7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Devyniasdešimtmečio baleto jaunystė

Nauji vardai Lietuvos baleto afišose

Helmutas Šabasevičius
Nr. 40 (1146), 2015-11-13
Šokis Muzika Baletas
Haruka Ohno (Snieguolė) ir Jonas Laucius (Princas). M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno (Snieguolė) ir Jonas Laucius (Princas). M. Aleksos nuotr.

Laukdama savo 90-ojo jubiliejaus ir šia proga suplanuotų renginių, Lietuvos baleto trupė pastebimai atsinaujino – šį sezoną baleto spektaklių afišose matysime dešimt naujų vardų.

Pirmiausia tai M.K. Čiurlionio mokyklos auklėtiniai, jau anksčiau matyti LNOBT arba Šokio teatro scenose. Keturi iš jų turi ne tik svarbiausios Lietuvoje meno mokyklos, bet ir Ženevos šokio centro, kur tobulinosi paskutiniais metais, diplomus. Eimantė Šeškutė (g. 1995 06 26 Vilniuje) – muzikali, plastiška, išraiškingų linijų šokėja – savo biografijoje jau turi Pelenės vaidmenį, taip pat ir keletą klasikinių duetų, šiuolaikinio šokio kompozicijų, visus juos yra parengusi su bendramoksliu Jonu Lauciumi (g. 1996 01 19 Vilniuje); Karolis Šemetas (g. 1992 12 20 Šiauliuose) ir jo bendramokslis Jeronimas Krivickas (g. 1993 10 16 Vilniuje) jau matyti keliuose šio sezono spektakliuose.

Nedidelių vaidmenų parengė ir jauniausi trupės šokėjai, šių metų Baleto skyriaus absolventai – Vasara Visockaitė (g. 1995 04 13 Vilniuje) ir Aistis Kavaliauskas (g. 1995 12 24 Druskininkuose), pažįstami iš Baleto skyriaus spektaklių.

Jau kuris laikas rengiamų tarptautinių šokėjų atrankų rezultatas – keli artistai, baigę įvairias užsienio baleto mokyklas. Vilniuje nuo šio sezono šoka armėnė Gohar Mkrtchyan (g. 1995 05 06 Jerevane). Būdama penkerių, kartu su šeima ji išvyko į Ispaniją, užaugo Madride, baleto mokėsi Karališkoje šokio konservatorijoje „Mariemma“, porą metų – San Fransisko Baleto mokykloje. Jaunoji balerina džiaugiasi gavusi galimybę pradėti profesionalios šokėjos karjerą ir pasiruošusi sparčiai tobulėti. Po pirmųjų spektaklių ji liko sužavėta Lietuvos žiūrovais – pilnos salės rodo, kad šokio menas čia ypač vertinamas, o tą jausti šokėjui visada labai svarbu.

Italas Nicolo Centocchi (g. 1990 05 22 Marostikoje) užaugo Turine, mokėsi Turino baleto (Balletto di Torino) studijoje, baigė šokio ir baleto programą Londone (London studio centre). Kurį laiką dirbo Sarasotos baleto trupėje Floridoje, vėliau – Anglijos nacionalinio baleto trupėje bei nedidelėse trupėse Italijoje ir Prancūzijoje. Dalyvauti šokėjų atrankoje Vilniuje jį paskatino noras pažinti įvairias kultūras.

Tarp naujų trupės šokėjų – du artistai iš Ispanijos: Mel Fernández Bombardó ir Milos Patiño (g. 1991 11 07 Torevjechoje), baigęs Madrido karališkąją šokio akademiją, mokęsis Victoro Ullates baleto mokykloje, po to šokęs Valensijos trupėje „Ballet de la Generalitat“.

Kai kurių jau spėjusių atkreipti dėmesį šokėjų Vilniuje nebematysime. Kanadietis Vaclavas Connoras Redpathas, naujausioje premjeroje – Itziko Galili šokio spektaklyje „Dalykai, kurių niekam nepasakojau“ iš programos „Bolero+“ – įsiminęs savita šokio nuotaika bei prasmingais judesiais, nusprendė baletą iškeisti į studijas ir Niujorke mokosi matematikos bei ekonomikos, bakalauro diplomą planuoja gauti 2017-aisiais. Darbą Lietuvoje šokėjas vertina kaip nepaprastai įdomią patirtį. Į gimtąją Japoniją grįžo Yuki Yonekura, pasižymėjęs ir kaip techniškas šokėjas, ir kaip „Kūrybinio impulso“ choreografas. Baleto trupėje „Le Palais d’Hiver Saint-Petersbourg Ballet“, kuriai vadovauja François Mauduit, nuo šio rudens šoka Žilvinas Beniuševičius; beje, čia dirba ir daugiau lietuvių: LNOBT kurį laiką šokusios Grytė Dirmaitė ir Karolina Šibikaitė bei šių metų Baleto skyriaus absolventės Audronė Dirsytė ir Evelina Fokina.

