Muzika

Alto ir fortepijono duetas "Sugrįžimuose"

Altininko Ilano Schneiderio ir pianisto Gyčio Cinausko koncertas

Jūratė Baltramiejūnaitė

iliustracija

Vienas Lietuvos muzikų rėmimo fondo rengiamo festivalio "Sugrįžimai" vakarų Vilniaus rotušės salėje buvo skirtas koncertinėje scenoje ne itin dažnam alto ir fortepijono duetui.

Įvairių laikotarpių ir stilių kūrinių programa atskleidė įvairiapusį, meistrišką, profesionalų, nepaprastai jautrų altininko iš Liuksemburgo Ilano Schneiderio talentą. Altininkas, gimęs 1968 m. Vilniuje, pirmąsias muzikos žinias įgijęs Lietuvoje, mokslus tęsė Izraelyje. Čia tapo Rubeno (Tel Avivas) muzikos akademijos smuikininkų konkurso laureatu, vėliau – Vienos Alano Bergo kvarteto nariu, virtuozo Michaelio Kugelio mokiniu. Šiuo metu jis yra Liuksemburgo filharmonijos orkestro solistas ir koncertmeisteris, taip pat Lovingny kvarteto narys, įrašęs savo interpretacijų žymiose pasaulio studijose.

Profesionaliai, nenustelbdamas solisto, subtiliai ir jautriai skambino tarptautinių konkursų laureatas pianistas Gytis Cinauskas. Jis yra Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos auklėtinis, Lietuvos muzikos akademijoje baigęs doc. J. Bialobžeskio klasę, vėliau su pagyrimu baigęs ir Graco (Austrija) aukštąją muzikos mokyklą, kur mokėsi prof. K. Wittlicho klasėje. Pianistas savo meistriškumą tobulino ir Monrealyje, McGillo universiteto prof. A. Lysio klasėje. G. Cinauskas koncertavo įvairiose pasaulio šalyse, dalyvavo festivaliuose, buvo paskatintas Austrijos ir Lietuvos valstybinėmis bei V. Landsbergio fondo ir J. Lennono klasikinės muzikos stipendijomis, pirmasis atliko nemaža šiuolaikinių autorių kompozicijų.

Muzikų duetas klausytojams pateikė sudėtingą koncertinę programą, sudarytą iš populiarių ir rečiau atliekamų kūrinių. Atlikėjai, pradėję koncertą romantiniu R. Schumanno kūriniu "Adagio-allegro", nuteikė klausytojus maloniam koncertui ir iškart nustebino juos puikia garso kokybe. Altininkas melomanus supažindino su neįprastai švelniu, aksominiu, gana aukšto tembro alto garsu. Meistriškai jaučiant sudėtingą formą, išryškinant dalių kontrastus, buvo atlikta vieno populiariausių romantikų (beje, sukūrusio apie 600 kūrinių) F. Schuberto sonata "Arpeggione".

Maloniu koncerto akcentu tapo A. Šenderovo kūrinys "Sulamitos giesmės" – gan gerai žinomas ir atlikėjų mėgstamas šio kompozitoriaus, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato, kūrinys. Jo premjera įvyko 1992 m., ir šiandieną yra žinomos 8 šio kūrinio versijos įvairiems instrumentams.Šio koncerto metu skambėjusi versija – kompozitoriaus A. Šenderovo ir alto virtuozo I. Schneiderio puikiai kartu atlikta šiuolaikinė kompozicija. Nostalgiškai subtili, rytietiško ilgesio, žydų ornamentą primenanti tema vinguriavo meistriška variacijų forma, jungiama fortepijono ostinato, įvairinama moderniais aleatorikos epizodais. Altas skambėjo kaip Sulamitos balsas – jautriai ir dramatiškai. Profesionaliai kompozitoriaus sumąstyta ir atlikta fortepijono harmoninė vertikalė jungė kūrinį į vientisą visumą.

Graži, šviesi, spalvinga anglų altininkės ir kompozitorės R. Clarke (1886–1979) keturių dalių sonata, pelniusi premiją 1919 m. JAV vykusiame konkurse, supažindino klausytojus su kitokiu – neoromantiniu, impresionistinių ir ekspresionistinių bruožų turinčiu kūrybiniu stiliumi. Muzikos tembrų, registrų spalvų įvairovę puikiai ir nuotaikingai perteikė abu atlikėjai.

Aukščiausio meistriškumo atlikėjai savo koncertą baigė populiariosios G. Bizet operos "Karmen" F. Waxmano transkripcija altui ir fortepijonui – Fantazija operos temomis. Yra žinoma nemažai šios operos transkripcijų, variacijų, įvairių kūrinio versijų, o ši, nedaug tenutolusi nuo originalo, talentingiems atlikėjams – alto virtuozui ir pianistui – tapo spalvinga koncerto programos kulminacija. Bisui atliktas J. Bendos kūrinys suskambo ir susikaupimo nuotaika.