7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Simfoninis fejerverkas

Po Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro koncerto „Orkestras iš arti“

Remigijus Vitkauskas
Nr. 4 (1198), 2017-01-27
Muzika
Koncerto „Orkestras iš arti“ akimirka. Barbora Domarkaitė, Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto „Orkestras iš arti“ akimirka. Barbora Domarkaitė, Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.

Bilietai į sausio 14 d. koncertą Nacionalinėje filharmonijoje, kuriame solo grojo Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (LNSO) artistai, buvo parduoti prieš gerą savaitę. Tą vakarą publika rinkosi iš įvairių Lietuvos miestų ir miestelių, o vieną repeticiją smalsiai stebėjo Vilniaus Žvėryno „Vaikystės sodo“ auklėtiniai, lydimi Lietuvos edukologijos universiteto studentų. Repeticijos pertraukos metu pakalbinau Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro vyriausią dirigentą Modestą Pitrėną.

 

Gerbiamas maestro, kuo ypatingas pirmasis 2017-ųjų metų koncertas?

Šio koncerto reikšmingumo pervertinti tiesiog neįmanoma. Jausdamas orkestro nuotaikas, šį muzikinį vyksmą nejučia imu lyginti su šeimyniniais santykiais, kur, vyraujant ypatingiems ryšiams, pastebime jautrumą, išskirtinį dėmesį ar ne itin svarbių detalių sureikšminimą. Repetuodamas su orkestrantais – didelės muzikinės šeimos nariais – jaučiu didelę atsakomybę ir nuoširdų džiaugsmą galėdamas padėti jiems išreikšti save, realizuoti ne tik orkestrinio, bet ir solinio muzikavimo gebėjimus. Tariu didelį bravo koncerto solistams. Smagu, kad programoje dalyvauja visų kartų atstovai. Tai – vienas iš mano prioritetų. Anot seno posakio, jaunimui – „žalia šviesa“, tačiau norėjome parodyti, kad vertiname atlikėjo kūrybinę patirtį, įgytą per ilgametę veiklą orkestre. Stebiu jų jaudulį, tačiau jis atskleidžia muzikalumą, atsakomybę ir begalinį ryžtą muzikuoti ateityje.

Didelio profesinio atsidavimo reikalaujantis eilinių orkestro artistų darbas neretai lieka tarsi šešėlyje. Ką Jūs manote apie tokių, komerciniu požiūriu netgi rizikingų, programų rengimą?

Tradiciją pradėjo maestro Juozas Domarkas. Su didžiausiu malonumu ir atsakomybe tęsiu šią orkestrui labai reikalingą veiklą. Nė neabejojame, jog toks koncertas turi įvykti bet kokiomis „oro sąlygomis“.  Ne visi norintys orkestro nariai dalyvauja šių metų koncerte. Tie, kurie nebuvo atrinkti, dalyvaus kitų metų orkestro fiestoje. Koncertas tapo truputį ilgesnis, nei paprastai. Jo programa – tarsi divertismentas, muzikinis kaleidoskopas, tačiau ši forma turi savo patrauklumą ir tam tikrą logiką. Atlikėjai, lyg susitarę, pasirinko filosofinius, transcendentika alsuojančius kūrinius. Hindemitho, Strausso, Blocho kūrinai – trijų to laikotarpio grandų opusai, reikalaujantys psichologinės, meninės ir techninės brandos. Prie jų darniai šliejasi mūsų laikmečiu alsuojantys Kuprevičiaus, Prokofjevo, Serockio kūriniai. Gal tik Rossini ar Gershwinas išsiskiria kitomis nuotaikomis. Visi kūriniai nėra paprasti nei solistams, nei orkestrui, nei dirigentui. Tai iššūkis, leidžiantis puikiai pažinti įvairiapusį „orkestrą iš arti“. O be to, tai yra pirmasis šių metų „anšlagas“ visi bilietai į šį koncertą parduoti jau senokai. Tai dar viena paskata ir įrodymas, kad einame teisingu keliu, esame mylimi ir mylintys.

Ar šioje programoje radote kokių nors staigmenų?

Didelis atradimas – Ernesto Blocho kūrinys. Nuoširdžiai nustebau, kad iki šiol nežinojau tokios puikios muzikos. Richardas Straussas – visada žada ką nors naujo. Gyvenimo saulėlydyje sukomponuotas opusas alsuoja gyvenimo išmintimi. Įdomu buvo susipažinti su Kazimierzo Serockio muzika, Nino Rota nustebino įžvalgumu, spalvinga instrumentuote, solinio instrumento galimybių sklaida. O kalbant apie man jau žinomus kūrinius, maloniai stebina solistų branda ir pasirengimo lygis.

