7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Raktažodis: Leviatanas

Kad žmonės pradėtų galvoti

Nuo šio penktadienio Lietuvoje rodomas rusų teatro ir kino režisieriaus Kirilo Serebrennikovo filmas „Mokinys“ („Učenik“). Filmo premjera įvyko pernai Kanuose, iškart po festivalio su režisieriumi kalbėjosi Antonas Dolinas. Pateikiame „Afiša Daily“ išspausdinto pokalbio fragmentus.

Išgyventi festivalį

„Kino pavasaris“ gali pretenduoti į „Guinesso“ knygos rekordą – taip ilgai netrunka joks kitas kino festivalis. Todėl jam pasibaigus vienas ryškiausių, bent jau mano, įspūdžių yra nuovargis, juolab kad dalies matytų filmų visai nereikėjo žiūrėti. Kiekviename festivalyje, be abejo, būna balasto, bet ar verta jį rodyti tik tam, kad „Kino pavasaris“ taptų ne festivaliu, o, kaip anksčiau sakydavo, „išplėstiniu filmų rodymu“? Ar verta atverti duris visiems užsienyje gyvenantiems lietuvių kino grafomanams ir nuoširdžiai džiaugtis tokiu lietuvių kinu? Ar ir čia kokybės kriterijai užleidžia vietą pseudopatriotizmui? 
 

Dalį „Kino pavasario“ programos buvau mačiusi anksčiau, tačiau jei reikėtų išrinkti kelis geriausius šių metų festivalio filmus, pirmenybę ir vėl atiduočiau Małgorzatos Szumowskos „Kūnui“. Tai bene vienintelis filmas, bandantis suprasti ir parodyti pasaulį, kuriame gyvename čia ir dabar. „Kūne“ Szumowska formuluoja sudėtingus klausimus, bet vietoj itin šių dienų kine paplitusios didaktikos pasitelkia juodąjį humorą. Szumowska savo personažų nei smerkia, nei gina, bet per juos atskleidžia dabarties prieštaravimus ir nykstančias prasmes. Ji rodo, kaip sunku susitaikyti su absurdišku pasauliu, kuriame nebelieka metafizinių klausimų – tik kūnas, patiriantis įvairias transformacijas, tik kasdienio gyvenimo rutina. Tiksliau, kaip sunku susitaikyti su savimi, kai visi aplink giriasi tobulais kūnais, vykusia karjera arba dar kažkuo savaime suprantamu. Vieniši Szumowskos herojai – ciniškas teismo ekspertas, jo anoreksikė duktė ir psichologė, tikinti, kad gali bendrauti su mirusiais, kiekvienas savaip jaučia tuštumą ir ilgisi gilesnių ryšių, juk kūno problemos atsiranda tada, kai neįsiklausoma į save ir kitus.

Kino naujienos trumpai

Gillian Flynn romanas „Dingusi“ jau pasirodė lietuviškai, o Davido Fincherio ekranizacija paskatino kino kūrėjus atkreipti dėmesį ir į kitus šios autorės kūrinius. Prancūzas Gilles’is Paquet-Brenneras perkėlė į ekraną Flynn romaną „Tamsios vietos“ („Dark Places“). Siaubingą dramą – motinos ir seserų nužudymą išgyvenusios Libės vaidmenį naujame filme sukūrė Charlize Theron. Po trisdešimties metų moteris nusprendžia vėl viską prisiminti ir pagaliau nuspręsti, ar žudikas yra jos brolis.
 
