Muzika

Kryptis - komunikabili muzika

Aktualiosios muzikos festivalis "Gaida 2003"

iliustracija
Luca Francesconi

Ruduo, be visų kitų apibūdinimų, tarp muzika besidominčiųjų Lietuvoje menamas ir kaip "Gaidos" metas. Šiemet paantraštę iš "šiuolaikinės" į "aktualiosios muzikos" pakeitęs festivalis Vilniuje vyks spalio 9-20 dienomis.

Pasak Lietuvos muzikos informacijos ir leidybos centro direktorės Daivos Parulskienės, jau trylikti metai festivalio principas - domėtis ne muziejinėmis muzikos vertybėmis, bet atkreipti dėmesį į tai, kas naujausia, aktualu. Stengiamasi pateikti klausytojų vertinimui naujienas, kad ir kaip tai būtų rizikinga. Siekiama ir vis geresnės muzikos, taip pat renginio kokybės. Pristatoma tai, kas nėra hermetiškos konstrukcijos, kas komunikuoja su klausytoju. Muzikos aktualumas ir komunikabilumas tampa svarbiausiais festivalio repertuaro atrankos kriterijais.

Asakydamas į sau ir kitiems keliamus klausimus - kokia muzika šiandien gali sudominti, žavėti, gal net apstulbinti, "Gaidos" festivalis po itin dėmesingos atrankos Vilniuje pristato įdomiausias globalios šiuolaikinės muzikos bendruomenės programas, nepamiršdamas ir dar vienos svarbios užduoties: inicijuoti naujus Lietuvos kompozitorių ir atlikėjų projektus, skatinti kūrybingumą. Festivalyje, kuriame tradiciškai skamba tik premjeros, pristatoma simfoninė, kamerinė muzika, multimedijų projektai, muzikos teatras, muzikiniai projektai, drąsiai naikinantys ribas tarp šiuolaikinės akademinės, improvizacinės kūrybos ir popmuzikos, savarankiškai ir drauge su kitais menais.

Šių metų "Gaidoje" pristatomi aukščiausio lygio, išskirtinę kūrybos filosofiją turintys ansambliai: "Arditti" kvartetas, Gavino Bryarso ansamblis (abu iš Jungtinės Karalystės), "Orkest de Volharding" (Olandija). Šalia jų skambės nauji ambicingi "KammarensembleN" (Švedija) ir "Gaida Ensemble" projektai. Pasak festivalio direktoriaus Remigijaus Merkelio, nė vienoje "Gaidoje" dar nebuvo tiek aukščiausio lygio atlikėjų. Be jau minėtų ansamblių, "Gaidos" lankstuke išsiskiria ir Rūtos bei Zbignevo Ibelhauptų "hipnotiška, virtuoziškumo ribas peržengianti programa "Multiple Piano" bei Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (diriguos Robertas Šervenikas) ir "aktualijų" programos, kuriose dalyvauja garsusis violončelininkas Davidas Geringas (grieš ir su "Gaida Ensemble").

Ypač daug dėmesio festivalyje skiriama premjeroms. Simboliška, kad jų tryliktoje "Gaidoje" trylika. Tarp svarbiausiųjų - naujas Broniaus Kutavičiaus sceninis diptikas "Ugnis ir tikėjimas" Operos teatre, trys naujos Loretos Narvilaitės, Ryčio Mažulio, Vytauto Laurušo simfoninės premjeros Nacionalinio simfoninio orkestro programoje, nauji Jurgio Juozapaičio, Zitos Bružaitės, Šarūno Nako, Mindaugo Urbaičio, Vytauto V. Jurgučio, Osvaldo Balakausko, Dariaus Kučinsko ir kt. kūriniai įvairių sudėčių ansambliams.