Dėkui už pokalbį. Galima pasidžiaugti, kad tęsiant šią tradiciją laimi visi šios programos dalyviai ir klausytojai.

Spalvingą programą pradėjo altininkė Olga Lužnova, atstovaujanti didžiausią patirtį turinčią atlikėjų grupę. Solistė LNSO griežia jau keturis dešimtmečius. Ji muzikavo Rygos filharmonijos kameriniame orkestre, atliko solo kūrinius su Klaipėdos ir Liepojos kameriniais orkestrais. Koncerte O. Lužnova griežė vokiečių altininko, smuikininko, kompozitoriaus ir dirigento Paulo Hindemitho „Trauermusik“ altui ir orkestrui. Kūrinį atlikėjai dedikavo Anapilin iškeliavusiems orkestro muzikantams.

 

Programą tęsė nuotaikingas, bet ir gilus vokiečių kompozitoriaus Richardo Strausso Duett-Concertino, kurį atliko solistai Vytautas Giedraitis (klarnetas) ir Julius Klimavičius (fagotas). V. Giedraitis yra 14 tarptautinių konkursų laureatas, klarneto meną tobulino Prancūzijoje, Danijoje, šiuo metu yra LMTA prof. Algirdo Budrio klasės meno doktorantas. Julius Klimavičius – LNSO fagotų grupės koncertmeisteris, studijavęs Lietuvos, Estijos ir Suomijos aukštosiose muzikos mokyklose. Aktyviai koncertuoja solo bei įvairių kamerinių ansamblių sudėtyje.

 

Kompozitorius Ernestas Blochas gimė Šveicarijoje, nuo 1916 m. iki mirties gyveno ir kūrė JAV.  Jo Concertino fleitai, altui ir styginių orkestrui pelnytai priskiriamas brandžiausiems kompozitoriaus kūriniams. Koncerte jį nuotaikingai atliko šeimyninis duetas – Valentinas Gelgotas (fleita) ir Vitalija Raškevičiūtė-Gelgotė (altas). Valentinas Gelgotas yra ilgametis LNSO fleitų grupės koncertmeisteris, pagrojęs daugiau nei 700 koncertų, bnet 100 iš jų – soliniai koncertai su Lietuvos simfoniniais ir kameriniais orkestrais bei Liepojos simfoniniu orkestru. Atlikėjas koncertavo Maskvos, Sankt Peterburgo, Tbilisio, Čekijos Vokietijos koncertų salėse, įvairių ansamblių sudėtyje koncertavo JAV, Prancūzijoje, Lenkijoje, Slovakijoje, Švedijoje, Pietų Korėjoje. V. Gelgotas – LMTA fleitos klasės profesorius. Vitalija Raškevičiūtė-Gelgotė LNSO altų grupėje griežia nuo 1979 m. Studijas ji baigė Lietuvos alto mokyklos pradininko prof. Jurgio Fledžinsko klasėje. Solistė griežė Kauno styginių kvartete, koncertavo su Vilniaus kvartetu, šiuolaikinės muzikos ansambliu „Gaida“, įrašė ne vieną kompaktinę plokštelę, įgrojo įrašų  WDR-3, „Deutschrundfunk“, „BBC-radio3“, „Lietuvos radijo“ muzikos fondams.

 

Koncerto pirmą dalį užbaigė XIX a. italų operos grando Gioacchino Rossini Introdukcija, tema ir variacijos klarnetui ir orkestrui. Kūrinį virtuoziškai atliko ilgametis LNSO klarnetininkas Andrius Žiūra. Po studijų Lietuvoje, jis tobulinosi JAV, 2003 m. su bendraminčiais subūrė „Šv. Kristupo pučiamųjų kvintetą“, įrašė kompaktinę plokštelę, o 2007 m. Marselyje pučiamųjų kvintetų konkurse laimėjo pirmąją vietą ir specialųjį prizą. A. Žiūra – daugelio festivalių, kamerinių ansamblių narys, koncertavęs Europoje ir JAV, Japonijoje, solo grojęs su Lietuvos kameriniu orkestru, „Kremerata Baltica“, „Musika humana“, „Trimitu“ ir daugeliu kitų kolektyvų.

