Dailė

Tapybos lo-Bynas

Naujai atrasti Antano Samuolio darbai?

iliustracija
"Moteris su vaiku". 1933 m. LDM

Vilniuje, "Maldžio" galerijoje vyksta tapybos darbų paroda "Nauji atradimai". Tapytojo Antano Samuolio (1899-1942), lietuvių mene palikusio dideles kūrybines vertybes, "atradimas" skleidžiasi lyginant gerai žinomus autoriaus darbus - KČDM ir LDM muziejų eksponatus, - turinčius neabejotiną išliekamąją vertę, ir naujus, niekur iki šiol viešai nerodytus paveikslus.

Ekspozicija pirmiausia stebina naujų atradimų gausa. Regis, paprastas matematinis veiksmas, ir Lietuvos tapybos lobynas praturtėjo 26 neeilinio menininko darbais.

Bet profesinė patirtis, faktai, analogijos sako ką kita. Didelė meilė menui gali apakinti. Kokia turėtų būti nuosekli veiksmų seka, pristatant plačiai visuomenei atrastas menines vertybes, kurios kartu yra didžiulė investicija? Sensacija, tyrimas, nepriklausomų ekspertų išvados, autorystės nustatymo metodikos, galimi nepatikimumo lygmenys? Kaip turėtų elgtis išprusę kolekcininkai-atradėjai, atskleisdami itin reikšmingas kultūrines vertybes?

Samuolio kūrybinis palikimas iki šiol visiems žinomas labiau kokybine nei kiekybine prasme. Kiekvienas šio garsaus menininko darbas atveria vis naują, aštrią asmenybės santykio su supančiu pasauliu briauną. <...> Jo kūryba išsiskyrė plačia jausmų skale - nuo lyrikos ir tragizmo ligi grotesko. Samuolio tapyba gaivališka ir nuoširdi, pavergianti audringais vidiniais išgyvenimais. <...> (XX a. lietuvių dailės istorija, p. 80-90)

Naujųjų atradimų kontekste radikaliai keičiasi požiūris į autoriaus kūrybos problematiką, iškreipiamas jo kredo. Būdingas visų naujų paveikslų bruožas tas, jog jie pakartoja vieną ar kitą garsaus A. Samuolio paveikslo temą arba kompozicinę struktūrą, taip sudarydami variacijas. Darbų ciklai apskritai nebūdingi autoriaus kūrybinei raiškai. Kur įterpti tiek plastiškai panašių darbų? Tarkim, tai žalias mokyklinis periodas arba negalios sukaustytas kelių etapų "sanatorinis" laikotarpis, tačiau Leisene menininkas tapyti nebepajėgė. Dirbta iš atminties?

Kodėl "naujuose atradimuose" nėra portretų? Mokindamasis tapė aktus, portretus.

"Prieš mirtį kartais prabildavo apie savo kūrybą: ... "Girtuoklis" tai gerai pavyko... net rankos dreba... Prisimindavo ir "Nukryžuotąjį buržua"..." (R. Samulevičius. Baltoji obelis. Vilnius, 1985, p. 122).

iliustracija
"Moteris su vaiku". Edmundo Armoškos rinkinys

Tarp darbų - žinomų ir naujai atrastųjų - milžiniška kokybinė praraja. Samuolis tiesiog neturėjo laiko "kopijuoti save". Naujosios versijos nepanašios nei į etiudus, nei į autoreplikas. Matome, jog visos jos - vienodai išbaigtos.

Naujieji atradimai daugiausia pertapyti ant senų paveikslų, tarsi neigiant apačioje esantį sluoksnį. Tokiu būdu susidaręs storas faktūrinis sluoksnis. Paviršiaus bei potėpio ekspresijos nervingumą rodo fragmentai, dekoratyviai pasiskirstę po visą drobę. Nepaisant mechaniškos ekspresijos, giluminė paveikslų sandara pasižymi subalansuotumu, racionalia, akademiška kompozicijos pusiausvyra. Vietomis jaučiama abejonė bei nedrąsus meistro rankos judesys.

Antai viename iš atrastų paveikslų matome kažką panašaus į veidrodinį Samuolio tapybos darbo "Moteris su vaiku" (1933. Drb. al. 78x60. LDM) figūros atspindį. Laikmečiui, o ypač Samuoliui, svetimas formalus motyvo vartymas, neva ieškant geresnės kompozicijos. Didžiulė drobė, pretenduojanti į studiją, žiūrovą pasitinka įmantriu ornamentišku figūrą ir foną jungiančiu linijų audiniu, o prislopintas koloritas kviečia jo sąmonę drauge grimzti tirštoje migloje.

Parodoje bei jos kataloge pristatoma istorinė faktų visuma yra itin skurdi, nepakankama daryti išvadas. Nereikia atmesti galimybės, kad tai - tik pokštas siekiant aktualizuoti dėmesio stokojančią moderniąją XX a. pirmosios pusės Lietuvos dailę.

Mes, Vilniaus J. Vienožinskio dailės mokyklos mokytojai, neturime pagrindo savo mokiniams teigti, jog "naujųjų atradimų" autorystė priklauso A. Samuoliui.

Justinas Vaitiekūnas, Valdas Aničas, Laimutė Kozlovienė, Gediminas Akstinas, Vida Sevrukienė, Eglė Jovaišaitė, Algis Skačkauskas, Edmundas Jankauskas, Rasa Noreikaitė-Miliūnienė, Rita Mikučionytė, Violeta Laužonytė, Vida Jovaišienė, Kristina Stančienė, Gerutis Krulis, Vytautas Dubauskas, Esmeralda Danielienė, Nijolė Nevčesauskienė, Gediminas Piekuras, Jonas Vaitekūnas, Algirdas-Vyrūnas Lekas, Artūras Raila, Džiugas Katinas, Roberta Vasiliūnienė, Aldona Dapkutė, Vygantas Paukštė, Dalia Truskaitė, Tautvydas Gecevičius, Algis Lankelis, Marija Kiauleikytė, Juozapas Miliūnas.