7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Šiuolaikinis cirkas – ne tik fizinis veiksmas

Pokalbis su oro akrobate Elena Kosovec

Ignas Zalieckas
Nr. 15 (1422), 2022-04-15
Teatras
Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.

Oro akrobatė Elena Kosovec cirko disciplinų įgūdžius tobulino Rogelio Rivelio cirko mokykloje Barselonoje, 2019 m. baigė jungtinį CNAC (Prancūzija) ir ESAC (Belgija) aukštųjų cirko mokyklų cirko dramaturgijos kursą, taip pat „Gravity Circus“ OMIC intensyvų kursą, skirtą oro akrobatams, ir Emiliano Rono profesionalų virvės kursą Barselonoje. 2015 m. kartu su bendraminčiais įkūrė oro akrobatikos grupę „Insomnis“, 2016 m. – šiuolaikinio cirko trupę „Taigi cirkas“. Sukūrė tokius darbus kaip „Try Again“ (kartu su Konstantinu Kosovecu, 2017), „Eižėjimas“ (kartu su Kosovecu ir Lina Puodžiukaite-Lanauskiene, 2019) „Nionia“ (2020) ir kt. Yra Šiuolaikinio cirko asociacijos vadovė.

 

Kodėl pasirinkote oro akrobatiką ir cirką, o ne šiuolaikinį šokį – su šios srities kūrėjais taip pat esate dirbusi?

Oro akrobatiką pasirinkau beveik atsitiktinai, nes tam buvo palankios sąlygos – sutikau būtent šią discipliną praktikuojančius žmones. Pradėjusi judėti daug visko išbandžiau – ir kapueirą, ir šiuolaikinį šokį, tačiau atradusi cirką supratau, kad čia dera mano naujai atrasta meilė judesiui ir sena meilė teatro scenai. Nemažai įtakos turėjo ir festivaliai bei edukaciniai renginiai, į kuriuos patekau vos tik pradėjusi domėtis cirku: įvairiose dirbtuvėse supratau, kad šiuolaikinis cirkas yra ne tik fizinis veiksmas, jame galiu realizuotis ir kaip menininkė, ir kaip vadybininkė. Be to, cirko bendruomenė visame pasaulyje yra tokia šilta, kad joje norisi likti.

 

Kiek kurdama cirko pasirodymus domitės šiuolaikiniu šokiu ar kitomis meno sritimis ir medijomis?
Domiuosi viskuo, kas atrodo tinkama kuriamo darbo idėjai sustiprinti. Kartais skaitau mitus, kartais einu į šokių su aukštakulniais pamokas, kartais filmuoju vaizdo įrašus. Tikiu, kad tik nebijodamas naudotis visais savo turimais gebėjimais ir įrankiais menininkas gali sukurti darbą, maksimaliai atspindintį jo vidinį pasaulį. Niekada nežinai, ko kūrybos procese prireiks, – man didžiulis malonumas gaudyti atsirandančius impulsus ir nebijoti pasukti ten, kur pataria nuojauta. Pradėjau vadinti save kūrėja tada, kai patikėjau savo intuicija.

 

Kas lėmė, kad iš visų disciplinų pasirinkote virvę ir oro akrobatiką?

Kaip jau sakiau, iš dalies tai lėmė atsitiktinumas – sutikau tuo metu dar būsimą savo vyrą Konstantiną Kosovecą, kuris jau daugiau nei dešimtmetį užsiima oro akrobatika. Išbandžiusi šią discipliną supratau, kad noriu tuo užsiimti profesionaliai, ir tam reikėjo sukurti sąlygas. Susipažinau su Izabele Kuzelyte, tuo metu dar pradedančia oro akrobate, radome salę, ji išmokė mane oro akrobatikos pradmenų, kartu su ja atradau judėjimo ore džiaugsmą. Šiuo metu su Konstantinu ir Izabele treniruojamės ir kuriame kartu – labai vertinu mūsų draugystę.

 

O dėl virvės – pradėjau nuo šilkų, tačiau jų man buvo per daug, virvės estetika pasirodė švaresnė, šiuolaikiškesnė. Man bet koks cirko pasirodymas yra apie žmogų, o ne apie rekvizitą – su virve atradau geriausią balansą.

 

Esate Lietuvos šiuolaikinio cirko asociacijos (ŠCA) steigėja ir pirmininkė. Kaip vertinate šiandieninę cirko situaciją Lietuvoje?

Matau stabilų situacijos gerėjimą. Per pastaruosius metus Lietuvoje atsirado grupė nuolat ir profesionaliai kuriančių šiuolaikinio cirko artistų, kuriami cirko spektakliai, vyksta cirko edukacija, jau yra vadybininkų, dirbančių būtent su šiuolaikiniu cirku. Šiuolaikinio cirko bendruomenė Lietuvoje vis dar maža, tačiau jau perėjome tą stadiją, kai viskas, ką turėjome, buvo entuziazmas. Lietuvos šiuolaikinio cirko bendruomenė bendrauja ir bendradarbiauja su užsienio cirko kūrėjais, aktyviai ieško edukacijos galimybių. Manau, svarbiausias pastarųjų metų įvykis yra šiuolaikinio cirko centro „Cirko Sapiens“ įkūrimas – tik atsiradus šiai vietai prasidėjo edukacinių renginių cirko artistams banga, ėmėme daugiau kontaktuoti tarpusavyje, pajutome bendruomeniškumo jausmą; tai vieta, kurioje šiuolaikinio cirko bendruomenė jaučiasi kaip namie. Ten vyksta didžioji dalis visų ŠCA rengiamų projektų, be galo džiaugiuosi mūsų bendradarbiavimu ir tikiuosi, kad galėsime ir toliau vystytis ir augti kartu.

