Muzika

Elektroninės muzikos vakaras

kronika

Žurnalą "Ore" galima pavadinti klubinės kultūros monopolistu Lietuvoje: jis ne tik privilioja įdomius alternatyvius užsienio projektus, bet ir pasitelkia vietinius jaunuosius talentus. Kaip medus traukia įvairius bendradarbius. Birželio 21 d. Vilniuje, Vaidilos teatre, "Ore" kartu su prancūzų firma "Versatile" bei prancūzų nacionaliniu radiju RFI surengė elektroninės muzikos vakarą, kurio žvaigždė buvo grupė "Random Logic" iš Slovėnijos - šių metų RFI elektroninės muzikos premijos laureatė.

Elektroninė muzika dėl fizikos reiškinį primenančio pavadinimo man visų pirma siejosi su robotais, elektros tinklo sutrikimų garsais (spengimas, duslus trūkčiojimas) - kažkuo dirginančiu ir nenatūraliu. Regis, šiuo atveju elektra svarbi tik kaip mediumas labai įvairiems garsams atkeliauti. Jau išsidaviau, kad nesu visų tokios muzikos rūšių ir pakraipų žinovė, tačiau Lietuvos muzikinė terpė jų neaugina, o tik kartkartėmis gauna koncentruotas dozes iš svetur.

Pasitelksiu Yoko Ono mintis, pasakytas dar 1970 m. apie Niujorko elektroninę muziką. Jai pastaroji atrodė pernelyg intelektuali, nuasmeninta, ritmas komplikuotas ir nutolęs nuo svarbiausio - širdies ritmo. Ji buvo šimtą kartų teisi, elektroninės muzikos ritmą palygindama su rafinuotais psichiniais mūsų proto virpesiais. Šiuolaikinė elektroninė muzika - psichologinių būsenų "garso takeliai". Ritmo, kasdieniškų garsų, vokalinių intarpų koliažai - išgrynintas kasdienio šurmulio perdirbinys. Kas "gryninimo" metu išryškinama, o kas atmetama, priklauso nuo kūrėjo.

Gregoro Zemlijko ir Mihos Klemencico kūrybos procese svarbus vaidmuo tenka atsitiktinumui. Kompiuterinis terminas random logic - tai sistema, paremta atsitiktine atranka sutapimo, klasifikavimo logikos ribose. Panašiai kaip upės vaga riboja vandens srautą, neneigdama jo stichiškumo, taip Gregoras ir Miha tyrinėja garso ir muzikos ribas. Jau senokai nebe naujiena įsiklausymas į aplinkos garsus, garsų hierarchijos atsisakymas, todėl sėkmė priklauso nuo kūrėjo imlumo ir sugebėjimo moduliuoti naujas variacijas. Galima tik subtili inovacija, nes, kaip ir siekiant sporto rekordų, artėjama prie ribos. Ryšiai su kitomis meninėmis raiškomis (performansas, šokis, teatras, eksperimentiniai filmai) didžėjams išugdė pagarbą kitokiam mąstymui ir net reika- lavimą projektui suteikti savitą - adekvačios jų skleidžiamai - energijos. To reikalaujama ne tik iš bendraautorių (šokėjų, kviestinių vokalistų), bet ir iš garsų. "Random Logic" muzikos gimimas - garsų, postūmių, minčių, impulsų energijos pusiausvyros atsiradimo vaisius. Koncerto Vilniuje metu minimalistinė, tekanti garsų sklaida kūrė apspangimo būseną. Ištęsti garsai skleidėsi vienas ant kito tarsi šilko ritiniai rytietiškame turguje. Klausytojas buvo nardinamas į slidžiuose paviršiuose pasiklydusius aidus. Garso transformacija panaši į po vandeniu vykstančias mutacijas, todėl atsivežtinė videoprojekcija su pulsuojančiais, kartais agresyviai krustelėjančiais gelmių gyvių kūneliais čia atrodė visai tinkama.

[email protected]