Muzika

Pažintis

Kompozitorių sąjungoje pristatytas Nerijos Čepaitės "Requiem"

Živilė Stonytė

Lietuvos kompozitorių sąjunga tęsia tradiciją ketvirtadieniais rengti naujų kūrinių perklausas ar peržiūras, į kurias kviečiami visi, norintys susipažinti su naujausiais lietuvių kompozitorių kūriniais, dalyvauti juos aptariant, išsakyti savo nuomonę, padiskutuoti su autoriais.

Vasario 6 d. Kompozitorių namų salėje buvo demonstruotas jaunos lietuvių kompozitorės Nerijos Čepaitės kūrinys - "Requiem", skirtas kunigo Ričardo Mikutavičiaus atminimui. Kompozitorė, 2001 m. baigusi Lietuvos muzikos akademiją, prof. Vytauto Laurušo kompozicijos klasės magistrantūrą, šį kūrinį rašė kaip savo diplominį darbą.

"Requiem" premjera įvyko Kauno filharmonijoje, atliekant solistams Sabinai Martinaitytei (sopranas), Vladimirui Prudnikovui (bosas), Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui ir Kauno valstybiniam chorui. Dirigavo Petras Bingelis.

N. Čepaitės "Requiem" - didžiulis daugiau nei valandą trunkantis koncertinis kūrinys tradiciniu lotynišku tekstu, skirtas prisiminti ir pagerbti šviesios atminties kunigą R. Mikutavičių, su kuriuo kompozitorė buvo pažįstama asmeniškai. Kūrinys sudarytas iš septynių dalių, jame svarbiausias dėmesys sutelktas į orkestro ir vokalo koloritą.

Kaip teigė pati autorė, "Requiem" vienodai išplėtotos ir choro, ir solistų, ir orkestro partijos. Atlikėjų sudėtį dar papildo styginių trio, vargonai, elektrinė gitara. Ypač didelė dramaturginė reikšmė skiriama trim didiesiems būgnams, kurie atlieka pagrindinį vaidmenį, sujungdami visą ciklą į nedalomą visumą.

Po kūrinio peržiūros Kompozitorių sąjungos pirmininkas Gintaras Sodeika pakvietė visus dalyvauti diskusijose, paraginęs pasvarstyti, ar vertėjo stebėti kūrinio premjeros vaizdo įrašą, mat filmuota buitine kamera ir dėl to smarkiai nukentėjo kūrinio garso kokybė. Prof. V. Laurušas atkreipė dėmesį, jog išties koncertų salėje "Requiem" nuskambėjo daug geriau, nei buvo galima spręsti iš peržiūros.

Diskusijose kalbėję kompozitoriai Feliksas Bajoras, Vytautas Jurgutis, muzikologė Rūta Gaidamavičiūtė svarstė kūrinio dramaturgijos, vientisumo klausimus, teigdami, jog kūrinyje galėtų būti daugiau įvairovės ir įdomesnių dramaturginių sprendimų. Jurgis Gaižauskas atkreipė dėmesį, kad nemažai dalykų galėjo pataisyti ir patys atlikėjai, ypač dirigentas, parengęs kūrinį. Savo nuomonę apie kūrinį išsakę Tomas Juzeliūnas, Violeta Tumasonienė ir kiti sakė, kad, nors ir būta pastabų, kompozitorę N. Čepaitę reikia pasveikinti sukūrus tokį stambų kūrinį ir palinkėti tolesnės sėkmės.

Kitą ketvirtadienį, vasario 20 d. 19 val. Kompozitorių namuose įvyks Ph. Glasso operos "Satya- graha" vaizdo įrašo peržiūra. Šią operą, vidurinę trilogijos dalį (greta "Einšteinas paplūdimyje" ir "Echnatonas"), sukurtą 1980 m., pristatys muzikologė Beata Leščinska. Visi besidomintys labai laukiami.