7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Skelbimai Paieška
7md.lt

PAREMKITE
7 meno dienas
SMS žinute

Festivalyje „Banchetto musicale“ – Jeremijo raudos ir Karaliaus Saulės pašlovinimas

Rengėjų inf.
Nr. 29 (1223), 2017-09-15
Muzika Anonsai
Ansamblis „Les Voix humaines“. Organizatorių nuotr.
Ansamblis „Les Voix humaines“. Organizatorių nuotr.

Jau spėjęs įpusėti 27-asis tarptautinis senosios muzikos festivalis „Banchetto musicale“ šį savaitgalį kviečia į intriguojančią muzikinę kelionę po XVII amžiaus Vokietiją, Mažąją Lietuvą ir Prancūziją. Rugsėjo 15 ir 16 d. festivalio publikai bus pristatytos niekada Lietuvoje neskambėjusios programos ir daugybė retai atliekamų kūrinių. Šių metų festivalio naujovė – dieninis senosios muzikos koncertas vaikams ir visai šeimai.

 

Savaitgalio muzikinę puotą pradės rugsėjo 15 d., penktadienį, 19 val. Valdovų rūmuose rengiamas koncertas „Jeremijo raudos“ su XVII a. Šiaurės Vokietijos, Prūsijos, Mažosios Lietuvos ir Livonijos liuteronų muzika.

 

XVII amžiuje, Europą draskant visa naikinančioms maro epidemijoms, Vokietijos religinės muzikos plėtotė pasiekė neįsivaizduojamas išraiškingumo aukštumas. Tai buvo susiję su melancholijos kultu literatūroje ir muzikoje, ryškiai atsispindėjusiu Anglijos kultūroje, taip pat su Reformacijos išjudintu intelektualiuoju požiūriu į pasaulį, savotišku Weltschmerz pirmavaizdžiu. 1663 metais, sielodamasis dėl maro apimto Hamburgo, Matthias Weckmannas sukūrė raudą savo mylimam miestui „Wie liegt die Stadt so wüste“ („O koks vienišas miestas“). Be šio kūrinio, programoje klausytojai išgirs iškilių XVII a. Tiuringijoje gimusių kompozitorių, kurie darbavosi Prūsijoje ir Šiaurės Vokietijoje, muzikos. Tai liuteronų kūrėjai Heinrichas Albrechtas iš Karaliaučiaus, taip pat Johannas Valentinas Mederis, dirbęs Baltijos kraštuose – Gdanske, Karaliaučiuje, Rygoje ir Taline. Bylodami Senojo Testamento pranašo Jeremijo raudų žodžiais, ano meto muzikos kūrėjai itin jautriai ir išraiškingai perteikė savo gyvenamojo meto sielvartus.

 

Programos meno vadovė Alina Rotaru – vargonai (Vokietija / Lietuva). Kūrinius atliks Manja Stephan – sopranas (Vokietija), Mikus Abaroniņš – kontratenoras (Latvija), Charles Daniels – tenoras (Jungtinė Karalystė), Nerijus Masevičius – bosas. Gros konsortas „Brevis“ (Italija, Kanada, Švedija, Latvija, Lietuva): Stefano Rossi – smuikas, Raimonds Melderis – smuikas, Susie Napper, Margaret Little ir Darius Stabinskas – violos da gamba, Marcus Strand – teorba. Koncertas rengiamas bendradarbiaujant su „Euroradijo“ programa, koncertą remia Kvebeko menų ir literatūros taryba.

 

Vaikus ir šeimas festivalis kviečia į ansamblio iš Kanados „Les Voix humaines“ koncertą „Karalius Saulė“ rugsėjo 16 d., šeštadienį, 14 val. Violomis da gamba griežiančios Susie Napper ir Margaret Little Valdovų rūmų Didžiojoje renesansinėje menėje paseks pasaką: kartą seniai seniai gyveno princas...


Tai spalvinga istorija apie turbūt žymiausio Prancūzijos karaliaus Liudviko XIV gimimą, vaikystę, paauglystę, jo rūmus ir šalį. Pasakojimas apie berniuką, gimusį po laiminga žvaigžde, sekamas muzikos, meno ir žodžių kalba, nukels vaikus į vaizduotės ir svajonių pasaulį. Liudviko gimimo buvo labai laukiama – jo laukė ne tik brandaus amžiaus mama, bet ir tūkstančiai šalies gyventojų ir miestiečių. Žinia apie tai, kad gimė berniukas, buvo sutikta gausybe aukštyn mėtomų skrybėlių ir džiaugsmo šūksniais. Visi sveikino naująjį karališkosios šeimos narį, nors dar niekas nežinojo, kad jis ilgainiui pastatys rūmus, kurių pavydės viso pasaulio karaliai, kuriuose skambės puikiausia muzika, šokiai, klestės menas, kad jis pats taps daugelio vaikų tėvu. Liudvikas XIV buvo puikus šokėjas – jo šokių mokytojui buvo mokama didžiausia alga rūmuose! Tačiau ne visada Karaliui Saulei buvo šviesu – jo gyvenime būta ir kančios...

 

Rugsėjo 16-osios vakarą, 19 val., tas pats kanadiečių ansamblis „Les Voix humaines“ pakvies į koncertą „Les Folies“. Kaip pačios atlikėjos pristato programą, tai Prancūzijos rūmų pokštai ir raudos violoms.

 

Klausantis nepaprastai turtingo XVII a. prancūzų kamerinės muzikos repertuaro, jame atsiskleidžia vidinio pasaulio išgyvenimai, perteikiami jaudinančia muzikos kalba. Tai – išraiška daugiau nei šimtmetį trukusio ypatingo Prancūzijos klestėjimo laikotarpio – „Grand Siècle“. Žymaus šio laiko violininko Jeano de Sainte-Colombe’o Koncertas dviem violoms kai kur užrašytas be takto brūkšnių, esama ir neapibrėžtos trukmės natų. Tai reiškia, kad svarbus kūrybos partneris buvo atlikėjas, turėjęs naujai parengti muziką kiekvienam pasirodymui. Koncerto programoje – ir žymiausio de Sainte-Colombe’o mokinio Marino Marais kūryba – pastarasis buvo geriausias Liudviko XIV rūmų atlikėjas.
 

Aranžavimas buvo labai įprastas šio laiko užsiėmimas. Daugelis muzikų (kaip Michelis Corrette’as) grojo daugeliu instrumentų ir kūriniai būdavo pritaikomi pagal atlikėjų fantaziją. Tokia laisve alsuoja ir prancūzų kompozitorių Lebègue’o, Couperino, Corette’o ir Marais kūrinių perdirbiniai dviem violoms, atspindintys baroko laikų praktiką.

 

Abu ansamblio „Les Voix humaines“ koncertus remia Kvebeko menų ir literatūros taryba

Žymos:
Rengėjų inf.,
Ansamblis „Les Voix humaines“. Organizatorių nuotr.
Ansamblis „Les Voix humaines“. Organizatorių nuotr.