Savaitė

Vaiduokliškas "Pilkasis kardinolas"

Violetos Laužonytės tekstilės objektas Šv. Jono gatvės galerijoje

Vika Ryžovaitė

iliustracija
Dž.G. Barysaitės nuotr.

"Pilkasis kardinolas" – menininkės Violetos Laužonytės tekstilės objektas – gigantiškas paltas, pamėkšliškai kabantis Šv. Jono gatvės galerijos kamerinėje erdvėje.

Vaiduokliška, mistinė tekstilės instaliacija po senoviniais skliautais priešais didelį langą, pro kurį atsiveria Šv. Jono bažnyčios vaizdais, tarsi mėgina atrasti sąsajas su miesto katalikiškąja tradicija, istoriniu, politiniu ir kultūriniu kontekstu. Iš pigios veltinio medžiagos išvirkščiom siūlėm siūtas drabužis, chaotiškai dekoruotas blizgaus siūlo ornamentais, kriauklėm ir žalvarinėm žvaigždutėm, pabrėžia reprezentacinio grožio ir kasdienės realybės sankirtą. Tariama prabanga ant pelenų rūbo. Bandymai paslėpti nereprezentacinę tikrovę: religijos, politikos, istorijos. Savotiškas akių dūmimas, bet jas prasikrapštęs regi ne vien blizgius niekučius, o pigiu veltiniu prisidengusią, po pelenų sluoksniu tūnančią tikrovę. Sąsajos su lietuvių liaudies menu atsiskleidžia per medžiagą – pigų rusvą veltinį, kokį dėvėdavo valstiečiai, ir siuvinėtus geometrinius ornamentus, puošiančius kai kurias drabužio dalis: rankoves, palto apačią, apykaklę. Archajiški geometriniai ornamentai randami ant seniausių kultūros paminklų. Juos dažnai matome lietuvių liaudies audiniuose, medžio drožiniuose, keramikoje. Smulkus kriauklelių raštas – tarsi aliuzija į archajišką žvejų (kuršių) pasaulį, praeities, trapumo, laikinumo užuomina. Geometrinių ornamentų dekore išnyra dangaus simboliai – saulė, žvaigždės, mėnulis. Šie dangaus kūnai liaudies mene vaizduojami ratais, spiralėmis, kryžiais, svastikomis. Ant veltinio vingiuoja auksinių ir sidabrinių spiralių bei ratų motyvai. Taip šis drabužis aktyvuoja istorinį ir kultūrinį kontekstą, o kartu per šiuolaikinio meno prizmę sugestijuoja šiandieninį politikos kontekstą (išorinis blizgesys ant skurdaus pagrindo; išvirkščios siūlės – kuri pusė dėvima? pelenų ir dulkių krūvelė po kabančiu drabužiu – praeities liekanos ar užuomina apie ateitį?). Tekstilės objekto pavadinimas "Pilkasis kardinolas" – simbolinė nuoroda į šešėlinę valdžios pusę. Grėsmingas, sunkus, niūrus, vaiduokliškas paltas, simbolizuojantis valdžios užkaborius.

Pastaruoju metu šiuolaikinėje lietuvių dailėje panašaus pobūdžio konceptualių tekstilės instaliacijų ne taip jau mažai: jų buvo galima išvysti "Joanos Arkietės" parodoje, veltinio technika atliktus objektus kuria jaunų tekstilininkių grupė "Baltos kandys" (vienas iš žymesnių – performansas "Mandala" su spalvingomis gėlėmis ir vaisiais, sukurtais veltinio technika). Bene išradingiausias darbas – Eglės Rakauskaitės suknelė, "nuausta" iš džiovintų jazmino žiedų – kvepiantis trapumo, moteriškumo, švelnumo, jaunystės simbolis. Pasakiškai nostalgiška ir lengva suknelė – akivaizdi priešingybė niūriam ir mistiškam "Pilkajam kardinolui", pamėkliškai kabančiam po menės skliautais.