Išdalyti Lenkų kino akademijos „Auksiniai ereliai“
Prieš savaitę – pirmadienio vakarą – įvyko iškilminga Lenkų kino akademijos apdovanojimų, „Auksinių ereliu“ teikimo ceremonija. Laureatus rinko beveik 600 šios akademijos narių, o apdovanojimus 19 kategorijų teikė tik moterys – penkių Lenkijos kino kūrėjų kartų atstovės. Geriausio filmo statulėlės savininkas šiemet buvo numanomas – tai rudenį Gdynėje „Auksiniais liūtais“ jau apdovanotas ir didžiulio lenkų žiūrovų susidomėjimo sulaukęs Łukaszo Palkowskio filmas „Dievai“ („Bogowie“), pasakojantis apie chirurgą Zbigniewą Religą, kuris atliko pirmąją širdies persodinimo operaciją Lenkijoje. „Dievai“ šiemet gavo net septynis „Auksinius erelius“, taip pat už geriausią režisūrą, operatoriaus darbą Piotrui Sobocińskiui jaun., scenarijų Krzysztofui Rakui, pagrindinį ir antro plano vyrų vaidmenis Tomaszui Kotui ir Piotrui Glowackiui bei žiūrovų simpatijų prizą.

Kino naujienos trumpai

 Penktadienio vakare Paryžiaus Šatlė teatre įvyko 40-ojo Prancūzų kino akademijos padovanojimų „Cezarių“ ceremonija. Laureatus renka 4225 „Cezarių“ akademijos narių. 2014 m. Prancūzijoje buvo sukurti 636 filmai. Pasak žiniasklaidos, šiemet ceremonijoje dominavo politika. Septynis „Cezarius“, tarp jų ir geriausio filmo bei geriausio režisieriaus, gavo 22 metus Paryžiuje gyvenančio Abderrahmane’o Sissako filmas „Timbuktu“. Tai pasakojimas apie kasdienį gyvenimą Malio mieste Timbuktu, kurį užėmė islamistai. Šis filmas taip pat buvo pristatytas „Oskarui“.

 
Atrodė, kad didžiausia ceremonijos intriga bus dviejų filmų apie Yves’ą Saint Laurent’ą varžybos. Tačiau Jalilio Lespert’o „Saint Laurent’as“ gavo tik „Cezarį“ už geriausią vyro vaidmenį Pierre’ui Niney, o Bertrand’o Bonello filmas „Sen Loranas. Stilius – tai aš“ – „Cezarį“ už geriausius kostiumus. Už geriausią moters vaidmenį apdovanota Adele Haenele, suvaidinusi pagrindinį vaidmenį filme „Meilė iš pirmo smūgio“. Šis filmas pripažintas ir geriausiu debiutu, o jame taip pat suvaidinęs Kévinas Azais apdovanotas prancūzų kino vilties „Cezariu“. Už geriausius antrojo plano vaidmenis apdovanoti Kristen Stewart („Zils Marijos debesys“) ir Reda Katebas („Hipokratas“). Geriausiu užsienio filmu pripažinta Xavier Dolano „Mamytė“. Garbės „Cezariu“ šiemet apdovanotas amerikiečių aktorius ir režisierius Seanas Pennas.

Kino naujienos trumpai

Sausio 23 d. kino koncerno „Mosfilm“ paviljone vyko 13-oji Rusijos nacionalinės kino menų ir mokslų akademijos premijų „Auksinis erelis“ („Zolotoj oriol“) teikimas.
Už geriausią antro plano moters vaidmenį apdovanojimą pelnė lietuvių aktorė Severija Janušauskaitė, suvaidinusi Anos Melikian filme „Žvaigždė“ („Zvezda“). Vasarą šis filmas atnešė aktorei kitą – Atviros Rusijos kino festivalio „Kinotavr“ apdovanojimą.
 

„Auksinių erelių“ lyderiais tapo du filmai, tarp kurių ir vyko pagrindinė kova, – Andrejaus Zviagincevo „Leviatanas“ ir Nikitos Michalkovo „Saulės smūgis“ („Solnečnyj udar“). Geriausiu filmu pripažintas „Saulės smūgis“. Už geriausią režisūrą apdovanotas A. Zviagincevas. Geriausio dokumentinio filmo „Auksiniu ereliu“ apdovanotas Arkadijaus Kogano „Jankovskis“ – pasakojimas apie rusų aktorių Olegą Jankovskį. Geriausiu animaciniu filmu tapo Vladimiro Toropčino „Ivanas caraitis ir Pilkasis vilkas2“. Už geriausią vyro vaidmenį apdovanotas Aleksandras Zbrujevas („Kinas apie Aleksejevą“, rež. M. Sagalas), „Auksinis erelis“ už geriausią moters vaidmenį atiteko Jelenai Liadovai už vaidmenį „Leviatane“. Už geriausią antro plano vyro vaidmenį apdovanotas taip pat „Leviatane“ suvaidinęs Romanas Madianovas. „Auksinis erelis“ už geriausią scenarijų paskirtas Andrejui Končialovskiui ir Jelenai Kiseliovai („Baltosios laiškanešio Andrejaus Triapicyno naktys“, rež. A. Končialovskis). Geriausiu operatoriumi tapo Vladislavas Opeljancas („Saulės smūgis“). Geriausiu Rusijoje rodytu užsienio filmu pripažintas Weso Andersono „Viešbutis „Didysis Budapeštas“.