 

Antra koncerto dalis pratęsė virtuoziškai žaismingos muzikos šventę. Vieno žymiausių XX a. amerikiečių kompozitoriaus George‘o Gershwino džiazo stiliaus „Tris preliudus“ smuikui ir orkestrui atliko LNSO pirmųjų smuikų grupės narys Paulius Biveinis. Solistas studijas baigė LMTA, vėliau kamerinio muzikavimo įgūdžius tobulino Suomijoje ir Prancūzijoje. Jis pelnė apdovanojimus tarptautiniuose Belgijos, Čekijos ir Lietuvos konkursuose. P. Biveinio orkestrinė patirtis – Lietuvos kamerinis, Santjago simfoninis orkestras Čilėje ir LNSO.

 

Pasaulio ir Lietuvos scenose retai girdimas kontraboso solo. Lyg kontrastas prieš tai skambėjusiam smuikui, koncerte melodingai solavo LNSO kontrabosų grupės narys Donatas Butkevičius, baigęs studijas LMTA, žinias gilinęs Čekijoje, ne kartą pelnęs aukščiausius apdovanojimus Čekijos ir Lietuvos tarptautiniuose konkursuose. Jis atliko italų filmų muzikos autoriaus Nino Rotos Divertimento Concertante III ir IV dalis.

 

Sergejaus Prokofjevo Koncerto smuikui Nr. 2, op. 63, II dalį griežė LNSO pirmųjų smuikų grupės narė Barbora Domarkaitė. Dar studijų LMTA metais prasidėjo aktyvi jos kamerinio muzikavimo veikla, dalyvavimas įvairiuose tarptautiniuose projektuose, Lietuvos, Europos ir Amerikos festivaliuose. B. Domarkaitė griežė su LNSO, Kauno simfoniniu, prof. Sauliaus Sondeckio vadovaujamu tarptautiniu orkestru. Prieš metus smuikininkė subūrė Pavilnio mažąjį simfoninį orkestrą.

 

Specialiai pasiklausyti, kaip skamba Koncertas obojui ir orkestrui „Trys dedikacijos“, jų autorius, žymus nūdienos kompozitorius Giedrius Kuprevičius atvyko iš Kauno. Lengvu modernizmu dvelkiantį, neįprastas obojaus galimybes atskleidžiantį kūrinį atliko LNSO obojininkas Viktoras Palejus – keturių J. Pakalnio konkursų laureatas, Lietuvos obojininkų aukso medalininkas, tarptautinio L. Vėbros konkurso, „XXI Century Art“ konkurso Kijeve pirmosios vietos laimėtojas.

 

Spalvingą orkestro fejerverką vainikavo žymaus XX a. lenkų kompozitoriaus, pianisto, vieno iš „Varšuvos rudens“ festivalio steigėjų Kazimierzo Serockio opusas – modernus, griausmingas, bet kartu ir žaismingas Koncertas trombonui. Opuso I dalį pagrojo ilgametis LNSO trombonų grupės koncertmeisteris, LMTA docentas Rimantas Valančius. Asistentūrą – stažuotę baigė LMTA, grojo pučiamųjų kvintete „Vilnius“, subūrė trombonų kvintetą. Docento auklėtiniai jau yra pagrindinių Lietuvos orkestrų artistai.

 

Po koncerto dar ilgai netilo diskusijos tarp solistų, orkestro artistų, dirigento ir kolegų, atėjusių pasveikinti šio gražaus renginio dalyvių. Visi nuoširdžiai džiaugėsi spalvingu vakaru, aptarė ir planavo kitą orkestro artistų pasirodymą.

Koncerto „Orkestras iš arti“ akimirka. Barbora Domarkaitė, Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto „Orkestras iš arti“ akimirka. Barbora Domarkaitė, Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto „Orkestras iš arti“ akimirka. Valentinas Gelgotas, Vitalija Raškevičiūtė-Gelgotė, Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto „Orkestras iš arti“ akimirka. Valentinas Gelgotas, Vitalija Raškevičiūtė-Gelgotė, Modestas Pitrėnas ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto „Orkestras iš arti“ akimirka. Giedrius Kuprevičius. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto „Orkestras iš arti“ akimirka. Giedrius Kuprevičius. D. Matvejevo nuotr.
Koncerto „Orkestras iš arti“ repeticijoje apsilankė vaikai. Nuotrauka iš asmeninio archyvo
Koncerto „Orkestras iš arti“ repeticijoje apsilankė vaikai. Nuotrauka iš asmeninio archyvo