Rudenį vėl vyks Tarptautinė jaunųjų teatro kritikų konferencija
Šių metų rugsėjo pabaigoje, „Sirenų“ kauksmo apsuptyje, pasigirs ir dar vienas, jau tradiciškai tuo pačiu metu suskambantis balsas: Tarptautinė jaunųjų teatro kritikų konferencija. Lig šiol besiglaudusią po Lietuvos muzikos ir teatro akademijos vėliava, nuo šiemet konferenciją organizuoja Teatro agentūra, įsteigta jaunų teatro kritikų, teatrologų ir teatro vadybininkų. Konferencijos idėjų autoriams ir pagrindiniams organizatoriams nepasikeitus, panašus – tik šiek tiek patobulintas – išlieka ir jos formatas.
Svečiai iš kaimyninių Baltijos šalių
Per pastaruosius ketverius metus tokias temas kaip metateatras, heroizmo revizija, politikos ir teatro sandūros bei teatro ir kino paralelės analizavo bei savo šalių pavyzdžius pristatė jaunieji teatro kritikai ir kitų sričių analitikai iš Lietuvos, Baltarusijos, Bulgarijos, Bosnijos ir Hercegovinos, Čekijos, Estijos, Gruzijos, Lenkijos, Lietuvos, Portugalijos, Prancūzijos, Rusijos, Suomijos, Slovakijos, Turkijos, Ukrainos, Vengrijos ir Vokietijos. Rugsėjo 24–26 d. nuo ryto iki vėlyvos popietės Lietuvos ir užsienio teatro kritikai skaitys pranešimus ir, moderuojant žymiems teatro profesionalams iš Latvijos bei Estijos, aptars juos su konferencijos klausytojais. Tarptautinė jaunųjų teatro kritikų konferencija šįmet vyks teatro „Meno fortas“ patalpose, Bernardinų g. 8/8.
Latviams atstovaus Zane Kreicberga, Latvijoje baigusi teatro režisūros ir teatrologijos studijas, šiuo metu Latvijos kultūros akademijoje dėstanti šiuolaikinio teatro ir teatro vadybos teoriją ir praktiką. Kreicberga yra viena iš Naujojo teatro instituto įkūrėjų ir kuratorių, tarptautinio šiuolaikinio teatro festivalio „Homo Novus“ įkūrėja ir organizatorė. Iš Estijos laukiama atvykstant teatrologo, ilgamečio Estų teatro agentūros komandos nario Otto Karulino, pernai pradėjusio dirbti ir tęsiančio veiklą kaip Estijos kultūros žurnalo „Sirp“ vyriausiasis redaktorius.
Iškoduojant temą
Šiemetinės – jau penktosios – konferencijos tema slepiasi po kodiniu pavadinimu „ctr+txt“. Tai žodžių „control“ ir „text“ santrumpos, savotiškai apeliuojančios į pagrindinį šiandienos teatro kritiko darbo įrankio – kompiuterio klaviatūros – klavišų junginius, sukuriančius atitinkamą veiksmą. Šiemet konferencijos veiksmas suksis aplink pačią teatro kritiką. Pasirinkę tokią potemę kaip „Galios žaidimai: Kritika – Teatras – Valstybė (angl. state)“, renginio organizatoriai kviečia nagrinėti kritinių tekstų įtaką teatro procesams bei teatro ir kitų veiksnių įtaką kritiniams tekstams.
Prieš porą metų pakalbėję teatro ir politikos susidūrimų temomis, jaunieji teatro kritikai ir šiemet grįžta prie panašių klausimų, tik šįkart labiau susitelkiama į kritikos vaidmenį. Kiekviena šalis turi kritikos tradicijas ir istoriją – kaip ir kiekviena šalis turi specifinę šiandieninės kritikos situaciją. Kritika, turinti nuolatinį ryšį su teatru, į komandą gauna trečią elementą: state. Anglų kalba šis žodis gali reikšti tiek „valstybė“, tiek „būsena“. Taigi, šiemet konferencija sieks nagrinėti tokius klausimus: kokia yra šiandieninė teatro kritikos būsena? Koks jos vaidmuo teatro galios žaidimuose? Ar teatro kritika yra svarbi... valstybei? Ar ji svarbi žiūrovams, teatro kūrėjams? Ar ji turi įtakos „valstybės mastu“? Ar teatras renkasi kalbėti kritiškai apie valstybę? Ar jis apeliuoja į teatro kritikus? O gal kritika – tai nuolatinė (ar dabartinė) teatro būsena?
Informacija apie pranešėjus ir konferencijos programa – netrukus internetinėje svetainėje www.theatreconference.wordpress.com