Dailė

Grafikos konfigūracijos

VDA diplomantų darbų paroda

Ona Gaidamavičiūtė

iliustracija
Ugnė Žilytė. "Įkvepiame pasaulį, iškvepiame prasmę". 2004 m.

Studentų baigiamųjų darbų specifika – trumpas eksponavimo laikas. Birželio 17 d. senojoje "Akademijos" spaustuvėje, šalia "Intro" klubo, eksponuoti grafikos magistrų darbai. Paroda veikė tik vieną dieną. Tad tokios gynimams skirtos parodos plačiajai visuomenei praktiškai neprieinamos, todėl nedažnai ir analizuojamos.

Eksponuoti keturių grafikos magistrių Ugnės Žilytės ("Įkvepiame pasaulį, iškvepiame prasmę"), Kristinos Daniūnaitės ("Daiktas ir šešėlis") ir kompiuterinės, socialinės grafikos atstovių – Linos Sasnauskaitės ("Skrajutės") ir Kristinos Jakinevičiūtės ("Visuomenės kūnas") darbai. Išsamiau aptarsime estampo specialisčių darbus (straipsnio autorė turėjo galimybę susipažinusi su šių grafikių bakalauro darbais, daugiau domėtis jų kūryba).

U. Žilytės estampų objektai – nesvarbu, ar abstrakčios sienos, ar konkretesnė interjero detalė, ar žmogaus figūra – sustingę, statiški. Juose skleidžiasi dvasios ir materijos dualizmas, kurį išryškinti padeda kartais kiek neįprastas technikų derinimas: spalvotos litografijos ir oforto, sausos adatos (I-II ciklo estampuose). Litografija išgautoms blausioms dėmėms, perteikiančioms foną, neapibrėžtos erdvės iliuziją, kontrastą sudaro ryškūs, "įjuodinti" oforto štrichai.

Įdomi kūno ir drabužio priešprieša. IV estampe kiek iliustratyviai perteikiama dramatiška žmogaus evoliucija: nuogas, neaprengtas kūnas, kūnas su laikinais apdarais ir virš šių figūrų kybantis skeletas, memento mori, tarsi mirtis būtų visa ko pabaiga. VII estampe priešprieša tarp gyvenimo ir mirties dar ryškesnė, ją perteikia kontrastingos erdvės ir figūros. Šviesiais sausos adatos dygsniais modeliuotos tuščios interjero erdvės – sienos, lubos, jogos poza sėdinčių figūrų fragmentai kontrastuoja su juoda plokštuma, kurioje – sustingusi moters figūra. Šalia jos it kokie riterio šarvai ar išnara įkomponuota suknia. Drabužių, skraistės, drapiruotės, drobulės motyvas – ne tik dekoro elementas, bet ir savarankiškas objektas, bylojantis apie žmogaus būties praeinamybę, iliuziškumą. VI ciklo estampe oforto štrichų juodumas perteikia rūbo materialumą, o sausa adata modeliuotas švelnesnių tonų veidas tarsi liudija dvasios nepriklausomybę nuo materijos. Apskritai U. Žilytės magistro darbai meditatyvia nuotaika, uždaromis interjero erdvėmis primena jos bakalauro estampus "Saturno linija".

K. Daniūnaitės estampai išsiskiria dekoratyvesnėmis formomis, fragmentiškomis, koliažią primenančiomis kompozicijomis. Estampai komponuojami kiek netradiciškai – iš padrikų detalių, žmogaus kūno fragmentų. Jie neįprasti tuo, kad grafikė savotiškai "laužo" estampo specifiką, mėgina kurti trimatės erdvės iliuziją panaudodama asambliažo elementus, "prikabindama" dirbtines kūno dalis – lėlių kojas, rankas, liemenį. Objektą, išraižytą popieriaus plokštumoje, atkartoja trimačiai asambliažo elementai, inkliuzai. Taip tarsi atsiskleidžia tikroji ir šešėlinė objekto pusė.

iliustracija
Kristina Daniūnaitė. "Daiktas ir šešėlis. Kelionė". 2004 m.

Estampas "Daiktas ir šešėlis. Skaitliukai" sukomponuotas iš suprimityvintų vaizdų ženklų, savotiškų piktogramdų. Kai kurie tų ženklų – archetipiniai (gyvatė, drugelis, kukutis ir kt.). Estampe "Šokančios kūno dalys" tarsi savotiškomis dekoracijomis žaidžiama "išmontuotų" kūno dalių fragmentais. Kitame ciklo estampe pasitelkus drugio motyvą varijuojama erotinės meilės tema. Estampe "Kelionė" pagrindinis objektas – kojos: "tikrosios", atspaustos, ir priklijuotos lėlių kojos. Jos dekoruojamos registrais, kuriuose atsispindi suprimityvinti Rytų (Mesopotamijos, budistinio, induistinio) meno motyvai. Vis dėlto neišvengta tam tikros stilistinės eklektikos. Tame pačiame estampe-asambliaže išraižytas rožės motyvas, o jam "antrina" dar ir prisegtas tikras rožės žiedas. Lyginant su bakalauro darbu "Lilit", K. Daniūnaitė pasikeitė iš esmės: formos tapo dekoratyvesnės, žaismingesnės, abstraktesnės, prasiplėtė technikų ribos. Beje, koliažiniai elementai grafikės estampuose kiek primena "intymiosios" grafikos atstovių B. Zokaitytės, L. Dubauskienės kompozicijas.

K. Daniūnaitė ir U. Žilytė – dvi kontrastingos kūrėjos, tiek koncepcijos, tiek formos, tiek technikos atžvilgiu. U. Žilytės magistro darbe dominuoja meditatyvus pradas, žmogaus egzistencijos trapumo refleksijos. Vien pavadinimas – "Įkvepiame pasaulį, iškvepiame prasmę" – tarsi savotiškas jogų mantros "om" atbalsis. K. Daniūnaitės estampuose "Daiktai ir šešėlis" tragizmą įveikia žaidybinis elementas, gyvenimo, meilės apoteozė. Pirmoji grafikė daugiau susitelkia į anapus, antroji – į šiapus. Beje, abiejų autorių darbuose ryški Rytų filosofijos įtaka: pirmosios – jogos, (dzen)budizmo įtaka, akcentuojamas meditatyvus aspektas, antrosios – tantrizmo įtaka, pabrėžiamas vitališkumas. K. Daniūnaitės, o iš dalies ir U. Žilytės, estampuose Rytų vaizdinija įgyja dekoratyvinę funkciją.