Dailė

Juslinės meditacijos

Irmos Leščinskaitės tapybos paroda "Rotundos" galerijoje

Jurgita Videikaitė

iliustracija
Irma Leščinskaitė. "Abstract V yellow"

Penktą personalinę parodą surengusi Irma Leščinskaitė 1996 m. mokėsi Zalcburgo dailės akademijoje pas garsųjį neoekspresionistą Leoną Golubą, o 1998 m. baigė Vilniaus dailės akademijos Tapybos katedrą. Apžvelgusi drobes ant galerijos sienų, dailininkės paveikslus drįsčiau priskirti abstrakčiam ekspresionizmui. Pagrindinis jo tikslas – nesuvaržytas judesys, spalva be kontūrų ir jausmas be realybės. Vienintelės realaus pasaulio užuominos – markeriu pažymėti gėlių punktyrai ar mažulyčiai žmogiagyviai, suteikiantys didelėms drobėms grafiškumo. Kiekvienoje drobėje regime antrąjį planą, įvairiaspalviame fone išblaškytos figūros ar ornamentai susilieja į patrauklią grafikos ir tapybos elementų dermę. Tapydama dviplanius darbus autorė tarsi žaidžia drobės plokštuma ir gyliu; spalvos laukams gyvybės įkvepia neva atsitiktiniai įbrėžimai ir brūkštelėjimai, kai kur virstantys arabeskiškomis linijomis. Dažai tepami įvairaus storio sluoksniais, ryškiais ekspresionistiniais potėpiais, o markeriu brėžiami objektai išnyra ir vėl ištirpsta spalvoje ir stebėtojo vaizduotėje.

Intensyvūs mėlynos ir geltonos spalvų laukai smelkiasi vienas į kitą. I. Leščinskaitė nevaržomai taško ir varvina aliejinius dažus, kai kuriuose paveiksluose didelius drobės plotus palikdama tarsi visai nepaliestus, užlietus balta spalva.

Pagal dominuojančią spalvą drobės suskirstytos į keletą ciklų: mėlynąjį (šie darbai primena amerikiečio S. Franciso "Mėlynojo apskritimo" ciklą), geltonąjį ir raudonąjį. Paveiksle "Abstract XVIII blue" mėlynos ir žalios spalvos potėpiai iš viršaus nutiškę ant drobės it kirčiai, o apatinėje dalyje išnyrantys balti gėlių fragmentai atskleidžia tapytojos gebėjimą jungti skirtingas nuotaikas – tuštumos, vienatvės ir melancholijos būseną su maloniu jaukumu. Nors spalvų grynumą drumsčia turinio detalės, vis dėlto šį darbą būčiau linkusi traktuoti kaip rafinuotą juslinę meditaciją.

Geltonosiose abstrakcijose dominuojanti geltona spalva dažnai užkloja visą drobės paviršių ir leidžia pajusti grynos spalvos alsavimą, potėpio pulsavimą. Raudonojo-rudojo ciklo darbuose tapytoja sukelia bene didžiausią spalvinių derinių sumaištį. Paveiksle "Abstract VI brown" pastebimas kitiems dailininkės darbams nebūdingas spalvinis neryžtingumas. Kitu teptuko galu rudoje spalvoje įbrėžtoje figūroje juntamas ekspresyvios linijos agresyvumas.

Parodoje demonstruojami darbai liudija dailininkės gebėjimą siaučiančiomis ryškiomis spalvų dėmėmis ir netramdomos fantazijos figūrėlėmis įvaldyti didelius formatus.