Kino naujienos trumpai

Naktį iš sekmadienio į pirmadienį Los Andžele vyko „Auksinių gaublių“ naktis. Holivude akredituotų užsienio žurnalistų (91 užsienio žurnalistas iš 55 pasaulio šalių) skiriami prizai dažnai leidžia numanyti, kas taps „Oskarų“ savininkais. Šiąnakt geriausiu filmu tapo Richardo Linklaterio „Vaikystė“, geriausia komedija – Weso Andersono „Viešbutis „Didysis Budapeštas“. Už geriausią vyro vaidmenį apdovanotas Eddie Redmayne’as, suvaidinęs matematiką Stepheną Hawkingą Jameso Marsho biografinėje dramoje „Visko teorija“ („The Theory of Everything“). Geriausia aktore – Julianne Moore už sunkiai sergančios moters vaidmenį filme „Still Alice“ (rež. Richard Glatzer, Wash Westmoreland). Geriausia antro plano aktore tapo Patricia Arquette („Vaikystė“), „Auksinis gaublys“ už geriausią antro plano vaidmenį atiteko J.K. Simmonsui („Atkirtis“). Geriausiu režisieriumi pasklebtas Richardas Linklateris („Vaikystė“), už geriausią scenarijų apdovanoti filmo „Birdman“ scenaristai Alejandro Gonzalezas Inarritu, Alexanderis Dinelaris jaun., Armando Bo, už geriausią muziką – Jóhannas Jóhannssonas („Visko teorija“). „Auksinį gaublį“ geriausiam užsienio kalba sukurtam filmui pelnė rusų režisieriaus Andrejaus Zviagincevo „Leviatanas“.

Kino naujienos trumpai

 Tradiciškai geriausių metų filmų dešimtukus paskelbė du kino žurnalai – britų „Sight & Sound“ ir prancūzų „Cahiers du cinema“. Šiemet britų ir prancūzų nuomonės retai sutampa. „Sight & Sound“ apklausė 50 kritikų, kiekvieno paprašę išrinkti 5 geriausius šių metų filmus.

Kino naujienos trumpai

Šeštadienį Bydgoščiuje (Lenkija) baigėsi „Camerimage“ – festivalis, kuriame vertinami operatoriai. Šiemet jo apdovanojimai atiteko operatoriams, mokantiems kurti metaforas. Svarbiausiu festivalio prizu „Auksinė rupūžė“ šiemet apdovanotas rusų operatorius Michailas Kričmanas, nufilmavęs Andrejaus Zviagincevo filmą „Leviatanas“. Šis filmas jau yra pelnęs ne vieną apdovanojimą, tarp jų ir Kanų kino festivalio prizą už geriausią scenarijų. Rusija filmą šiemet pristatė „Oskarui“.
 
Kričmanas yra savito Zviagincevo stiliaus bendraautoris – kartu jie kūrė „Sugrįžimą“, „Išnykimą“, „Jeleną“. Zviagincevas mano, kad „Kričmano akys mato tai, kas nematoma“. Pats Kričmanas yra sakęs, kad operatoriumi nutarė tapti pamatęs Dariuso Kjondji nufilmuotą Davido Fincherio filmą „Septyni“. „Leviatanas“ kurtas Kolos pusiasalyje, kai naktis ten truko tris valandas. Filme dominuoja pilka ir žydra spalvos.
 
