Dailė

Metalo ir emalio ženklų kalba

Naglio Ryčio Baltušniko darbų paroda galerijoje "Kairė–dešinė"

Ermina Taujenytė

iliustracija
Naglis Baltušnikas. "Aš". 2005 m.

Juodi ir balti kelio ženklai – toks pirmas įspūdis išvydus Naglio Ryčio Baltušniko darbų parodą "Spaudai".

Keliolikos metalinių lentelių numanomas prototipas – mašinų numeriai, kelio ženklai. Lakoniškai pasakojamos situacijos paįvairintos specialiais ironiškais užrašais ar nuorodomis. Pasirinktas savitas meninės technikos išraiškos būdas glumina parodos lankytoją. Darbai sukurti naudojant neįprastą techniką – metalą ir emalį. Monochrominis koloritas – juoda ir balta – padeda išgauti stiprų kontrastą, darbams suteikiantį intensyvumo, aktualumo. Ekspozicija primena kelio ženklus ar trafaretais atliktus nedidelio formato darbus. Darbai tarsi patys prašosi iš uždaros erdvės perkeliami į gyvenimo aplinką, utilitarią sferą.

Beveik visuose darbuose vyrauja juodi kontūrai baltame fone, tik viename – "The sky" ("Dangus") – balti juodame. Didelį vaidmenį čia atlieka šriftas, priartinantis darbus prie agitacinio meno "Rink alaus bokalus ir tapk kolekcininku". Ironiški siužetai, kuriuose pagrindinį vaidmenį atlieka žmogus, iliustruojami nemažiau ironišku tekstu. Kas svarbiau – ar tekstas, ar ženkliškai nupieštos figūros?

Abu elementai sudaro vieningą visumą. Žmonės vaizduojami sportuojantys ar kaip nors judantys ("Šaukia", "Ekvilibristas"). Ryškios linijos, retai užpildančios visą figūrą sodriai juoda spalva, puikiai išreiškia norimą rakursą, kuris iliustruoja šalia esantį tekstą. "Remember, Christmas is not a game!" ("Atsimink, Kalėdos – ne žaidimas") – sarkastiškas tekstas šalia žmogaus, kovojančio su meška.

Žiūrovo dėmesį traukia siužetas. Ironiškai žaidžiama su minties išraiškos forma, pavyzdžiui, darbe "Spąstai", kur pasitelkus fizikos dėsnius išaiškinamas spąstų veikimas. Darbams griežtumo suteikia visus darbus juosiantis rėmas. Plona linija nesuardo kompozicijos, o atvirkščiai – sukuria atskirą veikimo erdvę. Vienas parodoje eksponuojamas darbas – autoportretas "Aš" – neturi kitiems būdingo tiesios, vienodos linijos braižo. Šis darbas išsiskiria ovaliu įrėminimu, primenančiu senovines nuotraukas ant sienų senelių namuose. Pats autoportretas atliktas ta pačia technika, veido bruožai nubrėžti sodriomis juodos emalės štricho linijomis.

Šalia kaba penkių darbų ciklas. Pailgi darbai yra sužymėti abėcėlės raidėmis: a, b, c, d, e. Kaip ir abėcėlės seka, taip ir figūra palaipsniui lipa į viršų. Visą erdvę užpildo sinchroniški vertikalūs brūkšniai, vaizduojantys turėklus. Tai sukuria iliuziją, kad čia perteikti fizinio lavinimo pamokos epizodai.

Menininkas nesinaudoja įprastine fizinės formos išraiška kaip simboliniu ženklu. Baltušnikas dažniausiai priskiriamas prie grafikų ir neretai yra kviečiamas dalyvauti grafikos parodose. Keletas galerijoje "Kairė–dešinė" eksponuojamų darbų dalyvavo XIII Talino grafikos trienalėje "Egzilis".

Keisti simboliniai kelio ženklus primenantys Naglio Ryčio Baltušniko darbai atlieka pamokomąją, agitacinę funkciją. Pamačius šiuos darbus norisi išnešti juos į Latako gatvę ir prikalti prie sienos – "Happy End".