Savaitė

"Elektrodienos" Vilniuje

kronika

Praėjusią savaitę Šiuolaikinio meno centrą užkariavusios "Elektrodienos" parodė, kad visi įmanomi sąskambiai pasaulyje – dar nesugroti. Net tris naktis specifinių garso struktūrų bei įspūdingų videoinstaliacijų apsupta publika turėjo galimybę pasinerti į šiuolaikinės kultūros sūkurį.

Renginio metu buvo galima išvysti net dvidešimt penkis muzikos atlikėjus/kompozitorius: nuo jau beveik klasiku tapusio lietuvių kompozitoriaus Gintaro Sodeikos, geriausiai žinomo kaip muzikos teatrui autoriaus, iki garsiųjų Vokietijos elektrovirtuozų "Monolake". Renginio dalyvių geografija buvo labai plati, tačiau juos jungė garsinio remikso logika, susiliejanti su videodarbais. Dalyvių sąrašas intriguojantis: jame buvo menininkų, programuojančių glitch ir minimal techno (Stewart Walker, Sutekh ir kt..), nardančių džiazuojančios eklektikos džiunglėse (Mouse on Mars), taip pat laviruojančių tarp individualios rūšies dubo ir prislėgto minimalaus elektroninio byto (deadbeat), grojančių dancehall reggae (Buyngjun Kwon) arba Johno Cage’o palikimu gatvėje (PB8) ir kt.

"Elektrodienų" muzikos programą papildė kartu su "Monolake" dirbantis garsus vokiečių šviesos, fotografijos ir videomeno kūrėjas Aleksejus Paryla. Pasirodymo metu jis miksavo, sluoksniavo ir kitaip perdirbinėjo videomedžiagą, kurdamas nuolatinį stimuliuojantį vaizdo srautą. Pasaulinio garso elektroninės muzikos žvaigždes publika galėjo išvysti ne tik ŠMC.

Trečią valandą nakties pasibaigusi programa buvo tęsiama klube "Intro", vadinamajame afterparty. Čia pasirodė Buygjunas Kwonas (Seulas, Pietų Korėja), grojęs kaip diskžokėjas, taip pat Erikas Orange (NSG, Golo), PB8 (NSG, Golo), Pussyshaver ("Partyzanai"), "POPX" ("Žvėriukai"), Jonas Ohisson (Amsterdamas, Nyderlandai), diskžokėjai Benua ("Happyendless"), Pablic (grojęs grupėje "Empty"), Daimon ("Techstylism", EA).

"Elektrodienose" buvo galima sutikti ne vieną Lietuvoje ir už jos ribų žinomą žmogų. Fotomenininkas Gintautas Trimakas įsitikinęs, kad "Elektrodienos" įvyko laiku ir vietoje, būtent toje erdvėje – sostinės traukos centre, kuris jau ne pirmus metus propaguoja šiuolaikinį meną. "Elektrodienos" – puiki galimybė publikai tiesiogiai susipažinti su Vakarų šiuolaikinės muzikos kultūra, kuri jau daug metų propaguojama Anglijos ar Vokietijos klubuose", – sakė Gintautas Trimakas. Jo teigimu, "Elektrodienos" yra glaudžiai susijusios su Vakarų kultūros atėjimu į Lietuvą, tačiau, anot jo, tai nebuvo pirmas renginys, suteikęs progą artimiau susipažinti su šiuolaikine muzika. G. Trimakas prisiminė Vilniuje vykusį elektroninės muzikos festivalį "E-muzika", taip pat sulaukusį nemenko atgarsio visuomenėje.

Šiuolaikinio meno centro kuratorius Raimundas Malašauskas buvo kiek kitokios nuomonės. Anot jo, "Elektrodienos" nėra susijusios su Vakarų kultūros atėjimu į Lietuvą: "Esame globalioje erdvėje ir tarpusavyje dalijamės informacija. Turint omenyje "Elektrodienas", Vilnius tapo centru, per kurį buvo pumpuojama elektroninė muzika". Paklaustas, ar pateikiant publikai renginio aprašymą nebuvo nukrypta nuo pavadinimo esmės, nes pirmąją jo dieną grojama muzika buvo panašesnė į klubinę, R. Malašauskas sakė, kad "Elektrodienų" koncepcija – sudėtinė, todėl renginio logiką galima palyginti su mikso logika. Juk miksas yra gaminamas iš skirtingų elementų ir ne paslaptis kad vienas iš jų – šokas. "Miksas – tai grupinis procesas. Renginio pavadinime nebuvo apibrėžta, kas vyksta elektroninės muzikos scenoje", – kalbėjo ŠMC kuratorius. Pasiteiravus, kokiu principu atrinkti atlikėjai dalyvauti "Elektrodienose", R. Malašauskas teigė, kad į renginį pakviesti eksperimentuojantys ir išradinėjantys šiuolaikinės garso kultūros kūrėjai, kurie peržengia ir šokių klubo, ir akademinės industrijos ribas.

Ieva Sungailaitė