7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt
Agnė Janušaitė
Nr. 41 (1193), 2016-12-16
Muzika
Fali Pavri
Fali Pavri

Klaipėdoje kasmet rengiamas šventinės klasikos festivalis „Salve Musica“ klausytojus kviečia išskirtiniams įspūdžiams. Visą gruodžio mėnesį Klaipėdos koncertų salės organizuojami koncertai atveria galimybes pasiklausyti garsiausių lietuvių ir užsienio šalių atlikėjų ir orkestrų. Vienas pirmųjų festivalio koncertų, vykęs gruodžio 9 dieną, publiką kvietė pasiklausyti dar nematyto dueto. Tą vakarą scenoje susitiko dvi artimos sielos iš tolimų kraštų – pianistai Petras Geniušas ir Fali Pavri (Indija-Jungtinė Karalystė). Koncerto programai jie paruošė įspūdingus  F. Schuberto, M. Ravelio, G. Gershwino  fortepijoninius opusus keturioms rankoms, tarp kurių suskambo ir soliniai atlikėjų numeriai. 

Pagrindiniu koncerto akcentu, žinoma, tapo dueto atliekami kūrinai – pirmasis tą vakarą skambėjo austrų romantiko F. Schuberto opusas „Fantazija f-moll“. Greta puikiai žinomų ir dažniau atliekamų kūrinių, fantazija sužiro it reto grožio deimantas. Iš pirmo žvilgsnio nesudėtinga lyrine tema pradedama kompozicija labai pamažu išplėtojama ir po visus balsus pasiekia faktūrinius ir dinaminius lūžius. Iš vieno pianisto partijos į kitą grakščiai šuoliuojanti melodija sukuria jausmingą dviejų viena kitą papilančių, prieštaraujančių ar net besivaržančių nuomonių lauką. Nors atlikėjai skambino duetu, neretai kiekvienas turėjo progą atsiskleisti labai individualiai. Šio kūrinio atlikime labiausiai ir žavėjo, tylūs, lyriniai epizodai, reikalaujantys gilaus įsiklausymo, garsinio balanso ir kruopštumo. Prisimenant ir tai, jog šis kūrinys gimė iš meilės be atsako vienai kompozitoriaus mokinių Karolinai Esternhazy, jautrumas ir trapumas čia tampa visuotinai svarbūs. Atrodo, pianistai atspindėjo ir perteikė visą kūrinio filosofiją labai deramai ir taikliai.

Ką tik nuskambėjus jausmingai Schuberto fantazijai, programą tęsė svečias F. Pavri, kuris atliko F. Chopino baladę nr. 1, g-moll. Toks programos eiliškumas derėjo ne tik stilistiniu požiūriu, bet taip pat labai organiškai pratęsė sukurtą vakaro emociją. Tiesa, dar negirdėjus pianisto F. Pavri skambinant solo, jokie lūkesčiai šiam atlikėjui nekilo, taip pat jau niekuo išskirtinis neatrodė ir pasirinktas kūrinys. Tačiau jau nuo pirmųjų baladės sąskambių pasigirdo itin savotiška kūrinio interpretacija. Kūrinio pradžia ir visi lėti epizodai buvo atliekami daug lėčiau nei įprasta išgirsti, tartum dabar ir čia, dar kartą iš naujo apgalvojant kiekvieną gaidą, melodijos vingį ir dar giliau žvelgiant į visa sudarančią harmoniją...  Gana dažnai, bet tuo pačiu saikingai naudojamas rubato suteikė dar daugiau laisvės ir gyvumo šiam opusui. Ir, priešingai, artėjant virtuoziniams pašažamas, visa kūrinio tekstūra buvo taip suintensyvinta, kad reikėjo tik spėti sugerti muzikos visumą, kuri ir pasibaigus kūriniui, atrodė liko tvyroti ore! Tai buvo kažkas naujo, negirdėto ir tikrai verta pakartojimo. Po šio atlikimo taip ir norėjosi dar bent keliolika minučių pasėdėti vienumoje, pasigerėti atmintyje aidu sugrįžtančiu skambesiu.

