Dailė

Saldūs norai, saldžios mintys

Sauliaus Paukščio fotografijų paroda "Vaizdai"

Lina Jakeliūnaitė

iliustracija
Iš Sauliaus Paukščio parodos "Vaizdai"

"Saldūs norai, saldžios mintys, saldūs žmonės, saldžios viltys..." – suskamba galvoje Giedrės iš grupės "Empty" balsas aplankius Sauliaus Paukščio fotografijų parodą "Vaizdai" "Prospekto" galerijoje. Apelsinų riekelėmis, juoduoju šokoladu pasaldintas nuogos moters kūnas ir spindintys profesionaliai nugrimuotų damų portretai. Šokoladu (nuodėminga moteriška silpnybė!) išterliotas merginos veidelis, laibi piršteliai ir krūtys – vis tos pačios pozuotojos "šokoladinių" fotografijų ciklas. Apie šią silpnybę pasakojo ir nuostabus režisieriaus Lasse Hallströmo filmas "Šokoladas", tik čia šokolade "išsimaudė" miestelio meras, o ne žavi mergaitė. Šokoladiniai piršteliai, lūpytės ir skruostai, be abejo, atrodo kur kas dailiau ir skaniau. Tamsiame fone kur ne kur sužybsi mažyčiai "deimančiukai" – prie fotografijų paviršiaus tarsi netyčia priklijuoti ar smulkiais ornamentais išraityti blizgučiai. Pretenzingai ieškantį nūnai madingos koncepcijos jie skatina į fotografijas pažvelgti dar kartą.

Kitose fotografijose šokoladą keičia žuvų galvos, žalia mėsa ir salotų lapai. Tokie nuogų damų "papuošimai", ypač po saldžių šokoladinių vaizdų, atrodo gana drastiški. Tačiau nusaldintos, inscenizuotos moterų pozos ir vakarinis makiažas vis dar akinamai spindi. Žinoma, išsiraičiusių, išsirangiusių nuogalių kūnai ir žuvų galvos bei mėsos gabalai yra tarsi lygiaverčiai, o gal ir beverčiai, nuvalkioti objektai. Autorius sąmoningai žaidžia įsigalėjusiais grožio standartais ir absurdiškomis inscenizacijomis.

Kvestionuojama moters grožio, jo suvokimo samprata. Moterų kūną S. Paukštys fotografuoja tam tikru rakursu, apšvietimu, reklamiškai preciziškai. Panašios yra kinų fotografo Hon reklaminės fotografijos, darytos ryklių išsaugojimo organizacijai. Prabangi aplinka, besišypsantys jaunavedžiai, o ant grindų tįso kraujais paplūdę rykliai (Kinijoje tradicinis vestuvių patiekalas yra ryklių pelekų sriuba). Plačios laimingų jaunavedžių šypsenos ir kruvini vestuvinės suknelės padurkai, kraupios skerdynės, – puikiai inscenizuota reklaminė protesto akcija. Tamsioji tradicijų pusė paversta groteskiška, įtaigia fotografija. Palyginti su Hon fotografijomis, S. Paukščio nuotraukos atrodo it nekalta mergelė. Tiesa, fotografų intencijos skiriasi, tačiau moters-mėsos įvaizdis kur kas įtaigesnis jauno menininko E. Telyčėno fotografijose, kurių buvo mandagiai atsisakyta VDA studentų parodoje "Porno" (smalsiesiems: www.edas.esu.lt). S. Paukštys moteris fotografuoja gražiai, kitaip tariant, subtiliai. Damos, nors ir apkrautos mėsomis, žuvimis, bet išlikusios dailios, pudruotomis nosytėmis ir tušo nusvarintomis blakstienomis. Tarsi iš karto reklamuojami du produktai: kosmetikos priemonės ir mėsa. Ironija? Tačiau neįžūli, pataikaujant dailiosios lyties atstovėms.

Salotomis papuošta panelė – tarsi tarpinis "šokoladinių" ir "mėsinių" moterų variantas. Salotos, žinia, ypatingo skonio neturi, jas tenka derinti su kitais produktais. Šį kartą – su panele. Regis, fotografuoja gurmanas, o ar prisimenat filmą "Hanibalas"? Jo herojus taip pat buvo nepaprastas estetas ir mėgo šviežią žmogieną. Šios fotografijos patiktų ir jam. Subtilus apšvietimas, draperijos spalvų gama (nuo ryškiai vyšninės iki tamsiai violetinės, juodos), impozantiškos gražuolės ir jų aksesuarai: apelsinai, šokoladas, mėsa, žuvų galvos, salotos. O jau rengiantis išeiti sidabru ar auksu blyksteli dar ir "deimančiukų" ornamentai.

Beje, įdomus buvo S. Paukščio ir keramikės R. Šipalytės duetas: iš keraminių kamėjų žvelgė miniatiūrinės retro stiliaus merginų nuotraukos. Mergaitės buvo papuoštos kuklesniais, tradiciškesniais drabužiais, skrybėlaitėmis, pirštinėmis. "Vaizduose" S. Paukštys šias tradicijas keičia. O gal kaip tik pataikauja madingajai ironijai? Moters kūnas, skalbimo milteliai, valikliai, visa tai – vienodi neasmeniški reklaminiai vaizdai. Ankstesnėse epochose moters kūnas buvo pasigėrėjimo, o dabar neretai – savianalizės (V. Bubelytė) objektas ar ironiškas vaizdinys. S. Paukščio "Vaizdai" – truputį ironiški, truputį reklamiški. Ironiją kiek slopina "žurnalinis" nuotraukų stilius. Gal merginų pozos, draperijos ar "deimančiukai" liudija nepasakytą, bet akivaizdžią tiesą: dailūs merginų kūnai, rausvi skruostai, putlios lūpytės apraizgo fotografijas saldžiomis mintimis, vilionėmis, vyriškomis godomis.

Tad, jei pasiilgote saldybių, užsukite į "Prospekto" galeriją.