7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Soluojantys Lietuvos tūbininkai XXI amžiuje

Laimonas Masevičius
Nr. 10 (1459), 2023-03-10
Kronika
Mindaugas Akelis, Patrikas Danielius Kišūnas, Giedrius Steponaitis, Laimonas Masevičius. Kvarteto archyvo nuotr.
Mindaugas Akelis, Patrikas Danielius Kišūnas, Giedrius Steponaitis, Laimonas Masevičius. Kvarteto archyvo nuotr.

Lietuva gali pasigirti dideliu aktyvių soluojančių tūbininkų būriu, ir galime drąsiai teigti, esame lyderiaujantys Baltijos regione. Atlikėjus galime susiskirstyti į dvi grupes: tai „klasikiniai“ ir „šiuolaikiniai“. Klasifikuojama pagal atliekamą repertuarą. „Klasikiniai“ kūrinius renkasi iš plataus amžių diapazono, nevengia įmantrių transkripcijų bei drąsiai domisi bei atlieka šiuolaikinę muziką. Tūbai kaip soliniam instrumentui kompozitoriai pradėjo kurti tik XX a. viduryje, tad atlikti žinomus kitų instrumentų kūrinius profesionaliam tūbininkai yra norma.

 

„Šiuolaikiniai“ tūbininkai orientuojasi į improvizacijas, įvairius eksperimentus tiek žanrine, tiek ansambline, ar atlikimo prasme. Žinoma, abiejų grupių atstovai nevengia koncertuoti kartu, koncertui ar festivaliui perimti vieną kitą kūrinį iš kolegų repertuaro, tačiau apskritai, skirtis tarp soluojančių tūbininkų yra gana aiški. „Klasikiniai“ tūbininkai Lietuvoje būtų šie: Giedrius Steponaitis, Patrikas Danielius Kišūnas, Laimonas Masevičius, Sergijus Kirsenka. „Šiuolaikiniai“– Simonas Kaupinis, Mikas Kurtinaitis, Lukas Pivoriūnas.  

 

Visus minėtus tūbininkus jungia viena asmenybė, Lietuvos tūbos karalius, profesorius Leonardas Ulevičius. Jis buvo tūbos instrumento primarijus ne tik Lietuvoje, bet ir rytų Europoje. Jam parašytas pirmasis lietuvių kompozitoriaus kūrinys tūbai – tai Benjamino Gorbulskio Concertino tūbai ir orkestrui (1986). L. Ulevičius yra pirmasis tūbos pedagogas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Jis pirmasis išleido kompaktinę plokštelę su įrašyta tūba, pirmas į nepriklausomą Lietuvą atvežė vokiško stiliaus tūbą ir įdiegė ją būsimų Lietuvos tūbininkų soliniame arsenale, kas vienareikšmiškai prisidėjo prie sėkmingos tūbininkų kartos ugdymo. Latvijoje iki šiol dominuoja angliško stiliaus tūbos, o į Estiją tūbininkas Madis Vilgatsas atvežė vokiško stiliaus tūbą tik apie 2010-uosius, kuomet baigė studijas Hanoverio muzikos, teatro ir medijų akademijoje Vokietijoje. Tad L. Ulevičius yra daugelio su tūba susijusių dalykų pradininkas Lietuvoje. Visi tūbininkai arba studijavo pas jį, arba pas jo buvusius mokinius.

 

Trumpai apie tūbininkus. Laimonas Masevičius yra Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro orkestro artistas, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentas, nuolat ieško sprendimų kaip sudominti klausytoją tūbos atlikimo menu. Jo repertuarą sudaro tiek barokinė muzika, tiek šiuolaikinė, tiek kolegų tūbininkų iš viso pasaulio parašyti kūriniai, kurie skamba panašiai į pupuliariąją muziką. Šis tūbininkas soluoja ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje, dažniausiai festivaliuose skirtuose tūbininkams iš Europos ar viso Pasaulio.

 

Sergijus Kirsenka yra Lietuvos nacionalinės filharmonijos tūbininkas, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentas, „Sonum“ ir LNSO varinių kvinteto „Philbrass“ narys. Aktyviai soluojantis tūbininkas 2021 m. išleido kompaktinę plokštelę pavadinimu „Ab initio“. Joje yra šeši išraiškingi, techniškai sudėtingi kūriniai soluojančiai tūbai: Vytauto Germanavičiaus „Eos“, Žibuoklės Martinaitytės „Ab initio“ ir „Attenion! High tension!“, Vaidos Striaupaitės-Beinarienės „Mozaika“, Valdo Stanaičio Busana, Lino Balto „Tuba quintet in C“.