Kričmanas dirba su Vera Storoževa, Pavelu Lunginu, Aleksejumi Fedorčenka, šiemet „Scanoramos“ žiūrovai galėjo matyti jo nufilmuotą Liv Ullmann „Freken Juliją“.

Kino naujienos trumpai

Savaitgalį Sevilijoje, kur vyksta tarptautinis kino festivalis, paskelbti pirmieji šiųmetinių Europos kino akademijos apdovanojimų laureatai. Geriausio Europos kino operatoriaus apdovanojimas – Carlo Di Palma prizas – paskirtas lenkams Łukaszui Żaliui ir Ryszardui Lenczewskiui už filmą „Ida“. Geriausia montuotoja tapo Justine Wright už filmą „Locke“, bendros austrų ir vokiečių gamybos filmo „Tamsus slėnis“ („Das Finstere Tal“, rež. Andreas Prochaska) dailininkams Clausui-Rudolfui Amleriui ir Nataschai Curtius-Noss atiteko apdovanojimai už geriausią dailininko darbą ir kostiumus. 2014 m. Europos kompozitoriumi tapo Mica Levi („Po oda“), garso operatoriumi – Joakimas Sundströmas („Starred Up“).
 
Paskelbti ir svarbiausių apdovanojimų nominantai, kuriuos išrinko per 3 tūkstančius akademijos narių. Jų favoritu tapo Paweło Pawlikowskio filmas „Ida“. Jis nominuotas geriausio filmo, režisieriaus, scenaristo ir aktorės kategorijose. „Ida“ turi šansų laimėti ir žiūrovų simpatijų prizą. Keturias nominacijas gavo Andrejaus Zviagincevo filmas „Leviatanas“, po tris – Nuri Bilge Ceylano „Žiemos sapnas“, Larso von Triero „Nimfomanė“ ir Steveno Knighto „Locke“. Iš viso apdovanojimai skiriami 21 nominacijoje. Laureatus sužinosime gruodžio 13 d. per iškilmingą ceremoniją, kuri šiemet vyks Rygoje.

Kino naujienos trumpai

Rugsėjo 30 d. baigėsi 23-iasis atviras NVS ir Baltijos šalių festivalis „Kinošok“. Trumpametražių filmų konkurse, kuris vadinosi „Šoko ribos“, nugalėjo Oksanos Burajos filmas „Liza namo!“. Jis apdovanotas Didžiuoju festivalio prizu.
 
Vaidybinių filmų konkurso nugalėtoju tapo gruzinų režisieriaus Georgijaus Ovašvilio filmas „Kukurūzų sala“, šią vasarą jau triumfavęs Karlovi Varuose. Beveik be žodžių filme pasakojama istorija apie valstiečius, kurie sodina kukurūzus upės, skiriančios Gruziją ir Abchaziją, saloje. „Kukurūzų sala“ taip pat apdovanota ir už geriausią operatoriaus darbą. Prizą už geriausią režisūrą gavo ukrainiečių režisierius Miroslavas Slabošpickis, sukūręs socialinę dramą apie kurčnebylius „Gentis“. Ukrainiečių filmo „Broliai. Paskutinė išpažintis“ režisierė ir scenaristė Viktorija Trofimenko apdovanota už geriausią scenarijų. Prizas už geriausią muziką atiteko Aleksejui Aigi (Aleksandro Kotto filmas „Išbandymas“, Rusija). Specialusis žiuri prizas paskirtas armėnų filmui „Romantikai“ (rež. Аregas Azatianas, Šogikas Tadevosianas). Prizai už geriausius vaidmenis liks Rusijoje. Jais apdovanoti Aleksejus Černychas, suvaidinęs Arsenijaus Gončiukovo filme „Sūnus“, ir dvi jaunos bendros rusų ir estų gamybos filmo „Aš negrįšiu“ (rež. Ilmar Raag) aktorės Polina Puškaruk bei Vika Lobačiova. Lietuvai „Kinošok“ konkurse šiemet atstovavęs Mariaus Ivaškevičiaus filmas „Santa“ liko be apdovanojimų.
PUSLAPIS
2