7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Olivier Messiaeno muzikos festivalis Prancūzijos Alpėse

Įspūdžiai iš koncertų, skirtų muzikinės ekologijos pranašui

Yolita René-Šegždaitė
Nr. 28 (1393), 2021-09-17
Muzika
Orkestras „Le Balcon“, dirigentas Maxime Pascal. Y. René nuotr.
Orkestras „Le Balcon“, dirigentas Maxime Pascal. Y. René nuotr.

„Muzika – laiko dalis, atkarpa, kaip ir mūsų gyvenimas, o Gamta visada nuostabi, visada neaprėpiama, visada atsinaujinanti, neišsenkamas spalvų ir garsų lobynas: ritmai ir formos, nepakeičiamas pilnatvės modelis ir nuolatinis kitimas. Gamta yra pati aukščiausia versmė!“ – yra sakęs Olivier Messiaenas.

Kompozitorius, susidomėjęs Mikalojaus Konstantino Čiurlionio muzika, vadino save jo „dvasiniu broliu“ (laiške muzikologui Vytautui Landsbergiui), abiejų kompozitorių kūrybą sieja stiprus ryšys su gamta.

Messiaenas teigė, kad muzika egzistavo nuo neatmenamų laikų, dar prieš žmonijos kurtas melodijas jau egzistavo spalvingos paukščių giesmės. Būdamas dvidešimties, Messiaenas gamtoje pirmąkart pradėjo užsirašinėti vieversio giesmes, tuomet dar negalėdamas jo įvardyti. Labiausiai žinomas Messiaeno kūrinys „Paukščių katalogas“ („Catalogue d’oiseaux“, 1956–1958), sudarytas iš 13 kompozicijų, trunkantis tris valandas. Anksčiau sukurtas „Paukščių pabudimas“ („Réveil des Oiseaux“, 1953) yra pirmas muzikos istorijoje „ekologiškas“ kūrinys, kuriame skamba 39 Prancūzijoje gyvenančių paukščių rūšys. 1962 m. lankydamasis Japonijoje, kompozitorius užsirašinėjo ir ten esančių vietinių paukščių giesmes. Messiaenas sakė: „Kiekvienas šiuolaikinis muzikantas galėtų daug atrasti klausydamas ir užrašydamas gamtos garsus, sekdamas atmosferos vibracijas, garsų, pasklidusių ore aukštuose kalnuose, harmoniją.“ Messiaeno muzika darė ir tebedaro didelę įtaką pasaulio ir Lietuvos kompozitoriams.

Nuo liepos 23 iki rugpjūčio 1 dienos La Grave, miestelyje Prancūzijos Alpėse, vyko 23-iasis Olivier Messiaeno muzikos festivalis. Šių metų festivalio programa buvo ypač turtinga, įvyko ir vienas unikalus istorinis koncertas. Festivalio direktorius Bruno Messina subūrė didžiulę technikų ir garso inžinierių komandą priešais Meije kalno ledyną ir įgyvendino kompozitoriaus svajonę, nors ir po jo mirties, atlikti kūrinį „Ir aš laukiu mirusiųjų prisikėlimo“ („Et exspecto resurrectionem mortuorum“, 1965) pučiamiesiems ir perkusijai Alpėse.

Orkestras „Le Balcon“, diriguojamas Maxime’o Pascalio, grojo 2400 metrų aukštyje, priešais Meije ledyną, po atviru dangumi. Muzikantai ir koncerto klausytojai ten pasikelti galėjo tik keltuvais, kaip ir instrumentai bei įranga. Dėl nenuspėjamų meteorologinių sąlygų tokioje erdvėje koncertas taip niekada ir neįvyko, o 2015 m. suplanuoto koncerto surengti neleido blogas oras. Šių metų liepos 31-osios rytą į generalinę repeticiją besirenkančius muzikantus pasitiko saulė, bet prieš koncertą, numatytą vidudienį, pradėjo kilti tiršta rūko masė. Po lietaus „preliudo“ koncertas vis dėlto prasidėjo.

Pirmoje kūrinio dalyje „Iš bedugnės gelmių šaukiu tave, Viešpatie: išklausyk mano balsą“ (Psalmė 130) valtornų garsai susijungė su perkusija, karvių varpais ir gongais – su kuo asocijuojasi kalnuose girdimi garsai. Deja, lietui nutraukus ketvirtos dalies pabaigą, nebuvo lemta išgirsti ir penktos kūrinio dalies.