 

Simonas Kaupinis yra ansamblių „Rakija klezmer orkestar“, „Kanalizacija“, „Syneasthesis“, „Broken Glass 4tet“ ir kt. narys, įvairių projektų dalyvis. Simono solavimas tūba ypatingas tuo, kad jis neturi ribų nei garsine, nei technologine prasme. Atlikėjas nebijo eksperimentuoti ir su garso tembrais, registrais, ir su skirtingomis tūbos mechanikomis. Jis šiuo metu yra ryškiausias „šiuolaikinio“ tūbos solo atstovas. Jo talentas itin gerai girdimas jo įgrotame albume tūbai solo „Tubism“ (2021). 8 garso takeliuose įrašyta solo tūba, visi jie unikalūs ir išskirtiniai. Albumą galima įsigyti ar pasiklausyti „ImproDimensija Bandcamp“ tinklalapyje.

 

Lukas Pivoriūnas yra „Mood sellers“, „Low blow“, „Trimbao“, „The Honkin’ dudes“, „Los Secretos de Pablo“ narys. Iš visų soluojančių tūbininkų jis išsiskiria tuo, kad jo tūba yra in B derinimo. Tarp soluojančių Lietuvos tūbininkų vienareikšmiškai dominuoja tūba in F, kadangi ji yra mažesnė, todėl natūraliai lengviau pučiama. Jos mechanika tiek ištobulėjo, kad galima drąsiai groti ir apatiniame registre, su papildomų ventilių pagalba. Tačiau tūba in F neturi tokio laisvo, plataus ir skambaus apatinio registro kaip tūba in B dėl natūraliai siauresnių konstrukcijos vamzdelių. L. Pivoriūnas dar yra itin garsus savo stiliaus aplinkoje, kaip suzafono virtuozas. Suzafonas yra tūbos instrumentų šeimos narys ir jo derinimas dažniausiai yra in B. Vizualiai jis atrodo kaip išsižiojęs pitonas (gyvatė) užsiraitęs ant kaklo.

 

2020 m. soluojantys tūbininkai subūrė Lietuvos tūbų kvartetą. Jį sudaro Mindaugas Akelis – eufonija (tenorinė tūba), Patrikas Danielius Kišūnas ir Giedrius Steponaitis – tūbos in F (bosinės tūbos), Laimonas Masevičius – tūba in CC (kontrabosinė tūba). Šio ansamblio koncertus kažkiek pristabdė pandemija, tačiau jau šiais metais kvartetą bus galima išgirsti skirtinguose Lietuvos miestuose. Ansamblio sudaro įvairaus žanro muzika ir, kadangi instrumentų sudėtis yra reta, tad visos aranžuotės yra perdarytos, dažniausiai pačių tūbininkų, tokių kaip Mike’as Forbesas ar Etiene’as Crausazas.

 

Matant bendrą vaizdą, mes, kaip nedidelė šalis, galime teigti, kad turime tikrai stiprų tūbininkų būrį visiems žanrams bei stiliams. Pagrindė tūbininkų misija vis dar yra išstumti gajų mitą, kad tūba yra nepaslankus instrumentas ir sugeba pagroti tik kelias natas apatiniame registre. Tiek užsienio, tiek lietuvių kompozitoriai šiame amžiuje nevengia įtraukti į kūrinius itin greitų, aukštų natų, taip pat ir labai žemų natų, nes profesionalus tūbininkas valdo daugiau nei keturias oktavas, o retais atvejais ir visas penkias. Kai kurie instrumentai mechaniškai tokio registro neturi, o soluojančių tūbininkų pareiga įrodyti klausytojams, kad ne tik registras, bet ir kitos grojimo technikos nėra iki galo ištobulintos, tad ateityje dar stebins didelių metalinių instrumentų meistrai vis naujais garsais bei unikaliomis, išradingomis atlikimo technikomis. 

 

 

Mindaugas Akelis, Patrikas Danielius Kišūnas, Giedrius Steponaitis, Laimonas Masevičius. Kvarteto archyvo nuotr.
Mindaugas Akelis, Patrikas Danielius Kišūnas, Giedrius Steponaitis, Laimonas Masevičius. Kvarteto archyvo nuotr.