Dailė

Globalizacijos epochos ikonos

Dailininkės Mall Nukke’s paroda Estijos ambasadoje

Pillė Veljataga

iliustracija
Mall Nukke. "Pasaulio sukūrimas III"

Estijos ambasadoje veikia estų dailininkės Mall Nukke’s paroda. Pasak dailės kritiko Johanesso Saaro, Mall Nukke priklauso dešimtojo dešimtmečio popmeno kartai, kuri "padarė akivaizdžiomis paslėptas hedonizmo nuodėmes estų avangardinėje dailėje".

Parodoje "Ikona 2004" eksponuojami kūriniai iš ikonomis pavadintų tapybos kūrinių ciklų "Pasaulio sukūrimas", "Europos legendos", "Estijos legendos". Žinome, kad ikona (graikiškai šis žodis reiškia atvaizdą) – tai religinės tematikos paveikslas Rytų krikščionių dailėje, kad Bizantijoje būta ikonų garbintojų bei magijos ir stabmeldystės pobūdį įgavusiam garbinimui pasipriešinusių ikonoklastų sąjūdžio. Kokį tikėjimą skelbia nūdienos pasaulio valdovai ir ką garbiname Mall Nukke’s sukurtose "ikonose"? Šventieji auksu spindinčiomis aureolėmis rankose laiko ne išminties knygas, bet… "Lego" dėlionės segmentus su graikų abėcėlės raide omega, pliuso ir minuso ženklais, gulsčios aštuoniukės pavidalo begalybės simboliu ir ketina iš šių mums maža ką sakančių ženklų "sudėlioti" pasaulį. Paveikslo fone ornamentiškai pasikartojantis akiai įprastas simbolis @ teikia vilties, kad išmintingieji dėliotojai supranta ir kitų ženklų reikšmes, kad mums jų ir nereikia suprasti, pakanka vadovautis praktinėje veikloje – spaudi kompiuterio klavišą ir nesuki galvos ("Pasaulio sukūrimas" I). Kitame šio ciklo kūrinyje globalizuoto pasaulio demiurgai leidžia rinkos santykių dalyviams blaškytis tarp miesto–labirinto sienų aukštyn tarsi vėliavas iškėlus etiketes su prekių kainomis ("Pasaulio sukūrimas" V). Kažkoks šventasis laiko įstatymų knygą, ant kurios viršelio – dolerio ženklas, o dangiškoji ranka, be ceremonijų pro rėmus įsibraudama į paveikslo plokštumą, tiesia pergamentą, skelbiantį tokią gyvenimišką išmintį: "gydytojų klaidas paslepia žemė, o turtuolių – pinigai".

Dailininkė dažnai naudoja paveikslo paveiksle komponavimo principą, be skrupulų skolinasi iš skirtingų ikonų tapybos mokyklų, žvelgdama į jas kaip į reikalingų stilistinių ir ikonografinių klišių šaltinį. Ironiški ir autoironiški Mall Nukke’s pasakojimai, panašiai kaip ir biblinės parabolės, grindžiami palyginimais. Eurointegracija – tartum kosmogoninė vizija, kurioje tarp "kartoninių" debesų laiminančio Kristaus figūra, aplink saulę kaip planetos savo orbitose sukasi euro centų monetos, o greta – kaligrafiškas užrašas "nepadek savo namų norėdamas atsikratyti pelių", kurį galima būtų suprasti kaip euroskeptiko perspėjimą ("Europos legendos" II). Kita vertus, Mall Nukke nesiima politikos arbitro vaidmens. Ji pasakoja įvykius įamžinančias, o ne jas vertinančias "legendas". Legendose bylojama epiškai, tad dailininkė apskritimo formos paveikslą padalija į keturias dalis (ikonos būdavo suskirstomos registrais) ir kiekvienoje vaizduoja po Estijos kelio į Europą sceną. Čia yra ir "EU" angelo pavidalu bei sentencija – "palaiminimas nepripildo pilvo", yra grupė figūrų su vėliava "sutartis", yra per kliūtį šokantis raitelis bei komentaras – geras žirgas tas, kuris niekuomet nesuklumpa ("Estijos legendos" VIII). Ikonų tapyboje figūrų dydis ir vieta paveiksle reiškia jų hierarchiją. Fone pavaizduotos mažos figūrėlės su Estijos vėliava rankose ir centre esantis liturginiais drabužiais apsivilkusiojo portretas – ne lygiaverčiai, bet viršenybės ir pavaldumo ryšiu susieti veikėjai. Guodžia tik tai, kas parašyta šio rankose laikomoje knygoje: "išmintingas žmogus keičia savo nuomonę, kvailys – niekuomet. Išmintingų žmonių gali būti bet kur". Išmintingų žmonių buvimas greičiausiai laikomas dialogo prielaida ("Estijos legendos" IX).

Ikona suteikia dailininkei galimybę kalbėti apie nūdienos stabus ir jų garbinimą, apie globalizacijos prilyginimą pasaulio sukūrimui, rinkos visuomenės dėsnių – amžinosioms tiesoms. Ironiška ir tai, kad Mall Nukke’s nutapytos ikonos tik apsimeta esančios tikri, vertingi daiktai. Tauri paauksuotų rėmų patina, nuo laiko sutrūkinėję dažai ant lentos – optinė apgaulė, iš tiesų nėra nei rėmų, nei medžio lentos, o viskas nutapyta ant kartono.