7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Melancholiški sinefilai žiūri į praeitį

Krėsle prie televizoriaus

 

Jonas Ūbis
Nr. 39 (1053), 2013-10-25
Kinas
„Tarnaitė“
„Tarnaitė“
Artėja Vėlinės, o jos televizininkams (ir ne tik jiems), matyt, sužadina minčių apie pasaulio pabaigą. Bet bus šio to ir sinefilams. Prieštaringus įspūdžius jiems turėtų sukelti Tate’o Tayloro „Tarnaitė“ (TV3, 26 d. 00.50). Sukurtas pagal populiarią režisieriaus vaikystės draugės Kathryn Stockett knygą, filmas perkelia į audringojo 7-ojo dešimtmečio permainų išvakares JAV Pietuose. Maištingoji Skiter (Emma Stone) ką tik baigė universitetą ir grįžta namo, į apsnūdusį miestą, kur niekad nieko nevyksta. Skiter sąjungininkėmis tampa trisdešimt metų vyresnė tarnaitė, juodaodė Eibilin, ir jos draugė Minė – jas visas tris suvienija socialinio teisingumo troškimas. Skiter rizikuoja, kad ją pames jaunikis ir nusisuks draugės, tarnaitės rizikuoja ne tik savo ir artimųjų sveikata.
Tayloras, be abejo, kreipiasi į žiūrovų atmintį ir kai tik gali (ar negali) prisimena didįjį Holivudo stilių. Bet kartu su juo filme atsiranda perdėto sentimentalumo, melodramatiškumo, supaprastinimo (pirmiausia tai susiję su vienos herojės noru uždrausti tarnaitėms naudotis jos tualetu), užglaistoma tamsioji segregacijos pusė.
 
Atskleisti juodąją nesenos šalies istorijos pusę geriau pavyko Guillermo Del Toro, kuris filme „Pano labirintas“ (BTV, 31 d. 21.30) rodo 1944-ųjų Ispaniją, vis dar prisimenančią pilietinį karą. Į kaimą, kur miškuose liko sukilėlių, kartu su patėviu kapitonu Vidaliu ir nėščia mama atvyksta dešimtmetė Ofelija. Vidalis turi „išvalyti“ teritoriją. Vieniša mergaitė netoli namų aptinka keistą labirintą, susipažįsta su jo šeimininku – pabaisa Panu. Ji sužino, kad yra užburta princesė.
 
Del Toro pasirinko pasakos žanrą, nes jis gerai tinka perteikti prievartos atmosferoje bręstančios mergaitės būseną. Filmas persmelktas žiaurumo ir keistų, sakyčiau, erotinių fantazijų, o sinefilai aptiks ir daug nuorodų į režisieriaus mokytojų Luiso Buñuelio ir Alfredo Hitchcocko kūrybą.
 
Į 1979-uosius perkels J.J. Abramso filmas „Super 8“ (TV3, 31 d. 22 val.). Trylikamečiai jo herojai gyvena nedideliame Ohajo valstijos mieste, kuria mėgėjišką filmą apie zombius ir tampa geležinkelio katastrofos liudininkais. Netrukus jie pradeda įtarti, kad tai nebuvo paprasta katastrofa. Ir yra visiškai teisūs, nes mieste prasideda keisti įvykiai.
 
„Super 8“ persmelktas tų laikų kino nostalgijos, ir nors tai filmas paaugliams, būtinai sulaukite pačios geriausios jo dalies – vaikų kurto filmo apie zombius, rodomo per finalinius titrus (žinoma, jei TV3 juos parodys). Jie spinduliuoja tokį susižavėjimą išnykusia 8 milimetrų kino juosta, kad net graudu.
 
Mėgėjiškus siaubo filmus kuria ir keistas Mario Munozo iš Meksikos filmo „Palaidotos po druska“ (TV1, šįvakar, 25 d. 22.55) herojus. Jį sutinka kapitonas, atvykęs į mažą miestelį tirti serijinių žmogžudysčių.
Siaubo filmus mėgsta tik kai kurie snobai, užtat visi su malonumu žiūri Larso von Triero juostas. Jie, be abejo, mielai prisimins 2011 m. pasirodžiusią režisieriaus „Melancholiją“ (LRT, 31 d. 23.10). Vėlinių išvakarės – tinkamas apmąstymų apie išnykimą, gyvenimo tuštybę ir neišvengiamą katastrofą laikas.
 
Sinefilams LRT kultūra (26 d. 21 val.) parodys tikrais faktais grįstą Ridley Scotto „Baltąją audrą“ (1996). Filmo herojai – trylika jūrų mokyklos kadetų – 1960-ųjų rudenį, vadovaujami kapitono Kristoferio Šeldono (Jeff Bridges), buriniu laivu „Albatros“ išplaukė į kelionę aplink pasaulį. Vaikinams tai turi būti tikroji gyvenimo jūroje pamoka. Tačiau dar svarbesnė pamoka prasidės vėliau, kai namo grįš ne visa įgula ir likę gyvi bandys atsakyti į klausimą, kas kaltas.
 
Jūsų –
Jonas Ūbis

 

„Tarnaitė“
„Tarnaitė“
Pano labirintas“
Pano labirintas“
„Melancholija“
„Melancholija“