Muzika

"Vėl" atkeliavo į Lietuvą

nauji leidiniai

iliustracija
CD "Vėl" kūrėjai ir atlikėjai
A. Rakausko nuotr.

Vos tik pasibaigus "Gaidos" festivaliui ir dar nenuslūgus jo aptarimų įkarščiui, lapkričio 5 d. Chodkevičių rūmuose visuomenei buvo pristatytas dar vienas lietuvių šiuolaikinės muzikos "opusas" – šįkart naujos kompaktinės plokštelės pavidalu. Plokštelėje įamžinti kompozitorių Onutės Narbutaitės, Broniaus Kutavičiaus, Osvaldo Balakausko, Remigijaus Merkelio ir Mindaugo Urbaičio kūriniai. Šių kompozitorių muzika – bemaž kiekvienos "Gaidos" viešnia, o kelių leidinyje įrašytų kompozicijų premjeros prieš keletą metų kaip tik ir įvyko šiame festivalyje.

Užsienio kompanijos vis dažniau atkreipia dėmesį į lietuvių muzikinę kūrybą, o ji CD pavidalu pasiekia mus iš svetur. Tokių projektų iniciatoriais, o vėliau tarpininkais ir daliniais įgyvendintojais tampa muzikos atlikėjai, savo interpretacinį balsą siekiantys įtvirtinti naujomis originaliomis kompozicijomis ir sudėti iš jų sau patrauklų repertuarą. Panašios intencijos lėmė ir šios kompaktinės plokštelės, kurią išleido garsi britų firma "Guild", atsiradimą. Leidinio pavadinimas "Vėl" apibendrina O. Narbutaitės, B. Kutavičiaus, O. Balakausko, R. Merkelio ir M. Urbaičio kamerinės muzikos kompoziciją, sudarytą iš 1991–2001 m. parašytų kūrinių.

Šių autorių opusus surinko, o iš dalies ir inspiravo altininkės Audronės Pšibilskienės suburtas tarptautinis kamerinis ansamblis, kuriame kartu su ja grojo (savo sceninę veiklą altininkė jau baigė, ją ėmėsi pakeisti Gediminas Dačinskas) smuikininkė Ingrida Armonatė, fleitininkas Carstenas Hustedtas (Vokietija) bei pianistė Ute Stoeclin (Šveicarija). Po ansamblio gastrolių Šveicarijoje ir Vokietijoje atsirado puiki proga įrašyti šešis lietuvių kompozitorių kūrinius Vokietijos pietvakarių radijo Hanso Rosbaudo garso įrašų studijoje. Visų minėtų kompozitorių kamerinių kūrinių vertė nesukėlė abejonių nei patiems atlikėjams, nei plokštelės rengėjams, nei leidėjams.

Dauguma kūrinių parašyti fleitai, altui ir smuikui – O. Narbutaitės "Winterserenade", B. Kutavičiaus "Aštuonios Stasio miniatiūros", R. Merkelio "FlaVio" ir M. Urbaičio "Der Fall Wagner", o O. Balakausko "Rex Re" bei O. Narbutaitės "Mozartsommer" – taip pat šiems instrumentams ir fortepijonui. Į CD įrašyti kūriniai aprėpia dešimtmetį, kai mūsų valstybė grįžo į Europos erdvę, taip gimė ir plokštelės pavadinimas. Ute Stoeclin leidinio knygelėje rašo: "Čia įrašyti penkių Lietuvos kompozitorių darbai reprezentuoja naują savo krašto muziką, sukurtą 1991–2001 metais – laikmečiu, kai Europoje sklandė optimistinė dvasia ir naujos pradžios nuojauta. Per pastaruosius metus Baltijos šalys vis akivaizdžiau iš pakraščio sugrįžta į Vakarų kultūros sąmonę. Šis atsinaujinimo polėkis ženklina sugrįžimą į vidurio Europos mąstymą, į Europos viziją, kurioje išryškėja senojo žemyno kultūros samprata, ir tuo pačiu žodis "vėl" čia atranda savo prasmę."

Į oficialų kompaktinės plokštelės "Vėl" pristatymą, kurį maloniai sutiko paremti Muzikų rėmimo fondas, susirinko daug publikos. Specialiai iš Šveicarijos ir Vokietijos atvykę U. Stoeclin bei C. Hustedtas prisipažino, jog lietuvių kamerinė muzika, su kuria jiems teko palyginti neseniai susipažinti, prasmingai praturtino jų patirtį bei dvasinį pasaulį, o svarbiausia – jame pasėjo norą ir toliau likti ištikimais lietuvių muzikos bičiuliais.

Vytautė Markeliūnienė