7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

PAREMKITE
7 meno dienas
SMS žinute

Festivalio „Gaida“ spaudos konferencijoje pristatyti dar negirdėti programos akcentai ir kitos įdomybės

Rengėjų inf.
Nr. 32 (1269), 2018-10-12
Muzika Anonsai
Julia Wolfe. Organizatorių nuotr.
Julia Wolfe. Organizatorių nuotr.

Festivalio GAIDA 2018 programoje netrūksta nei garsių vardų, nei įdomių projektų, nei naujų lietuviškų kūrinių pristatymų. Tačiau festivalio spaudos konferencijoje atskleisti dar keli nežinomieji bei iki šiol neminėti programos akcentai. Didžiausio Baltijos šalyse šiuolaikinės muzikos festivalio GAIDA kvietimu į Lietuvą atvyksta viena garsiausių šių dienų JAV kompozitorių Julia Wolfe, žymusis suomių orkestrinės muzikos kūrėjas Magnusas Lindbergas bei legendinis amerikiečių menininkas, vizualinių ir garsinių projektų kūrėjas Phillas Niblockas.

 

J. Wolfe yra viena įtakingiausių šių dienų kūrėjų, kartu su savo kolegomis kompozitoriais Michaelu Gordonu ir Davidu Langu įkūrusi jau legendį tapusį ansamblį „Bang on a Can“. 2015 m. kompozitorė buvo apdovanota prestižine Pulicerio premija už koncertinę oratoriją chorui ir instrumentams „Anthracite Fields“. „Muzika pavergia, bet nieko neperdeda. Solidus, gilus darbas“, tuokart rašė „LA Times“. Tarp naujesnių J. Wolfe projektų minėtinas „ilgametražis“ kūrinys „Steel Hammer“ (2009), sukurtas grupei „Bang on a Can All-Stars“ ir dainininkams, taip pat BBC užsakymu parašytas koncertas „riSE and fLY“ kūno perkusijai ir orkestrui. Pastarąjį kūrinį spalio 27 d. girdėsime ir festivalio GAIDA 2018 programoje. Jį atliks įžymus britų perkusininkas Colinas Currie, kuriam specialiai šis kūrinys ir buvo parašytas, ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. Kiti pripažinimą pelnę J. Wolfe kūriniai skambės festivalio GAIDA 2018 koncertuose spalio 24 d., spalio 26 d., spalio 28 d., lapkričio 4 d. ir lapkričio 8 d., o spalio 25 d. vyks susitikimas ir pokalbis su pačia J. Wolfe.

 

Spaudos konferencijoje dalyvavo festivalio meno vadovas Remigijus Merkelys, festivalio projektų kuratorius kompozitorius Vytautas Jurgutis, LMTA rektorius pianistas Zbignevas Ibelhauptas, ansamblio „Synaesthesis“ atstovė Marta Finkelštein ir kompozitoriai Tomas Kutavičius bei Rytis Mažulis. Spaudos konferencijoje R. Merkelys pastebėjo, kad pirmąkart į Lietuvą atvykstantis M. Lindbergas – tikra orkestrinės muzikos garsenybė, mat jam kūrinius užsako patys žymiausi pasaulio orkestrai, o jis jau daugybę metų reziduoja Niujorko filharmonijos ir Londono filharmonijos orkestruose. Tačiau Lietuvos publika iki šiol beveik neturėjo progų gyvai susipažinti su M. Lindbergo muzika, tad festivalis užpildys šią spragą ir leis mūsų publikai ją atrasti ir išsamiau su ja susipažinti.

 

Tiek M. Lindbergo, tiek J. Wolfe pakvietimas į festivalį GAIDA 2018 susijęs ir su tuo, jog šie kūrėjai savo šiemet pažymi savo 60 metų jubiliejus. Legendinis amerikiečių menininkas Phillas Niblokas, kuris taip pat atvyksta į festivalį, šiemet mini savo 85 metų sukaktį. O kitų dviejų kompozitorių, kuriems festivalis irgi skiria dėmesį keliuose koncertuose, jubiliejinės sukaktys taip pat pažymimos visame pasaulyje: Fredericui Rzewskiui – 80 ir Berndui Aloisui Zimmermannui – 100. Be festivalio kviestinių kompozitorių kūrinių, festivalio vadovas pažymėjo ir neeilinį pianisto Luko Geniušo ruošiamą kūrinį – Johno Adamso fortepijoninį koncertą „Century Rolls“.

 

Kartu su pianiste Rūta Riktere įspūdingą Phillipo Glasso „Double Piano Concerto“ premjerą Lietuvoje ruošiantis pianistas Z. Ibelhauptas tvirtino, kad šis kūrinys ne kartą juos nustebino. Tai – nenuilstanti muzika, kokios nė nesitikėtum iš tokio minimalisto, nes joje girdėti tiek Lotynų Amerikos ritmų, tiek džiazo elementų. „Įsivaizduokite Gershwiną kaip minimalistą“, – intrigavo pianistas.

