Muzika

Paskelbti geriausi lietuvių muzikos metų kūriniai

kronika

iliustracija
Onutė Narbutaitė
A. Rakausko nuotr.

Vasario 10 d. Vilniaus rotušėje iškilmingai paskelbti geriausi 2004 metų lietuvių muzikos kūriniai ir apdovanoti jų autoriai.

Lietuvos kompozitorių sąjungos organizuojami geriausių metų kūrinių rinkimai vyko jau ketvirtą kartą. Devynių muzikos atlikėjų ir muzikologų komisija (pirmininkė – pianistė Rūta Ibelhauptienė), stebėjusi ir vertinusi 2004 m. lietuvių muzikos premjeras, iš beveik šimto kūrinių išrinko laimėtojus penkiose kategorijose: simfoninės muzikos, muzikinio teatro, kamerinių, chorinių ir elektroakustinių kūrinių. Premijų dydis skirtingose kategorijose – nuo 1000 iki 5000 Lt.

Komisijos nuomone, praėjusiais metais galėjome išgirsti kaip reta daug įdomių ir kokybiškų lietuvių kompozitorių simfoninių kūrinių premjerų. Vis dėlto išraiškos jėga, monumentalumu ir ryškia meninės individualybės žyme iš visų išsiskyrė Onutės Narbutaitės simfoninis-oratorinis ciklas "Tres Dei Matris Symphoniae". Jis ir tapo simfoninių kūrinių kategorijos laimėtoju. Ši kompozicija buvo parašyta Brandenburgo valstybinio orkestro užsakymu, jos premjera pradėjo "Musikfesttage an der Oder" festivalį Frankfurte prie Oderio.

Negausios sceninių kūrinių kategorijos laimėtoju tapo Vykinto Baltako muzikinio teatro veikalas "Cantio", jo režisierius – Oskaras Koršunovas, neabejotinai prisidėjęs prie šio kūrinio sėkmės. "Cantio" buvo sukurtas Miuncheno bienalės užsakymu, ten ir įvyko jo premjera. Lietuvos publikai šis veikalas buvo pristatytas "Gaidos" festivalyje (kaip ir premijuotasis Onutės Narbutaitės kūrinys).

Pačioje gausiausioje kamerinių kūrinių kategorijoje sėkmė lydėjo jaunos kompozitorės Justės Janulytės kompoziciją "Balta muzika", Jos premjerą atliko Vytauto Lukočiaus diriguojamas Šv. Kristoforo kamerinis orkestras, itin daug dėmesio skiriantis lietuvių autorių (tarp jų – ir pačių jauniausių) kūrybai.

Geriausia chorine kompozicija išrinktos Vaclovo Augustino "Lux aeterna" premjerą "Gaidos" festivalyje atliko autoriaus vadovaujamas choras "Jauna muzika".

iliustracija
Algirdas Martinaitis
V. Inčiūtės nuotr.

Elektroakustinių kūrinių kategorijos laimėtoju paskelbtas Algirdo Martinaičio multimedijinis performansas "Teisingojo žodžio malda". Jo pagrindas ir įkvėpimo šaltinis – įsimintinas ir ne vieną šokiravęs prieš keliolika metų vykusio "Poezijos pavasario" epizodas, kai Sigitas Geda skaitė savo to paties pavadinimo eilėraštį Vilniaus Šv. Jonų bažnyčioje (kūrinio vaizdo projekcijos autorius – Alvydas Lukys, premjera įvyko "Jaunos muzikos" festivalyje).

Jau antrą kartą buvo apdovanojami ne tik kompozitoriai, bet ir muzikologai, muzikos kritikai, žurnalistai, kuriantys tekstus apie muziką. Šiemet jų darbus vertino muzikologai Ona Narbutienė, Edmundas Gedgaudas, Daiva Parulskienė, kompozitorius Mindaugas Urbaitis.

Premiją už fundamentalius muzikos tyrimus pasidalijo dvi muzikologės – Daiva Kšanienė už knygą "Muzika Mažojoje Lietuvoje" bei Jūratė Burokaitė už spalvingą kompozitoriaus portretą "Jurgis Karnavičius".

Už įžvalgią ir įtaigią muzikos kritiką premiją gavo Eglė Gudžinskaitė, savaitraščio "Literatūra ir menas" muzikos redaktorė.

Premija už lietuvių muzikos propagavimą įteikta kompozitoriui Šarūnui Nakui, sukūrusiam unikalų Lietuvos muzikos istorijos ciklą radijo laidoje "Garsai ir blyksniai".

Renginyje Rotušėje griežė Lietuvos kamerinis orkestras, diriguojamas Vytauto Lukočiaus. Buvo atlikta lietuviškos muzikos kameriniam orkestrui retrospektyva – pradedant 2004 m. kūryba ir prisimenant tuos įsimintinus kūrinius, kurie buvo parašyti prieš dešimt ar trisdešimt metų (skambėjo Vytauto Barkausko, Jurgio Juozapaičio, Nomedos Valančiūtės, Broniaus Kutavičiaus, Algirdo Martinaičio kompozicijos).

Premijas geriausiems muzikos kūriniams ir muzikologų darbams įsteigė ir šį renginį rėmė AB "Achema", AB "Lietuvos geležinkeliai", Sauliaus Karoso labdaros ir paramos fondas, Lietuvos autorių teisių gynimo asociacija, Vytauto Landsbergio fondas, UAB "Naujosios komunikacijos prekyba".

LMILC inf.