Kinas

13 "Kino pavasario" filmų, kurių patartina nepraleisti

iliustracija
"Melinda ir Melinda"

Kiekvienas pasirinkimas – subjektyvus dalykas. Tačiau iš reklaminio gaudesio kartais sunku išsirinkti tai, kas yra įdomiausia, juolab kad šiemet "Kino pavasaryje" atsidūrė nemažai filmų iš įvairių kino periferijų. Todėl "7md" ryžosi skaitytojams pasiūlyti tai, kas nepakenks nė vienam save gerbiančiam sinefilui bei naujų tendencijų medžiotojui.

"Auklėtojai" ("Die Fetten Jahre Sind Vorbei", Vokietija, Austrija, 2004)

Apie ką. Berlyno studentai keršija turtingam verslininkui: jie nusprendė "pamokyti" žmogų, prisiteisusį milžinišką sumą iš studentės Julės už tai, kad ši įvažiavo į jo prabangią mašiną. Julės draugai sumaitoja verslininko butą, tačiau tai dar ne pabaiga, juk auklėti kitos kartos ir pažiūrų žmones – malonumas.

Kodėl. Režisierius Hansas Weingarneris prisimena "Dogmos" pamokas, o pas mus "Dogma" – vis dar magiškas žodis.

Maištas – madingas, tai liudija ir šiųmetis "Kino pavasario" plakatas su Che Guevaros atvaizdu. Che Guevara jau tapo prekiniu maišto ženklu. Kuo taps auklėtojai?

Pagrindinius vaidmenis filme sukūrė talentingi jaunosios kartos vokiečių aktoriai: Julia Jentsch šiemet suvaidino legendinę pasipriešinimo didvyrę Sophie Scholl ir pelnė Berlyno kino festivalio "Sidabrinį lokį" už geriausią moters vaidmenį, Danielis Bruhlis ("Viso gero, Leninai") už vaidmenį "Auklėtojuose" buvo pristatytas Europos kino akademijos apdovanojimui.

Kam. Būsimiems auklėtojams ir jų aukoms. Seimo nariams.

"Aukštyn žemyn" ("Horem Padem", Čekija, 2004)

Apie ką. Komedija apie tai, kaip kovoti su rasiniais prieštaravimais savo šeimoje. Nelegalų biznio asų Milano ir Gorano automobilyje indė palieka kūdikį. Vairuotojai vaiką parduoda bevaikei porai. Moteris laminga, bet jos vyras – rasistas.

Kodėl. Janas Hrebbejkas paprastai kuria filmus, sulaukiančius populiarumo ir už Čekijos ribų. Jis jaučia komedijos stichiją net tada, kai, regis, visiškai nėra iš ko juoktis.

Filme pasirodo Vaclavas Havelas ir Milošo Formano sūnus Peteris.

Kam. Futbolo sirgaliams. Nemėgstantiems "juodukų". Norintiems pasijuokti iš savęs.

"2046" (Prancūzija, Kinija, Vokietija, Honkongas, 2004)

Apie ką. "Meilės laukimo" herojus žurnalistas viešbutyje rašo romaną apie ateitį, kurioje gyvena androidai. Čia kiekvienas gali atgauti savo prarastus prisiminimus. Žurnalistas negali pamiršti praeities, bet domisi ir 2046-ajame viešbučio kambaryje gyvenančia prostitute. Jis norėtų pakeisti savo gyvenimą... Wong Kar-wai niekad nedomino siužeto pasakojimas. Jis siekia fiksuoti bėgantį laiką, todėl jo filmuose nuolat tiksi laikrodžiai.

Kodėl. Tai vieno originaliausių šių dienų režisierių filmas. Wong Kar-wai pasižymi retu stiliaus pojūčiu, todėl jo filmai žada susitikimą su tikruoju kinu.

Vaidina įstabusis duetas iš "Meilės laukimo" – Tony Leung’as ir Maggie Cheung bei Kinijos žvaigždė Gong Li.

Kam. Gero skonio sinefilams.

"Hamburgo grupuotė" ("The Hamburg Cell", D. Britanija, 2004)

Apie ką. Apie žmones, kurie įvykdė rugsėjo 11-osios teroro aktą. Kai kurie jų gyveno ir savo išpuoliui rengėsi Hamburge. Jų skirtingi likimai, skirtingos pažiūros, gimtinės. Islamas juos suvienija nusikaltimui.