 

Festivalio „Synaesthesis“ atstovė M. Finkelštein juokavo, kad ansamblio nariai ir vėl jaučiasi tarsi „vaikai saldainių parduotuvėje“, mat jiems buvo suteikta laisvė kūrybiškai pažvelgti į ruošiamas programas. Jų koncertai „In Celsius“ ir „In Fahrenheit“, anot M. Finkelštein, atspindi ne geografinius skirtumus, o skirtingų kontinentų skirtingas mąstymo sistemas. Tiesa, abi programos turės ir įdomių kūrybinių inkliuzų. 

 

Spaudos konferencijoje dalyvavęs, pirmąją festivalio lietuviškąją premjerą ruošiantis Tomas Kutavičius džiaugėsi galimybe dirbti puikioje komandoje ir kūrinį rašyti būtent ansambliui „Synaesthesis“. Naują kūrinį specialiai festivaliui rašantis Rytis Mažulis pasidalijo mintimis apie fleitininko Manuelio Zurrios ir analogų neturinčio Lietuvos fleitų orkestro koncertą, kuriame  skambės ir jo premjera. „M. Zurria – fenomenalus atlikėjas, jau ne kartą atlikęs tiek mano, tiek kitų lietuvių kompozitorių kūrinius, tačiau tai darydavo su fonogramomis. Šįkart nusprendėme suburti gyvų fleitininkų ansamblį. Labai džiaugiuosi rašydamas tokiai įspūdingai sudėčiai“, – pasakojo R. Mažulis.

 

V. Jurgutis spaudos konferencijoje plačiau pristatė festivalio elektroninės muzikos sceną bei amerikiečių menininką Ph. Niblocką, kurio audiovizualinis koncertas numatomas lapkričio 6 d., o lapkričio 4 d. skambės neįtikėtinas jo kūrinys orkestrui. Festivalio GAIDA 2018 projektų vadovas džiaugėsi atvykstančiais elektroninės muzikos scenos favoritais – Prancūzijos įžymybe Kangding Ray bei vokiečių elektroninės techno muzikos atlikėju Byetone. Įdomią, elektroninę muziką apjungiančią programą pristatys bene žymiausio praėjusio amžiaus vokiečių kompozitoriaus Karlheinzo Stockhauseno sūnus, pasaulinio garso trimitininkas Markusas Stockhausenas. Festivalyje girdėsime jo ir italų elektroninės muzikos kūrėjo MartuX-M puikiai įvertintą projektą „Atlas“. „Pagaliau pavyko į Lietuvą pasikviesti „Mouse on Mars“ – tai padaryti bandėme jau kelerius metus“, – V. Jurgutis ypač akcentavo į Lietuvą atvykstantį vieną sėkmingiausių visų laikų vokiečių elektroninės muzikos projektų.

 

Be minėtų koncertų, festivalio programoje – gausu kitų įdomių ir intriguojančių renginių. Tai ir festivalį pradėsiantis Niujorko scenos „krikštamotės“ Laurie Anderson pasirodymas  – grįždama į Lietuvą ji atveža programą „The Language of the Future“. Styginių kvartetas „Chordos“ rengia žymiojo kvarteto „Kronos“ projekto „50 For The Future“ įdomiausių kūrinių koncertą. Plačią šiuolaikinės muzikos perkusijai perspektyvą atvers pirmąkart į Lietuvą atvykstantis niujorkiečių perkusininkų kolektyvas „Mantra Percussion“. Išskirtinę koncerto programą ruošia Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras ir Ispanijos trimito virtuozas Manuelis Blanco bei italų smuikininkas Domenico Nordio, kartu su britų dirigentu Paulu Goodwinu ir lietuvių atlikėja Egle Sirvydyte. Lietuvos ansamblių tinklo (LAT) atlikėjai pristatys intriguojančią programą „Virtual Orchestra“ – šiame koncerte nuskambės net trys pasaulinės premjeros. Taip pat festivalio koncertuose, be minėtų T. Kutavičiaus, R. Mažulio premjerų, girdėsime ir naujus lietuvių kompozitorių Rūtos Vitkauskaitės, Loretos Narvilaitės, Alberto Navicko bei E. Medekšaitės kūrinius.

 

28-tas Tarptautinis aktualios muzikos festivalis GAIDA 2018 – nuo spalio 20 d. iki lapkričio 10 d. Vilniuje. Daugiau informacijos – www.gaida.lt. Festivalį finansiškai remia Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė, atskirus projektus remia Goethes institutas ir Prancūzų kultūros institutas Lietuvoje.

 

 

Žymos:
Rengėjų inf.,
Julia Wolfe. Organizatorių nuotr.
Julia Wolfe. Organizatorių nuotr.
Markus Stockhausen. Organizatorių nuotr.
Markus Stockhausen. Organizatorių nuotr.
MartuX-M. Organizatorių nuotr.
MartuX-M. Organizatorių nuotr.
Magnus Lindberg
Magnus Lindberg
Phill Niblock. Organizatorių nuotr.
Phill Niblock. Organizatorių nuotr.