Prieš kūrinio „In memoriam Mstislavui Rostropovičiui“ premjerą kompozitorių Arvydą Malcį kalbina Laimutė Ligeikaitė
Neeilinė pasaulio asmenybė violončelininkas Mstislavas Rostropovičius yra palikęs gilų pėdsaką ir Lietuvos kultūroje. Tai ne tik įsimintini koncertai, bendradarbiavimas su Lietuvos orkestrais, meistriškumo kursai Muzikos ir teatro akademijoje, bet ir nepaprastai šiltas, žmogiškas bendravimas, nepakartojamas humoras ir gyvenimiška išmintis. Violončelininkų gildija buvo palaiminta galėjusi tiesiogiai bendrauti ir semtis patirties iš maestro, o po jo netekties su lietuvių muzikais draugystę tęsė jo mokinys, iškilus violončelininkas David Geringas, niekados nepamirštantis savo vilnietiškų šaknų ir lietuvių muzikos. Su šiais iškiliais menininkais ilgus metus iki šiol kūrybiškai bendrauja kompozitorius, Nacionalinio simfoninio orkestro violončelininkas Arvydas Malcys. Kūrėjas puikiai pažįsta David Geringą ir nepamiršta šilto bendravimo su Mstislavu Rostropovičiumi, tad neatsitiktinai savo naujausią kūrinį – Koncertą violončelei ir orkestrui „In memoriam Mstislavui Rostropovičiui“ – paskyrė jo mokiniui David Geringui. Kūrinys bus atliktas šviesaus atminimo maestro dedikuotame koncerte kovo 15 d. Nacionalinėje filharmonijoje, grieš David Geringas. Tokia violončelės meno koncentracija pasitaiko nedažnai, tad šia proga kalbinu kompozitorių Arvydą Malcį.
Kokia buvo jūsų pažintis su Mstislavu Rostropovičiumi? Ką jis reiškė jums ir Lietuvai?
Šiemet sukanka septyneri metai, kai mes netekome maestro. Mano pažintis su garsiuoju muziku prasidėjo labai seniai. Pirmą kartą jį išgirdau daugiau kaip prieš keturiasdešimt metų, 1972-aisiais. Jis atliko Antonino Dvoržako violončelės koncertą. Rinkau visas jo įgrotas plokšteles, tuo metu „Melodijos“ firmos išleistas Sovietų Sąjungoje. Maestro pasitraukus į Vakarus, buvo ilga pauzė, o po daugelio metų, 1993-iaisiais, susitikome Lisabonoje. Nuo tada matydavomės beveik kasmet. Tai žmogus, apie kurį galima pasakoti nesustojant. Manau, tai ryškiausias menininko pavyzdys – su atsakomybe, tikėjimu tiesa, gėriu. Tai žmogus, kuris laikėsi žodžio, taip pat turėjo puikų humoro jausmą ir fenomenalią atmintį.
Rostropovičius laikomas pačiu reikšmingiausiu pasaulio violončelininku. Jis yra įrašęs visą violončelės repertuarą. Maestro bendradarbiavo su visais žymiausiais XX a. orkestrais, dirigentais, solistais ir kompozitoriais. Daugelyje šalių, taip pat ir Lietuvoje, įkūrė labdaros ir paramos fondą, skirtą remti sunkiai sergančius vaikus, taip pat skatinti išskirtinių gabumų talentus.
Tai asmenybė, kuri mylėjo Lietuvą ir padėjo jai sunkiais istorijos momentais. Po Sausio 13-osios jis pirmasis pasaulyje suorganizavo labdaros koncertą Ispanijoje, o koncerte surinktos lėšos buvo perduotos Lietuvai. Jis garsino Lietuvos menininkus (Lietuvos nacionalinį simfoninį orkestrą, Lietuvos nacionalinį baletą) gastroliuodamas su jais po pasaulį. Daug koncertų surengta ir su Lietuvos kameriniu orkestru, Kauno valstybiniu choru. Kadangi groju Lietuvos nacionaliniame simfoniniame orkestre, su maestro daug metų bendravome, turėjau daugybę koncertų, net ištisų turų po Europą. Manau, visi, kuriems teko laimė Lietuvoje jį pažinti, labai šiltai jį prisimena. Šis kūrinys – tai ir mūsų visų dėkingumo ir pagarbos jam ženklas.
Dabartinėje lietuvių kompozitorių kūryboje išsiskiria ypač įsimintini ir įdomūs kūriniai violončelei (kameriniai, koncertai ir pan.). Kaip manote, kas lemia tokį dėmesį šiam instrumentui?
Dažniausiai kompozitoriaus kūrinio atsiradimą konkrečiam instrumentui inspiruoja atlikėjai, jų domėjimasis šiuolaikine lietuvių muzika. Juk ne paslaptis, kad nuo atlikėjo priklauso kompozitoriaus likimas. Prisiminkime, kiek daug Lietuvoje sukurta įdomių kvartetų, nes jų atsiradimą inspiravo Vilniaus kvartetas. Kiek daug gerų kūrinių buvo sukurta smuikui, nes kūrybą inspiravo smuikininkas Raimundas Katilius. Manau, neatsitiktinai violončelei Lietuvoje sukuriama daug įdomių kūrinių. Dabar jų generatorius yra David Geringas. Nežinau kito tokio atlikėjo, kuris taip nuosekliai ir nuoširdžiai užsidegęs populiarintų Lietuvos kompozitorių kūrybą. Šis menininkas atviras naujovėms, jis domisi nauja muzika, taip pat nauja lietuviška muzika.
Ar bendravimas su šiais violončelės meistrais – anksčiau su Mstislavu Rostropovičiumi, dabar su David Geringu – kiek nors lėmė jūsų kūrybos violončelei idėjas, galbūt žanrus?
Kūrinių violončelei atsiradimui tiesiogiai įtakos neturėjo nei Mstislavas Rostropovičius, nei David Geringas. Tačiau bendravimas, muzikavimas su jais, tiesiog buvimas šalia, jų požiūris į muziką, interpretaciją, meną ir apskritai į gyvenimą man davė naudos ir pasitikėjimo savimi.
Maestro Rostropovičius inspiravo dviejų mano simfoninių pjesių atsiradimą. Jis pasiūlė sukurti efektingą koncertinį opusą, tarsi uvertiūrą. Kūrinys turėtų perteikti atskirų orkestro instrumentų galimybes, tai būtų tarsi savotiškas „Vadovas po orkestrą“. Mano „Impetus“ premjerą Rostropovičius dirigavo garsiajame Ravenos festivalyje Mauro de André rūmų salėje 2002 metais. Kitais metais sulaukiau maestro pasiūlymo sukurti ką nors visai priešinga – kad tai būtų lėtas, lyg išeinančio iš šio pasaulio žmogaus atsisveikinimas... Taip atsirado „Virš mūsų tik dangus“. Deja, šio kūrinio maestro nespėjo padiriguoti. Vėliau Latvijos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas AndrioNelsono (Bostono simfoninio orkestro vyr. dirigento), atliko pjesę ir pelnė trečiąją premiją tarptautiniame konkurse „Sinfonia Baltica“. Beje, abu šiuos opusus yra dirigavęs ir David Geringas.