Muzika

Osvaldo Balakausko operos premjera festivalyje "Varšuvos ruduo"

kronika

XX a. operos istorijoje būta radikalių iššūkių žanro istorinei atminčiai bei tradicijoms, kalbėta net apie jos mirtį. Kita vertus, buvo ir tebėra rašomos operos, tęsiančios, plėtojančios arba transformuojančios ilgaamžes tradicijas. Šiemet savo požiūrį į jas pateikė pirmą kartą šį žanrą išbandęs Osvaldas Balakauskas. Jo operos "La Lointaine" premjera rugsėjo 22-23 d. įvyko festivalyje "Varšuvos ruduo".

"Jau kurį laiką nešioju mintį, kad opera vis dėlto yra įdomus dalykas ir kad ji visai nesiruošia mirti, kaip pranašavo avangardistai, - prisipažįsta kompozitorius. - Pagaliau atėjo konkretus pasiūlymas iš "Varšuvos rudens" ("Warsaw Autumn") festivalio direkcijos, nurodantis temą ir apimtį, garantuojantis pastatymą, ir miglota svajonė įgavo pavidalą."

Festivalio rengėjai sumanė trijų kamerinių operų vakarą, kuriame trys kompozitoriai atsilieptų į idėjas, dėstomas Czesławo Miłoszo knygoje "Ulro žemė" (tai supaprastintai reikštų "Kančių žemė"). Pagal šį projektą, kiekvienas iš jų turėtų papasakoti savo istoriją per trijų knygoje aprašomų istorinių asmenybių - britų poeto ir dailininko Williamo Blake`o, švedų teosofo Emanuelio Swedenborgo ir poeto Oskaro Milašiaus - gyvenimo, kūrybos, minčių prizmę.

"Suprantama, man teko Milašius, jo poeziją jau esu panaudojęs rašydamas kūrinį "Le silence", - festivalio rengėjų sprendimu nesistebi Balakauskas. Opera kamerinė: trys vokalinės partijos, skirtos sopranui (Tolimoji), tenorui (Poetas) ir baritonui (Liudininkas), palydimos devynių instrumentų ansamblio. Visą akustinį ansamblį lydi elektroakustinis sluoksnis iš įrašo, įžangoje bei dviejose intermedijose tampantis muzikiniu komentaru.

Tekstą sudaro vien prancūziškos Milašiaus eilės apie meilę, vos pastebimai brėžiančios nuotaikų trajektoriją nuo idealizmo iki nusivylimo. Taigi jokio siužeto, jokio veiksmo. Apie pastatymą apskritai negalvoju. Paryžiuje mačiau Bobo Wilsono režisuotą Philipo Glasso operą "Einstein on the Beach" ir supratau, kad bet kokią muziką galima "pastatyti" scenoje. O kokia muzika? Melodinga, iš esmės konsonantiška..."

Festivalyje "Varšuvos ruduo" naujoji opera buvo rodoma Mažajame teatre. Lietuvoje operos premjera (koncertinis variantas) įvyks spalio 15 d. festivalyje "Gaida". Tolimosios partiją dainuos Judita Leitaitė, Poeto - Audrius Rubežius, Liudininko - Ignas Misiūra-Tumanovas. Atlikimui vadovaus Donatas Katkus.

LMILC inf.