Kodėl. Režisierė Antonia Bird mėgsta kontroversiškas temas: ją išgarsino filmas apie homoseksualų kunigą ("Kunigas"), ji pašiurpino Holivudą filmu apie laukinių Vakarų žmogėdras ("Plėšrūnas"), tad yra šansų, kad nustebins vėl. Kalbant apie rugsėjo 11-ąją retai prisimenami nusikaltimo vykdytojai, todėl Bird pasirinkta tema – originali, ji rėmėsi autentiškais dokumentais, įvykių rekonstrukcija.

Kam. Norintiems žinoti daugiau. Mačiusiems dokumentinį filmą apie tuos pačius žmones, kurie rodomi "Hamburgo grupuotėje", bus įdomu, kaip dokumentas tampa vaidybiniu filmu.

"Jūros gelmėse" ("Mar ardento", Ispanija, Prancūzija, Italija, 2004)

Apie ką. Apie realų žmogų – ispanų žveją, kuris ilgai įrodinėjo savo teisę numirti, nes daug metų praleido visiškai paralyžiuotas. Rašymas, meilė, žiniasklaidos dėmesys nepadėjo herojui. Jis tapo kovotoju už teisę į eutanaziją.

Kodėl. Šiemet filmas apdovanotas "Oskaru" geriausiam užsienio filmui, keliais Europos kino akademijos prizais bei kitais svarbiais apdovanojimais. Režisierius Alejandro Amenabaras gerai žinomas lietuvių žiūrovams ("Kiti"). Pagrindinį vaidmenį kuria geriausias šių dienų ispanų aktorius Javieras Bardemas. Vieni pliusai, bus įdomu atrasti minusų.

Kam. Eutanazijos šalininkams. Javiero Bardemo talento gerbėjams.

"Kekeksilis: kalnų patrulis" ("Kekexili: Mountain Patrol", Kinija, Honkongas, 2004)

Apie ką. Apie savanorius, Tibeto kalnuose gaudančius retų antilopių brakonierius. Brakonieriai žudo savanorius, kurių neremia niekas. Filmo pagrindas – tikri nesenos praeities įvykiai, stebimi iš Pekino atvykusio žurnalisto akimis. Savanoriai vejasi brakonierius. Likę akis į akį su žmonių prievarta ir atšiauria gamta, jie bus priversti kovoti už savo gyvybę.

Kodėl. Sėkmingas bandymas perkelti į Tibeto peizažus ir realijas vesterno stilių bei struktūrą. Autentiški, įspūdingi Tibeto vaizdai ir jokių Kinijos okupaciją šlovinančių vaizdelių. Savo tapatybę ir kalnus ginantys žmonės. Režisierius Lu Chuanas ne iš nuogirdų žino, kad Tibetas – magiškas žodis.

iliustracija
"Kontrolieriai"

Kam. Tibeto patriotams. Vesternų gerbėjams. Jurgos Ivanauskaitės skaitytojams.

"Kontrolieriai" ("Kontroll", Vengrija, 2003)

Apie ką. Trileris apie Budapešto metro tunelius ir jų žmones – kontrolierius, mašinistus, keleivius bei įvairius su požemiais susijusius mitus, juolab kad visas filmas buvo filmuojamas naktį.

Kodėl. Nimrodo Antalo filmas – tikra šio žodžio prasme retas ir stiliumi, ir požiūriu į požemių realybę. Filmo herojai turi trūkumų, bet tai netrukdo su jais susitapatinti.

Verta pasižiūrėti, koks filmas sumušė Vengrijos lankomumo rekordus, juk ir vengrai – savižudžių tauta.

Kam. Kino įdomybių kolekcionieriams. Tiems, kas pasiilgo ne tik "Kapitono Tenkešo", bet ir originalaus vengrų kino. "Matricos" entuziastams. Belos Tarro ir Davido Lyncho gerbėjams. Juodojo humoro mėgėjams. Naujų prasmių ieškotojams.

"Melinda ir Melinda" ("Melinda and Melinda", JAV, 2004)

Apie ką. Apie tai, kuo skiriasi (arba nesisikiria) komedija ir tragedija. Niujorko kavinėje apie tai susiginčija du rašytojai. Kad įrodytų savo teisumą, jie stebi du skirtingus tos pačios merginos Melindos likimus. Vienas yra komiškas, kitas – tragiškas. Išeities taškas tas pats: krizę išgyvenanti jauna mergina Melinda (Radha Mitchell) pasibeldžia į svetimų namų duris. Už abiejų durų gyvena poros. Melinda pakeis jų gyvenimus.

Kodėl. Net ir kurdamas variacijas ankstesniųjų savo filmų tema, Woody Allenas išlieka išmintingas ir turįs ką pasakyti kino magas.