Antroje koncerto dalyje oro sąlygos nepagerėjo. „Šauksmas tarp žvaigždžių“ iš kūrinio „Žvaigždžių kanjonai“ (1974) valtorna solo vis dėlto grojo ir, nepaisant lietaus, buvo daromas istorinio atlikimo įrašas, nors publika jau buvo išsiskirsčiusi.

Šis momentas priminė festivalio atidarymo koncerte skambėjusį Toru Takemitsu kūrinį fortepijonui „Rain tree sketch II“ („Lietaus medžio eskizas II“), skirtą Messiaeno atminimui. Japonų kompozitoriaus Takemitsu opuse girdėti krentantys nuo medžių lietaus lašai, lietui jau pasibaigus. Šis, pirmas festivalio koncertas, įvyko Messiaeno namuose Alpėse, Izero (Isère) regione, kur kompozitorius praleisdavo savo vasaras, klausydamasis ir užsirašinėdamas gamtos garsus. Messiaenas išreiškė ypatingą prisirišimą prie Meije ledyno, kur lankydavosi nuo 1950 metų, dar su savo tėvais: „Esu prancūzas kalnietis (...). Nerandu pakankamo epiteto, kuris galėtų išreikšti tos vietos saulėtekį ir saulėlydį. Jis ne toks garsus kaip Monblanas, bet grynesnis, labiau atsiskyręs ir dar neužterštas civilizacijos.“

Festivalio koncertai vyksta skirtingose regiono vietose. Siaurais kalnų keliais yra valanda kelio nuo La Gravo, Huezo slidinėjimo kurorto (Alpe d’Huez), kur Sniego Dievo Motinos bažnyčioje buvo grojama Messiaeno muzika vargonams – Maria Magdalena Kaczor atliko „Meditacijas“. Šie vargonai, pagaminti 1978 m. garsaus prancūzų vargonų meistro Jeano Guillou ir suprojektuoti bažnyčios architekto, atrodo kaip plaštaka.

Festivalio uždarymo koncertas vyko La Gravo XI a. romaniškoje bažnyčioje. Pianistas Roger Muraro – iškilus Messiaeno muzikos žinovas – skambino monumentalų opusą „Dvidešimt žvilgsnių į Kūdikėlį Jėzų“ (1944). „Dar labiau nei kituose kūriniuose, čia ieškojau mistinės meilės kalbos“, – sakė kompozitorius. Daugiau kaip dvi valandas trunkančią muziką R. Muraro grojo be pertraukos.

R. Muraro, baigęs konservatoriją, mokėsi pas Messiaeną, grodavo jo kūrinius pačiam autoriui, gavo daug naudingų patarimų ir iš kompozitoriaus žmonos pianistės Yvonne Loriod (kūrinys jai ir dedikuotas). Y. Loriod atliko pasaulinę opuso premjerą 1945 m., „Gaveau“ koncertų salėje Paryžiuje. „Kompozitorius nemėgo daug kalbėti, aš jį ilgai stebėdavau“, – prisimena R. Muraro, kurį taip pat įkvėpė kompozitoriaus namus supanti gamta, jos spalvos. Messiaenas pianistą išklausydavo, padrąsindavo eiti tolyn.

R. Muraro yra ne kartą koncertavęs ir Lietuvoje, grojo su Lietuvos nacionaliniu ir valstybiniu simfoniniais orkestrais, solo atliko ir žymųjį Messiaeno „Dvidešimt žvilgsnių į Kūdikėlį Jėzų“ bei kitus kūrinius.

Orkestras „Le Balcon“, dirigentas Maxime Pascal. Y. René nuotr.
Orkestras „Le Balcon“, dirigentas Maxime Pascal. Y. René nuotr.
Alpe d’Huez bažnyčios vargonai. Y. René nuotr.
Alpe d’Huez bažnyčios vargonai. Y. René nuotr.
Roger Muraro. Y. René nuotr.
Roger Muraro. Y. René nuotr.
Roger Muraro. Y. René nuotr.
Roger Muraro. Y. René nuotr.