos draugui ir globėjui belieka tarti: „Ilsėkis ramybėje! Ačiū Tau už dosnią širdį, globą, užuojautą ir meilę Lietuvos žmonėms. Ačiū Tau už didįjį meną, kuriuo taurinai ir mūsų širdis.“ |