7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Raktažodis: Tarpdisciplininiai menai

Kinematografinis Mindaugo trienalės „anabasis”

Prieš dvi savaites pasibaigusi 11-oji Baltijos tarptautinio meno trienalė, šiais metais pavadinta Mindaugo vardu, dėmesį skyrė ne tik performanso menui, bet ir kinui. Buvo parodyta 8 filmų programa „Cinema of the Self“, kurios centre, kaip teigė organizatoriai, – asmenybės, savasties, tapatybės ir savęs kūrimo temos. Filmai buvo rodomi per trienalę duris žiūrovams atvėrusioje ŠMC kino salėje. Ji, tikėkimės, taps svetinga erdve filmams, mūsų kino festivalius aplenkiantiems dėl „nežiūroviškų“ temų, sudėtingesnės formos ieškojimų ar tarpdiscipliniškumo. Tokie darbai kino festivaliuose dažnai rodomi specialiose paralelinėse programose, kur susikerta kino, parodų, performansų, instaliacijų, videomeno ribos. Kur žiūrovas nebūtinai kviečiamas į salės tamsą, kad „išgyventų“ kiną. 

 

Nuo pilnametražių iki vos penkiolikos minučių darbų, nuo dokumentikos iki hiperfikcijos, nuo subjektyvios žiūros iki nešališko žvilgsnio, nuo dabarties akimirkos fiksavimo iki nostalgiškų found footage vaizdų – tokia buvo programa. Jos pavadinimas sufleruoja asmeniškumą, tad ir mano įspūdžiai bus gana subjektyvūs ir fragmentiški. Nepretenduoju į visų filmų analizę ir apibendrinimus. Sustosiu prie filmų, kurie vis dar nepasimiršta (nebūtinai gerąja prasme).

Atsiprašau, viršijau limitą

Pradėsiu nuo kūrinio, kurio „Documentoje“ nemačiau.
Vienas iš Kaselio Karlsauės parke pastatytų medinių paviljonų primena kontorą – čia tris kartus per savaitę dirba Lori Waxman. Dvidešimt penkias minutes ji žiūri (kitaip sakant, gilinasi) į kokio nors menininko atneštą kūrinį – nesirinkdama, tiesiog pagal pirmo atėjusiojo teisę. Tada ji parašo šimto – dviejų šimtų žodžių recenziją ir „garantuoja gilų, kritišką, bet nebūtinai pozityvų požiūrį“. Jos tyrimo, rašymo, redagavimo procesą galima stebėti ekrane realiu laiku. Parašytas tekstas atspausdinamas, jį iškart galima perskaityti. Per šimtą „Documentos“ dienų turėjo susikaupti visa knyga tekstų. Turbūt supratote, kad Lori Waxman yra ne menininkė, o kritikė. Taip, beje, prasideda ir jos biografijos bei kūrinio pristatymas „Documentos“ gide, iš kurio ir sužinojau apie tai, ko nemačiau. 

Mindaugas apie Mindaugą

Mindaugas yra žmogus. Jam tai sekasi, tai nesiseka. O rugpjūčio 24 – rugsėjo 9 d. Šiuolaikinio meno centre, Vilniuje, vyko Mindaugo trienalė. Renginys Mindaugo neišsekino, nors buvo kaip reta – kaip geras džiazo festivalis – kupinas renginių, įdomių renginių.  

 

Buvau šių renginių atidaryme, kuriame niekas netikėjo, jog esu Mindaugas. Realiau žmogui tai, ko beveik nėra, ir tebūnie. Ir tebūnie... Man ir pačiam patiko tas Mindaugo veidas, žvelgiantis iš plakatų, patiko įvadinis Mindaugo prisistatymas. 100 iškilmingų Mindaugo pasirodymų scenoje, „klasikinis triukas, skirtas prikaustyti žiūrovų dėmesiui“. „Įženk į praeitį, kad atrastum trapų akimirkų intymumą“, – maždaug taip skambėjo viena užduotis, su kuria Mindaugas puikiai tvarkėsi. O ministro brolis, klaidžiojęs atidarymo minioje, taip pat buvo Mindaugas.