Kam. Literatūrologams, dramaturgams, rašytojams. Woody Alleno gerbėjams. Ieškantiems gyvenimo ir meilės prasmės.

"Nuopuolis" ("Der Untergang", Vokietija, Italija, 2004)

Apie ką. Apie paskutines Adolfo Hitlerio gyvenimo dienas. Filmo pagrindas – asmeninės diktatoriaus sekretorės prisiminimai.

Kodėl. Režisierius Oliveris Hirschbiegelis išgarsėjo filmu "Eksperimetas", kuriame tyrinėjo, kas išlaisvina žmoguje prievartos ir dominavimo instinktus. Todėl dėsninga, kad jį turėjo sudominti Hitleris. Tačiau filmas buvo sutiktas kontroversiškai, o režisierius ir aktorius Bruno Gantzas ("Dangus virš Berlyno") buvo apkaltinti, kad nori sužmoginti didžiausią XX a. nusikaltėlį.

Kam. Žmonių sielų inžinieriams. Gegužės 9-osios minėtojams.

"Povas" ("Peacock", Kinija, 2004)

Apie ką. Apie Kinijos provincijoje gyvenančią darbininkų šeimą ir tris jos vaikus. Apie tai, kas yra gyvenimo smūgiai ir kaip terpė gali praryti gražiausius troškimus. Apie jaunatvišką maištą ir susitaikymą su tuo, ką gali duoti pilkas gyvenimas. Dviejų brolių ir sesers istorijos, persmelktos nevilties.

Kodėl. Šiuo filmu kaip režisierius debiutuoja garsus operatorius Gu Changwei, filmavęs garsiausius Chen Kaige ("Sudie, mano sugulove") ir Zhang Yimou ("Raudonasis gaolianas") filmus. "Povas" pasižymi retai šių dienų kine sutinkama vizualine kultūra. Filmas šiemet apdovanotas Berlyno kino festivalio Didžiuoju prizu.

Kam. Filmų-romanų gerbėjams. Pesimistams. Kinų kino entuziastams.

"Super didelis aš" ("Super Size Me", JAV, 2004)

Apie ką. Dokumetinis filmas apie tai, kokį pavojų gyvybei kelia "greito maisto" restoranai ir kartu su jais ateinanti ideologija. Režisierius mėnesį maitinosi "McDonald’s" restorane, gydosi iki šiol. Po jo filmo buvo sumažintos restorano porcijos.

Kodėl. Pavasarį visi ieško idealios dietos. Dar vienas įrodymas, kad kinas (ypač dokumentinis) gali pakeisti tikrovę.

Kam. Besidomintiems tarptautinėmis korporacijomis. Apsirijėliams. Sveikų plaučių žmonėms.

"Švelnus bučinys" ("Ae Fond Kiss", D. Britanija, Belgija, Vokietija, Italija, Ispanija, 2004).

Apie ką. Apie jaunos katalikės muzikos mokytojos ir pakistaniečio meilę šių dienų Glazge. Įsimylėjėliams nepalankūs jų giminės ir artimieji. Nors dabar ir ne viduramžiai, bet britai visada buvo konservatyvūs. Musulmonai – taip pat.

Kodėl. Filmą sukūrė vienas įdomiausių šių dienų kino kūrėjų Kenas Loachas. Jis subtiliai bando atsakyti į klausimą, kas ir kodėl skiria žmones. Ir kas nugali tuos religijos, kultūrų, įvairiausių prietarų sukurtus skirtumus. Tai skaidri ir nuoširdi meilės istorija, dabar tokių pasitaiko retai.

Kam. Kino žinovams ir vertintojams, nes snobams filmas pasirodys pernelyg paprastas.

"Tropikų karštinė" ("Sud Pralad", Tailandas, Prancūzija, Vokietija, Italija, 2004)

Apie ką. Dvi istorijos, kurių herojus yra kareivis Kenas. Iš pradžių pasakojama apie jo draugystę su kaimo vaikinu Tongu. Antroji dalis pasakoja apie džiunglių gilumoje vykstančią medžioklę. Legenda sako, kad žmogus gali persikūnyti į laukinį žvėrį. Kareivis vyksta į džiungles, kad įsitikintų: mitai yra gyvi.

Kodėl. Pernai Kanuose parodytas filmas sukėlė prieštaringų vertinimų. Buvo prabilta apie originalią Tailando kinematografiją, tad verta žinoti, kuo domisi pasaulis. Originalus vaizdinis filmo sprendimas žada daug siurprizų.

Kam. Estetams, snobams, egzotikos ir mitologijos entuziastams.

Parengė Živilė Pipinytė