Dailė

Raudoni siužetai

Jūratės Stauskaitės paroda "Lietuvos aido M" galerijoje

Kornelija Česonytė

iliustracija
Jūratės Stauskaitės piešinys

Parodos "Raudona suknelė" autorė Jūratė Stauskaitė, gerai žinoma grafikė ir piešėja, šįkart pristato savo darbus ir iš stiklo, metalo, plastiko. Ekspozicijai parinkta labai įsidėmėtina vieta.

Visi, atėję pasižiūrėti parodos, sutarė dėl neįtikėtinos rūsyje esančios parodos salės energetikos. Pati J. Stauskaitė per atidarymą sakė, kad rengdama parodą buvo sau uždavusi retorinį klausimą: ar rūsys ją nugalės, ar ji rūsį? Manau, kad kiekvienas ras savo atsakymą į šį klausimą.

Daiktai, atsidūrę dailininkės rankose, tarsi netenka savo tikrosios funkcijos. Varžtai transformuojasi į auskarus, plastmasiniai vamzdžiai – į kaklo ir rankų papuošalus. Dominuoja daugybė raudonos spalvos atspalvių, įvairiausios tekstūros ir faktūros.

Vargiai ar galėjau taip įsivaizduoti RAUDONĄ. Ties kiekvienu kūriniu spalvos būvis kito, įgydamas vis naujų reikšmių. Visi Jūratės Stauskaitės darbai kontempliatyvūs dar ir dėl to, kad nesuvoki, kur ir ką čia lietė menininkės akis, širdis ir ranka. Tokia nekilminga medžiaga kaip plastmasė, paguldyta po stikliniu, tarsi nuo gyvenimo negandų saugančiu dangčiu, virto paslaptingu daiktu, sukurtu iš ne visai žemiškos substancijos.

Kai moterims buvo pasiūlyta pasipuošti žiedais, sukarpytais iš plastmasinio vamzdelio, mus suvienijo ne tik raudona spalva trykštantys papuošalai, bet ir nenumaldomas jausmas, kad priklausome kažkokiai keistai organizacijai, kurios narės turi savo ritualus ir ženklus, tokius kaip "žarniškas" žiedas ant mano piršto.

Atmosfera, laukiant parodos atidarymo, tvyrojo išties intymi. Tą intymumą kūrė ne tik autorės užmanymas prigesinti šviesas iki ateis valanda (18.00), bet ir tylus sumišimas, keisti ant sienų ir grindų besidriekiantys šešėliai. Ar šešėliai, suformavę žodžius RaudOna, raUDOna, buvo autorės užmanymas, ar atsitiktinumas, šešėlių žaismas?

Muzika, skambanti parodos metu, papildo ir sustiprina jutimus. Keistu dainininkės Meredith Monk balsu tarsi kalbėjo pati Jūratė, pripildydama ir vėl išvalydama erdvę šūkčiojimais, kvėptelėjimais, svaiginančiais garsais.

Jūratės Stauskaitės grafika ir piešiniai – grynų gryniausia moters, linijos (ar moters linijos) studija. Minimaliomis priemonėmis ir pastangomis pasiektas maksimalus jausmo rezultatas. Jūratės linija – tarsi meditacijos forma. Tiek pačios autorės, tiek žvelgiančiojo.