Tačiau toliau koncerte dar vienas kūrinys duetui – M. Ravelio „La Valse“, efektingas posūkis pirmosios koncerto dalies pabaigai. Ypač gražiai ir maloniai suskambo kompozicijos pradžioje, iš paslaptingos disonuojančios harmonijos – neįprastai tamsių impresionistinių sąskambių – išausta romantinė valso tema. Tolimesnė kūrinio plėtotė kalbėjo pati už save – akordų ir virtuozinių pasažų kupinas muzikinis tekstas beveik prilygo orkestro skambesiui – nepamirškime, „La Valse“ ir yra parašytas orkestrui. O kiek nustebinęs dueto pasirinkimas ir šį kūrinį skambinti vienu fortepijonu, regis, netapo kliūtimi – maži techniniai nesklandumai nesutrukdė suvaldyti visos muzikinės medžiagos bei atskleisti iškilmingos kūrinio nuotaikos.

Antroje koncerto dalyje girdėjome daugiau kūrinių solo fortepijonui: F. Chopino baladę nr. 3, As-dur, netikėtai P. Geniušo publikai dovanotą P. Glasso etiudą nr. 16 ir šiuolaikinio indų kompozitoriaus M. J. Mayer „Kalkutos miestas“. Šį kartą Chopino baladę skambino P. Geniušas – ne tik lyrinės ir šviesios kūrinio vietos buvo atlikos itin atsargiai. Netgi garsiausi forte momentai, atrodė, buvo paskambinti išlaikant sodrų, tačiau švelnų fortepijono tembrą. Ir labai panašia nuotaika P. Geniušas iš komplikuotų romantizmo harmonijų publiką trumpam nukėlė į mums artimesnį laikotarpį XX a. pab. – XXI a. Tokiu pat minkštu, maloniu fortepijono skambesiu buvo atliktas P. Glasso etiudas... Ir čia vis norisi sustoti prieš rašant etiudas – tai buvo skaidrus, skirtingų spalvų ir nuotaikų peizažas. Diatoninė harmonija, nuolat atsikarojantis ritmas ir retkarčiais įsiterpianti melodija trumpam sustabdė laiką. Kelias minutes  visi klausytojai buvo pavergti tobulumo paprastume.

Ir nors P. Glasso muzika pasižymi savita estetika ir transliuoja visai kitokius muzikos dėsnius, tai buvo viena gražiausių koncertų spalvų, taip pat sklandus perėjimas į dar kitos koncepcijos J. Mayer „Kalkutos miestą“. Šį opusą publikai pristatė pianistas F. Pavri: kompoziciją sudaro aštuoniolika trumpų dalių, kurių kiekviena skirtingai perteikia 15 milijonų gyventojų turintį miestą Indijos šiaurės rytuose. Nuo kasdieninio gyvenimo akimirkų iki šimtmečiais stovinčių šventyklų – apie jas pasakojo ne tik skirtingų charakterių pjesės, bet ir kiekvienai skirtos Kalkutos miesto fotografijos.

Viso koncerto kulminacija tapo paskutinis opusas – G. Gershwino „Kubietiška uvertiūra“ fortepijonui keturioms rankoms, nenusileidžianti žymiajai „Žydrajai rapsodijai“. Pietietiški ritmai ir intonacijos kūrė visai kitą nuotaiką – tiesiog salėje darėsi šilta ir kvepėjo egzotika. Išskirtinio prieskonio šiam kūriniui suteikė aktyvūs ritmai, beprasiveržiantys abiejų partijų balsuose, taip palaipsniui dueto sukaupiant didelį orkestrą primenančią jėgą.

Apibendrinant tik dar kartą norisi pasidžiaugti, jog viso koncerto programa nebuvo vien gražaus skambesio ar techniškai tobulai išbaigtų opusų serija, bet nuoširdi, harmoninga dviejų brandžių muzikų bendradarbiavimo išraiška.

Fali Pavri
Fali Pavri
Petras Geniušas
Petras Geniušas