Kinas

Vasaros videostudija Juodkrantėje

kronika

Liepos 7-17 d. Neringoje jau antrą kartą vyko tarptautinė stovykla, kurioje studentai iš įvairių šalių kino mokyklų kūrė trumpametražius vaidybinius videofilmus, klausė paskaitų, dalyvavo seminaruose ir filmų peržiūrose. Stovyklą organizavo Lietuvos muzikos akademijos Kino ir TV katedros Mokomoji kino ir TV studija.

"Vasaros videostudijos" idėją inicijavo režisierius Henrikas Šablevičius, 1995 m. Druskininkuose surengęs Baltijos šalių kino mokyklų seminarą. Nuo praėjusių metų stovykla pradėta organizuoti kaip Europos Bendrijos SOCRATES/ERASMUS intensyvi programa, pritraukusi ne tik Baltijos, bet ir kitų Europos šalių kino mokyklų studentus. "Šioje kūrybinėje laboratorijoje svarbu įsijausti į trumpo žanro taisykles - sugalvoti idėją ir ją įgyvendinti ne apsižiojant didžiulį kąsnį, o per trumpiausią laiką ir minimaliausiomis sąnaudomis", - kalbėjo stovyklos organizatorė režisierė Inesa Kurklietytė. Spontaniškai suformuotos tarptautinės filmavimo grupės sukuria po trumpametražį vaidybinį filmą, kurį pristato studijos pabaigoje. Taip bendradarbiauja skirtingų šalių studentai ir maišosi įvairių kino mokyklų įtakos. Vis dėlto darbo braižą lemia režisieriaus individualybė ir jo atstovaujama mokykla. Viena dvasia pulsuoja jaunos rusų režisierės kurtas darbas, visai kitos problemos anglų filmuose. Būsimajai režisierei Effju Mevis iš Utrechto atrodo, kad vakariečiai kuria aiškesnės formos darbus, o kolegos iš Rytų linkę piktnaudžiauti išraiška, vaidyba bei garsu. Tuo tarpu operatorė Sarah Ingledow iš Didžiosios Britanijos tvirtino, kad studentai iš Vakarų nėra pakankamai drąsūs gilintis į žmogiškas problemas, jausmus ir išgyvenimus, dažniau slysta paviršiumi.

Šių metų kūrybinės laboratorijos dėmesio centre - aktorių parinkimas ir jų darbas kine. Didžiajai daliai užsiėmimų buvo pakviestas rusų kino režisierius Aleksandras Mita, šiuo metu profesoriaujantis Hamburgo universitete. Profesorius netruko savo paskaitas įvilkti į "kurortinę" formą, pagal publikos nuotaikas varijuodavo ir improvizuodavo temas.

Paskutinę stovyklos dieną laukė darbų peržiūra ir apdovanojimų ceremonija, o didžioji dalis filmų dar nebuvo sumontuota. Studentiškai dirbta iki paskutinės minutės. "Tiesiog nuostabu, kaip jie viską suspėjo - per dešimt dienų išklausyti kursus, įgyvendinti savo sumanymus - nufilmuoti, sumontuoti su puikiu garsu, išmone, ir dar alaus išgerti", - po peržiūros kalbėjo A. Mita. Buvo pristatyta 13 darbų, lyderiu tapo olando Paulio Amoso de Heero iš Utrechto menų mokyklos darbas "Over and out", pelnęs pagrindinius tiek komisijos, tiek publikos prizus. Filmas pasakoja paprastą istoriją, kaip vaikinas nusprendžia išsiskirti su mergina ir bando atgauti asmeninę laisvę. Naudodamas statiškus, ilgus ir stambius planus, derindamas juos su įtampos kupinu dialogu už kadro bei kartkartėmis perskrosdamas emocingais judriais in- tarpais, režisierius fiksuoja prieštaringus jaunuolių jausmus. "Tai autobiografinė idėja apie laisvės ilgesį būnant susisaisčius su kitu žmogumi", - sakė P. de Heeras. "Over and out" pasižymėjo ypač puikia vaidyba, pagrindinio vaidmens atlikėjas suomis Riku Korhonenas gavo geriausio aktoriaus prizą.

Geriausio operatoriaus apdovanojimą pelnė estė Elen Lotman, jautriai ir pastabiai perteikusi jūros, smėlio, tekančios saulės ir miškų vaizdą poetiškame VGIK’o studentės Marijos Smirnovos režisuotame filme "Running to the sun". Atrodo, vis daugiau merginų drįsta mokytis ne tik režisūros, bet ir iškirtinai vyrišku laikomo operatoriaus amato.

Antrus metus stebint studentų iš Lietuvos muzikos akademijos darbą Europos kino mokyklų kontekste matyti, kad mūsiškiai niekuo nenusileidžia vakariečiams, tik mažiau išlepinti technikos. Gal žiūrint į studentų darbus būtų galima prognozuoti, kokia linkme pasuks naujos kartos lietuvių kinas? "Jis pradės kalbėti šiuolaikine kino kalba, kurios, kaip čia matėme, jaunimas dabar mokosi, - sakė Lietuvos kinematografininkų sąjungos pirmininkas ir seminaro svečias Gytis Lukšas. - Mes turime išmokti patraukliai pasakoti istorijas apie save, kurios būtų įdomios ne tik mums patiems."

Šiemet studijoje dalyvavo trys LMA režisūros studentai - Danielius Kokanauskis, Kęstas Gudavičius ir pirmakursis Simas Aškelavičius, gavęs Lietuvos kinematografininkų sąjungos prizą už geriausią debiutą. Anot I. Kurklietytės, jaunuoliai bando naują Lietuvos kiną - žaismingesnį ir lengvesnį.

Giedrė Žičkytė