 

Vis dar egzistuoja siauras cirko, kaip pramogos, suvokimas. Ar pastaraisiais metais tai keičiasi?

Manau, tam tikro sluoksnio žiūrovų požiūris pradėjo keistis jau seniai, nuo pat festivalio „Naujojo cirko savaitgalis“ (nuo 2021 m. – „Helium“) pradžios. Kurį laiką tai buvo sostinės šiuolaikinio meno žinovų privilegija. Aktyviai šį darbą pratęsė cirko festivalis „Cirkuliacija“, kuriam pavyko parodyti šiuolaikinį cirką toms visuomenės grupėms, kurios pačios jo niekada nerastų. Tai milžiniškas šių festivalių vadovų nuopelnas. Tačiau turiu paminėti, kad cirkas kai kuriuose kontekstuose vis dar yra ir bus pramoga – ir tai visiškai normalu. Sektoriaus vystymuisi svarbus meno ir komercijos balansas.

 

Kiek užsiimate žiūrovų edukacija? Ar stengiatės juos patraukti kitais būdais?

Nuoširdžiai prisipažinsiu, kad žiūrovų edukacija nėra mano pagrindinė veiklos sritis. Šiuo metu mano, kaip ŠCA vadovės, svarbiausias tikslas – cirko bendruomenės gerovė ir progresavimas. Kaip jau minėjau, Lietuvoje turime tikrų žiūrovų pritraukimo profesionalų. Kaip kūrėja norėčiau tuo užsiimti daugiau. Žaviuosi lietuvių šiuolaikinio šokio atstovų drąsa ir novatoriškais sprendimais – manau, cirko bendruomenė turi ko iš jų pasimokyti. Mūsų šalyje šiuolaikinis cirkas plėtojosi gan neįprastai – pirma atsirado festivaliai, rodantys kokybiškus šiuolaikinio cirko spektaklius, ir tik po to susikūrė vietinių artistų bendruomenė. Kaip artistai atėjome tiesiai į teatro salę – manau, galėtume dažniau iš jos išeiti. Žinia, kai kalbama apie cirko pasirodymus, visada kyla techninių klausimų, bet viskas išsprendžiama turint pakankamai išteklių ir vaizduotės. 

 

Kokias kūrybines temas, idėjas dabar plėtojate?

Šiuo metu kartu su „Taigi cirkas“ trupe ruošiame premjerai darbą „Up to this point“ – spektaklio idėja kilo ieškant sąlyčio taškų tarp trijų skirtingų cirko artistų praktikų. Šis darbas atsirado iš mūsų kūnų, iš to, kaip jie keičiasi per praktiką: šiuo metu nuėjome gan toli nagrinėdami ryšį ir sąmoningumą. Taip pat grįžtu prie savo solinio darbo „Nionia“, kurio pagrindinis tyrimo objektas – „vidinio vaiko“ samprata. Šis darbas iš dalies autobiografinis, iš dalies – kilęs iš kolektyvinės pasąmonės tyrinėjimo. Kuo toliau, tuo labiau mano darbuose ryškėja tendencija: kad ir nuo ko pradėčiau, galų gale prieinu prie archetipų. Mano kūrybai labai didelę įtaką turi analitinė psichologija, Jungas. Psichinės sveikatos tema man labai svarbi ir artima, stengiuosi, kad tai atspindėtų ir mano kūryba.

 

Dėkoju už pokalbį.

Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Nionia“. D. Putino nuotr.
Elena Kosovec ir Konstantinas Kosovecas pasirodyme „Try Again“. D. Matvejevo nuotr.
Elena Kosovec ir Konstantinas Kosovecas pasirodyme „Try Again“. D. Matvejevo nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Try Again“. D. Matvejevo nuotr.
Elena Kosovec pasirodyme „Try Again“. D. Matvejevo nuotr.
Elena Kosovec performanse „Eižėjimas“. J. Dargytės (Sutemose photography) nuotr.
Elena Kosovec performanse „Eižėjimas“. J. Dargytės (Sutemose photography) nuotr.
Elena Kosovec performanse „Eižėjimas“. J. Dargytės (Sutemose photography) nuotr.
Elena Kosovec performanse „Eižėjimas“. J. Dargytės (Sutemose photography) nuotr.
Elena Kosovec. V. Graužinytės nuotr.
Elena Kosovec. V. Graužinytės nuotr.
Elena Kosovec. M. Plepio nuotr.
Elena Kosovec. M. Plepio nuotr.
Elena Kosovec. J. Dargytės (Sutemose photography) nuotr.
Elena Kosovec. J. Dargytės (Sutemose photography) nuotr.