Šiųmetės "Gaidos" naujiena - kviestinio festivalio kompozitoriaus pristatymas. Turiningoje šių metų programoje skambės keturios italų kompozitoriaus Luca’os Francesconi kompozicijos. Luca Francesconi, kaip ir Wolfgangas Rihmas Vokietijoje ar kažkada Gerardas Grisey Prancūzijoje šiandien simbolizuoja naująją kompozitorių kartą, kuri pratęsia Europos muzikos tradiciją atmesdama bet kokį naujosios muzikos dogmatiškumą. Jo muzika iš Europos muzikos konteksto išsiskiria savo ypatingu komunikavimu su klausytojais, paveikia dramaturgija. "Gaidoje" Nacionalinis simfoninis orkestras atliks L. Francesconi simfoninę kompoziciją "Cobalt, Scarlet" (2000), "Gaida Ensemble" - kūrinį "Etymo" (1994), švedų "KammarensembleN" - fortepijono koncertą "Islands" (1992), o "Arditti" kvartetas - Kvartetą Nr. 3 "Mirrors" ("Veidrodžiai", 1993).

Festivalyje laukiama ir dar kelių užsienio kompozitorių. Su savo ansambliu atvyks ir kūrinių, padariusių perversmą naujoje muzikoje bei skelbusių postmoderniosios muzikos pradžią, retrospektyvą pateiks pats G. Bryarsas. Kartu su Švedijos "KammarensembleN" laukiama ir kompozitoriaus Klaso Torstenssono (į programą įtrauktas jo kūrinys "Aurora Borealis"). O kartu su R. ir Z. Ibelhauptais, į savo pirmąjį "Gaidos" rečitalį įtraukusiais Eugeniuszo Knapiko "Tha’Munnot Waste No Time" (1998), muzikuos ir pats E. Knapikas.

Viena talentingiausių Ukrainos kompozitorių Ala Zagajkevič Vilniuje, Rusų dramos teatre, turėtų pristatyti multimedijų kūrinį - kamerinę operą "Skaičiai ir vėjas" (1999), sukurtą ukrainiečių poeto Mykolos Vorobjovo poezijos ir tapybos motyvais (scenografijos pagrindas - trimatė vaizdo projekcija). Šis kūrinys parašytas prieš ketverius metus, gavus Ukrainos prezidento stupendiją. Pasak A. Zagajkevič bičiulio ir kolegos Š. Nako, "ši kamerinė opera - tai netipinis muzikinis teatras, kuriame nesilaikoma "operos dėžutės" standartų. Kūrinys įdomus jau vien dėl to, kad šiuolaikinės operos į Vilnių atvežamos itin retai, o čia dar moters darbas!".

Pagrindinę šių metų festivalio programą lydi turininga edukacinė programa: beveik prieš kiekvieną festivalio koncertą vyks susitikimai su kompozitoriais ir atlikėjais. "Arditti" kvartetas ir "Orkest de Volharding" surengs atviras repeticijas (olandų ansamblis žada atlikti specialiai ansambliui sukomponuotus studijuojančių lietuvių kompozitorių kūrinius), vyks susitikimai su kompozitoriais Luca Francesconi bei Gavinu Bryarsu, paskaitos, diskusijos ir t.t.

Festivalio metu numatyta ir tradicinė lietuvių bei lenkų muzikologų konferencija "Muzika muzikoje: įtakos, sąveikos, apraiškos". Taip pat bus pristatytas pirmasis Lietuvoje išleistas SACD (super audio CD) - Vytauto V. Jurgučio "Garso kaukės", kurį į pasaulį paleido švedų įrašų kompanija "Caaprice". Festivalis laukia daug svečių, tarp jų ir užsienio žiniasklaidos bei muzikos kritikos atstovų.

Svarbiausi festivalio renginiai vyks Nacionalinėje filharmonijoje, Operos ir baleto teatre, Rusų dramos teatre ir Vilniaus rotušėje. Bilietai į visus koncertus parduodami Filharmonijos kasose (taikomos įvairios nuolaidos). Daugiau informacijos galima rasti interneto tinklalapyje www.mic.lt.

Parengta pagal "Gaidos" inf.