 

***

 

Nemažai naujų artistų buvo galima matyti Bogdano Pawlowskio balete „Snieguolė ir septyni nykštukai“. Veržlūs, lengvi Jono Lauciaus judesiai, santūrūs gestai padėjo jam sukurti vaikiškos pasakos princą, iš raganos pinklių bučiniu išvadavusį naivią ir mielą Snieguolę – Haruką Ohno (tai buvo debiutiniai šių artistų vaidmenys). Abu šokėjai vaidino raiškiai ir sukūrė vaikams suprantamus personažus. Išraiškingą Karalienės raganos vaidmenį, praturtintą efektingais šuoliais ir sukiniais, sukūrė Igoris Zaripovas. Visa nykštukų draugija, kuriai vadovavo išraiškingas Danieliaus Dolano Gudrutis, paliko gerą įspūdį organiška, nuotaikinga vaidyba bei improvizuotomis detalėmis – Snieguolei atsibudus miško gyvūnija ir nykštukai džiūgauja ir pagal senoviškų baletų režisūrinius sumanymus kilsteli į viršų pagrindinius herojus; nykštukas, kuriam pakelti teko augalotą Princą, šiai scenai pasibaigus demonstratyviai nusibraukė prakaitą nuo kaktos. Tarp nykštukų buvo matyti ir Karolis Šemetas – Niūrutis, ir Milos Patiño – Žiopliukas. Šis spektaklis – bene pirmasis Lietuvoje su interaktyviu finalu: pabaigoje visi herojai leidžiasi į žiūrovų salę, o vaikai strimgalviais puola prie pirmųjų eilių bent paliesti patikusius pasakų herojus. Nuotaikingas šio spektaklio režisūrinis sprendimas galėtų būti šiek tiek pakoreguotas. „Snieguolės“ premjera įvyko 1972 metais, atnaujintas jis buvo 1988-aisiais, iki paskutinės teatro rekonstrukcijos, kai dar nebuvo plataus tarpo žiūrovų salės viduryje – šiek tiek praplėtus baleto veikėjų parado maršrutą, su pasakos personažais galėtų pasilabinti daugiau vaikų.

Gėlės ir aplodismentai teko ne tik jauniesiems artistams – atlikusi ryškų, spalvingą Karalienės pamotės vaidmenį paskutinį kartą žiūrovams lenkėsi vidurinės kartos baleto artistė Anna Baranova, nusprendusi baigti šokėjos karjerą. Ji yra įsiminusi ne tik raiškiais Batildos („Žizel“), Barboros („Daktaras Aiskauda“), Madam Hortense („Graikas Zorba“), Karalienės („Gulbių ežeras“), Kitrės draugės („Don Kichotas“) ir kitais smulkesniais vaidmenimis, bet ir kostiumais, kurių yra sukūrusi baleto spektakliams „Idiotas“, „Fedra“ ir kt. 

 

***

 

Gerų žinių Lietuvos baletui turi ir Nacionalinės M.K. Čiurlionio menų mokyklos Baleto skyrius. Dvyliktokė Julija Stankevičiūtė, kurios pedagogė – Beatričė Tomaševičienė, Grase (Prancūzija) vykusiame tarptautiniame baleto konkurse „Jeune Ballet Mediterraneen“ pelnė aukso medalį: neturėjo lygių vyriausiųjų grupėje „Pre-professional“. Apdovanojimas – ne tik prizas, bet ir prasivėrusios durys būsimai karjerai: Julija Stankevičiūtė pakviesta į tarptautinį baleto konkursą Varnoje liepos 15–30 d., be to, vienas iš komisijos narių, Ivanas Cavallari, vadovaujantis „L’Opera National du Rhin“ baleto trupei, pakvietė atvykti dviem mėnesiams ir galbūt dalyvauti jo statomame „Spragtuke“. Kita komisijos narė, Karališkosios Hagos konservatorijos Olandijoje pedagogė Esther Protzman, pakvietė stažuotis šioje konservatorijoje.

Haruka Ohno (Snieguolė) ir Jonas Laucius (Princas). M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno (Snieguolė) ir Jonas Laucius (Princas). M. Aleksos nuotr.
Anna Baranova (Karalienė pamotė). M. Aleksos nuotr.
Anna Baranova (Karalienė pamotė). M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno (Snieguolė) ir Jonas Laucius (Princas). M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno (Snieguolė) ir Jonas Laucius (Princas). M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno (Snieguolė) ir Jonas Laucius (Princas). M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno (Snieguolė) ir Jonas Laucius (Princas). M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno (Snieguolė). M. Aleksos nuotr.
Haruka Ohno (Snieguolė). M. Aleksos nuotr.
Igoris Zaripovas (Karalienė ragana). M. Aleksos nuotr.
Igoris Zaripovas (Karalienė ragana). M. Aleksos nuotr.
Julija Stankevičiūtė su mokytoja Beatriče Tomaševičiene. Asmeninio archyvo nuotr.
Julija Stankevičiūtė su mokytoja Beatriče Tomaševičiene. Asmeninio archyvo nuotr.
Kristine Moe (Norvegija), Jon Kåge (atrankinio baleto konkurso Švedijoje organizatorius) ir Julija Stankevičiūtė. Asmeninio archyvo nuotr.
Kristine Moe (Norvegija), Jon Kåge (atrankinio baleto konkurso Švedijoje organizatorius) ir Julija Stankevičiūtė. Asmeninio archyvo nuotr.